یکی از مهمترین وظایف مدیریت منابع انسانی در رابطه با نیروی انسانی، فرآیند جامعهپذیری افراد تازه وارد میباشد. سازمانها باید فرصتهای مناسب جهت آشناسازی کارکنان با مأموریت، اهداف، وظایف شغلی و ارزشهای مطلوب سازمان در راستای افزایش کارایی و اثربخشی و دستیابی به مزیت رقابتی فراهم نمایند. سازمانها از طریق ساختاردهی منظم و مداوم رفتار کارکنان باعث همسو سازی و سازگاری نگرشها، ارزشها و رفتارهای فردی با ارزشها، هنجارها و رفتارهای مطلوب سازمانی میشوند. در صورتی که فرآیند جامعهپذیری به طور صحیح و هدفمند اجرا گردد، هزینههای سازمان را کاهش داده و به افزایش تعهد و وفاداری و کارآیی کارکنان و کاهش تقاضا برای جدایی از سازمانها میانجامد. در این مقاله سعی شده است با استفاده از منابع معتبر علمی و با روش تحلیلی به مفهوم جامعهپذیری سازمانی و روشهای نهادینهسازی آن اشاره شود. جامعهپذیری در امر تطابق اعضای جدید با انتظارات سازمان و آشنا ساختن کارکنان به هنگام ورود به سازمان و یا کارمندی که شغل جدیدی را میپذیرد یا هرگونه جابجایی افقی و یا عمودی و یا انتقال به واحد یا سازمان جدیدی تأثیر فراوانی بر نحوه انجام وظایف و عملکرد و نیز ثبات سازمان خواهد گذاشت.