بررسی نقش شورای معلمان در توسعۀ مهارت‌های حرفه‌ای دبیران

نویسندگان

چکیده

  چکیده   این پژوهش، با هدف بررسی رابطۀ میزان مشارکت معلمان در تصمیم‌گیری‌های شورای معلمان با مهارت‌های حرفه‌ای معلمان مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اندیمشک انجام پذیرفت. ‌ ‌ پژوهش حاضر از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی بوده و فرضیه‌های پژوهش با روش همبستگی بررسی شده است. ‌‌جامعه تحقیق شامل کلیه دبیران عضو شورای معلمان مقطع متوسطه پسرانه شهرستان اندیمشک به تعداد 70 نفر است که با استفاده از روش سرشماری کل جامعه به عنوان نمونه در نظر گرفته شده است. ‌ ‌ اعتبار ابزار پژوهش به‌وسیله اعتبار محتوایی و روایی سازه از روش تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. ‌‌ نتایج پژوهش بیانگر آن است که بین میزان مشارکت معلمان در حوزه‌های تصمیم‌گیری شورای معلمان و افزایش مهارت‌های حرفه‌ای آنها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیونی ‌‌‌‌‌‌‌نیز نشان ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌دهد که از میان متغیرهای تصمیم‌گیری‌های آموزشی، پژوهشی، رفاهی، سازمانی و اداری، همایشی به عنوان متغیرهای پیش‌بین، متغیر تصمیم‌گیری‌های آموزشی در پیش‌بینی‌کنندگی برای مهارت‌های حرفه‌ای معلمان نقش خوبی ا یفا ‌‌‌‌‌‌‌‌می‌کند. ‌

کلیدواژه‌ها