پیش‌بینی نگرش به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی

نویسنده

کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده

هدف : پژوهش حاضر باهدف پیش‌بینی نگرش مثبت و منفی به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد.

روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود.  جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستان‌های پسرانه شهرستان نیر در سال تحصیلی 97-1396بود. 120 نفر از این افراد با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای انتخاب‌شده و به پرسشنامه‌های نگرش به رفتار بزهکارانه فضلی (1389)، مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی لوینبند و لوینبند (1995) (DASS-42) پاسخ دادند. داده‌ها با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد که فرسودگی تحصیلی و افسردگی (01/0>p < /span>) و اضطراب (05/0> p < /span>) به‌طور معکوس با نگرش منفی و به‌طور مستقیم با نگرش مثبت به رفتار بزهکارانه همبستگی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی درمجموع قادر به تبیین 24 درصد واریانس نگرش مثبت و 16 درصد از واریانس نگرش منفی به رفتار بزهکارانه بودند.

نتیجه گیری: فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی بر طرز نگرش به رفتار بزهکارانه تاثیرگذار است. با توجه به یافته‌های حاضر، لازم است در برنامه‌ریزی‌های آتی در باب نگرش به رفتار بزهکارانه به نقش فرسودگی تحصیلی، افسردگی و اضطراب نیز توجه شود.

کلیدواژه‌ها


Agnew R. (2006). Pressured into Crime: An Overview of General Strain Theory. Los Angeles: Roxbury Publishing Company. Blain-Arcaro C, Vallencourt T. (2017). Longitudinal Associations between Externalizing Problems and Symptoms of Depression in Children and Adolescents. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 48(1): 108-119. Boudreau D, Santen S A, Hemphill R R, Dobson J. (2004). Burnout in medical students: Examining the prevalence and predisposing factors during the four years of medical school. Annals of Emergency Medicine, 44(4): S75-S76. Brown P C, May R W, Sanchez-Gonzalez M A, Koutnik, A P, et all. (2013). The relationship of school burnout, anxiety, and depressive symptoms with academic performance; In Poster session presented at the 25th Annual Convention of the Association for Psychological Science. Daniels A Z, Holtfreter K. (2018). Moving Beyond Anger and Depression: The Effects of Anxiety and Envy on Maladaptive Coping. Deviant Behavior, 40(3): 334-352. Demerouti E, Bakker A B, Nachreiner F, Schaufeli W B. (2001). the job demands-resources model of burnout. Journal of Applied psychology, 86(3): 499-512. Fanti K A, Colins O F, Andershed, H. (2019). Unraveling the longitudinal reciprocal associations between anxiety, delinquency, and depression from early to middle adolescence. Journal of criminal justice, 62: 29-34. Hoffmann J P, Erickson L D, Spence K R. (2013). Modeling the association between academic achievement and delinquency: An application of interactional theory. Criminology, 51(3): 629-660. Jun S, Choi E. (2015). Academic stress and internet addiction from general strain theory framework. Computers in Human Behavior, 49: 282–287. Kim B E, Gilman A B, Kosterman R, Hill K G. (2019). Longitudinal associations among depression, substance abuse, and crime: a test of competing hypotheses for driving mechanisms. Journal of criminal justice, 62: 50-57. Krahé B. (2013). The Social Psychology of Aggression. Abingdon: Routledge. Lovibond P F, Lovibond S H. (1995). "The structure of negative emotional states: Comparison of the Depression Anxiety Stress Scales (DASS) with the Beck Depression and Anxiety Inventories". Behaviour Research and Therapy, 33 (3): 335–343. Maslach C, Jackson S. (2002). The measurement of experienced burnout. Journal of Occupational Behavior, 2: 99-113. McDermott P A, Mordell M, Stoltzfus J C. (2001). The organization of student performance in American schools: Discipline, motivation, verbal learning, nonverbal learning. Journal of Educational Psychology, 93(1): 65-76. Savioja H. (2019). Sexual behavior in adolescence: The role of depression, delinquency, and family-related factors. (Tampere University Dissertations 41). Tampere: Tampereen yliopisto. Saatavilla (Väitöskirja, Tampereen yliopisto, lääketiede ja terveysteknologia). Schaufeli W B, Martinez I M, Pinto A M, Salanova M, et all. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross-national study. Journal of cross-cultural psychology, 33(5): 464-481. Skinner E A, Pitzer J. (2012). Developmental dynamics of engagement, coping, and everyday resilience. In S. Christenson, A. Reschly, & C. Wylie (Eds.), the handbook of research on student engagement. New York: Springer Science. Sussman S, Ames S L. (2008). Drug abuse: Concept, Preventation, and Cessation. Cambridge University Press. Wang M T, Fredricks J A. (2013). The Reciprocal Links between School Engagement, Youth Problem Behaviors, and School Dropout during Adolescence. Child Development, 85(2): 722–737.