دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی (کمی)

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

2 دکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.

10.22034/ijes.2019.43749

چکیده

هدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل پیش­بینی کننده رجعت به بی‌سوادی در سواد آموختگان دوره­ی سوادآموزی بود.
روش شناسی: جامعه­ آماری پژوهش شامل تمامی سواد آموختگان در سطح کشور بود. با استفاده  از روش نمونه­گیری خوشه­ای چند­مرحله­ای ، نمونه­ای با تعداد 486 نفر (سواد آموخته) انتخاب‌شده و موردمطالعه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس پیشرفت تحصیلی محقق ساخته، پرسشنامه محقق ساخته ویژه­ی نوسوادان، مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (1970) و مقیاس اعتمادبه‌نفس روزنبرگ(1986) بودند. به‌منظور تحلیل داده­ها از تحلیل رگرسیون با استفاده از نرم افزار spss21 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد متغیرهای موافقت خانواده با سوادآموزی، کیفیت برنامه­های آموزشی، وجود افراد باسواد در خانواده، درآمد ماهیانه خانواده و انگیزش پیشرفت به‌صورت منفی؛ و تعداد فرزندان، مسئولیت خانه­داری و باروری زنان به‌صورت مثبت عوامل اصلی پیش‌بینی کننده‌ی رجعت به بی‌سوادی در سواد آموختگان دوره سوادآموزی و معادل آن بوده­اند (مجذور آر تنظیم‌شده = 267/0 ، 0/001P <  ، 567/15 = F).
نتیجه گیری: عوامل اجتماعی اقتصادی فرهنگی، بیشترین نقش را در میزان رجعت به بی‌سوادی نوسوادان داشته و عوامل مرتبط باکیفیت برنامه­­های آموزشی و انگیزش پیشرفت، پیش‌بینی کننده‌های بعدی رجعت به بی‌سوادی بوده ­اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predictors of Illiteracy Returns in Literacy Graduates

نویسندگان [English]

  • Rasoul Kordnoghabi 1
  • Shahryar Moradi 2
  • Arezou Delfan Beiranvand 2

1 Associate Professor, Department of Psychology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran.

2 PhD, Department of Psychology, Bo Ali Sina University, Hamadan, Iran.

چکیده [English]

Purpose: The purpose of this study was to investigate the predictive factors of illiteracy in literacy learners.
Methodology: The statistical population of the study consisted of all literates in the country. Using multi-stage cluster sampling, a sample of 486 (learned literacy) was selected and studied. Research instruments included a researcher-made academic achievement scale, a newborn specialty researcher-made questionnaire, the Hermans Progress Motivation Scale (1970), and the Rosenberg Self-Confidence Scale (1986). For data analysis, regression analysis was performed using spss21 software.
Findings: The results showed that variables such as family agreeableness, literacy, quality of educational programs, family literacy, family monthly income and progress motivation were negative; Literacy rates were similar to those who were literate (adjusted chi-square = 0.267, P <0.001, F = 15.556).
Conclusion: Socio-cultural factors have the greatest role in the rate of illiteracy return to education and the related factors to the quality of educational programs and motivation to progress have been the future predictors of illiteracy return.

کلیدواژه‌ها [English]

  • return to illiteracy
  • Education
  • neoliterate
Aslanian, C.B., Brickell, H.M. (1986). Americans in transition: Life changes as reasons for adult Learning. New York: College Entrance Examination Board. Burgess, R.G. (1984). In the Field: An Introduction to Field Research. London: Unwin Hyman. Forlizzi, L. (1990) An Assessment of the Educational Need and Interests of Older Low- Literate Adults. Adult Literacy and Basic Education, 14(3): 204. Hazen, R M., Trefil J. (1990). Science Matters: Achieving Scientific Literacy Reprint Edition. Amazon. Krejcie, R. V., Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational Psychological Measurement, 40: 670-610. Lasway, Rest, B.P. (1992). Barriers to participation of New Literate Adults in the- Literacy Proframme in Tanzania. Tornto: University of Toronto. P: 346. Meyers. Cliffard. T. (1996) A Vehicle for Development: Theory and practice in case Studies in Nepal. Massachusetts: University of Massachusetts. Rezaii, A., Izadi, S. (2012). The Social Causes of Illiteracy in Iran. Procedia, Social and Behavioral Sciences, 46: 5631–5634. Roberts, J. A. (1998). Compulsive buying among college students: An investigation of its antecedents, consequences, and implications for public policy. Journal of Consumer Affairs, 32(2). Rosenberg, Morris. (1986). Conceiving the Self. Krieger: Maabar, FL, from http://www.bsos.umd.edu/socy/rosenberg.htm.