نویسندگان
1 کارشناس ارشد گروه جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
2 استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران.
3 دکتری حرفهای پزشکی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی عوامل مؤثر در به کارگیری روشهای نوین تدریس معلّمان زن استان ایلام بود.
روش: روش تحقیق حاضر توصیفی و از نوع همبستگی و از نظر نوع تحقیق نیز، کاربردی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل 4800 معلم در سال 98-1397 با حجم نمونه 320 نفر و روش نمونهگیری نیز خوشهای چند مرحله بود. ابزار اصلی جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن مورد بررسی قرار گرفت و میزان پایایی (آلفای کرونباخ) آن برابر 84/0 حاصل شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای همبستگی، تحلیل واریانس یک طرفه و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان دادند سن (000/0=P < /span> و 55/0-R=)، سطح تحصیلات (000/0=P < /span> و 47/0-R= و سنوات خدمت (000/0=P < /span> و 45/0-R=) با به کارگیری روشهای نوین تدریس رابطه معنادار اما منفی دارند. همچنین متغیرهای مسئولیت اجتماعی (000/0=P < /span> و 48/0R=) و نگرش (000/0=P < /span> و 71/0R=) با به کارگیری روشهای نوین تدریس رابطه معنادار و مثبت دارند. آزمون تحلیل واریانس یک طرفه نیز نشان داد بین دوره تدریس معلّمان و به کارگیری روشهای نوین تدریس رابطه معناداری وجود دارد. بدین شکل که معلّمان ابتدایی نسبت به متوسطه بیشتر از روشهای نوین تدریس استفاده کردهاند. تنها دورههای ضمن خدمت (133/0=P < /span> و 10/0R=) با متغیر وابسته فاقد رابطه بود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از این بود چهار متغیر باقیمانده در مدل یعنی نگرش، سن، دوره تدریس و سطح تحصیلات توانستند (ضریب تعیین 60/0= R2) حدود 60/0 واریانس متغیر وابسته را تبیین کنند. نتیجهگیری: با عنایت به اینکه مشخص شد نگرش معلّمان بالاترین نقش در پیشیبینی به کارگیری روشهای نوین تدریس دارد لذا متولیان نظام آموزش و پرورش باید در جهت تغییر نگرش معلّمان نسبت به روشهای نوین تدریس گام بردارند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Factors affecting the use of new teaching methods among female teachers in Ilam province
نویسندگان [English]
- Hasan Momeni 1
- Behrooz Sepidnameh 2
- Zahra Hasanpoor Amineh 3
1 Master of Sociology, Faculty of Social Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Social Sciences, Ilam University, Ilam, Iran.
3 PhD in Medicine, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran.
چکیده [English]
Purpose: The purpose of the present paper was to study factors affecting the application of modern teaching methods by female teachers of Ilam Province.
Methodology: The research is being conducted descriptively and is of a correlational type and an applied one. The statistical population includes about 4800 teachers, out of which 320 (sample size) were selected through cluster sampling. The main tool for collecting data was questionnaire which was validated and its reliability (Cronbach’s alpha) was 0.84. The statistical tests including correlation test, one-way analysis of variance, and multiple regression were used to analyze the data.
Findings: The results indicated that age (P= 0.000, R= - 0.55), level of education (P= 0.000, R= - 0.47), and length of service (P= 0.000, R= - 0.45) have significant, negative relationship with application of modern teaching methods. Variables of social responsibility (P= 0.000, R= 0.48) and attitude (P= 0.000, R= 0.71) have significant, positive relationship with application of modern teaching methods. One-way analysis of variance showed that there is a significant relationship between teachers’ teaching level and the application of modern teaching methods, such that elementary-school teachers used modern teaching methods more than high-school teachers. In-service training course (P= 0.133, R= 0.10) was the only variable having no relationship with the dependent variable. The results of regression analysis showed that the four remaining variables of the model, i.e. attitude, age, teaching level, and level of education, could explain about 0.60 of variance of the dependent variable.
Conclusion: Considering the fact that teachers’ attitude plays the greatest part in prediction of application of modern teaching methods, the Education System authorities should take measures to change teachers’ attitude towards modern teaching methods.
کلیدواژهها [English]
- female teachers
- modern teaching methods
- Personal factors
- attitudes