این مقاله، به بررسی عوامل مو ثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان شهر مشهد می پردازد. در این پژوهش، بر اساس دیدگاههای نظریهپردازانی مانند: هابرماس، بوردیو، ویلیام پری، فریره، لیپمن، اینس و... شاخصهای تأثیرگذار بر تفکر انتقادی گزینش و بررسی شدند. این شاخصها عبارتاند از: گرایشهای تحصیلی، انتظارات ذهنی در دو بعد انتظارات از مدرسه و انتظارات از رشتۀ تحصیلی، انگیزۀ تحصیلی، سطح مدرسه، انسجام اجتماعی درون مدرسه، تعهد، معلم در دو بعد شیوۀ تدریس و ویژگیهای ظاهری، عقلانیت، گفتوگو در دو بعد مکان گفتوگو و نحوۀ گفتوگو، امکانات مدرسه، سرمایۀ فرهنگی. یافتههای پژوهش بنابر محاسبۀ توزیع فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره، و تحلیل مسیر به دست آمده است. [1] . استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا afsane_kamali@yahoo.com [2] . کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
کمالی, افسانه, خاوری, زهرا. (1391). بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان متوسطه شهر مشهد. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1(1), 159-189.
MLA
افسانه کمالی; زهرا خاوری. "بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان متوسطه شهر مشهد". انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1, 1, 1391, 159-189.
HARVARD
کمالی, افسانه, خاوری, زهرا. (1391). 'بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان متوسطه شهر مشهد', انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1(1), pp. 159-189.
VANCOUVER
کمالی, افسانه, خاوری, زهرا. بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانشآموزان متوسطه شهر مشهد. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1391; 1(1): 159-189.