ارائه مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

2 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

3 استادیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده علوم انسانی، واحد خمین، دانشگاه ازاد اسلامی، خمین، ایران

4 دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران

10.22034/ijes.2021.541141.1179

چکیده

هدف: مسئولیت اجتماعی یک پارادایم نسبتا جدید مدیریتی است که در آن به ایجاد کسب‌وکار مسئولانه و متعهدانه تاکید می‌شود. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب انجام شد.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر زمانی از نوع مقطعی، از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر شیوه اجرا از نوع کیفی با استفاده از روش فراترکیب بود. جامعه پژوهش منابع مرتبط با مسئولیت اجتماعی در 20 سال اخیر بودند که از میان 200 مقاله موجود با توجه به ملاک‌های مورد نظر و تعداد 3 مرحله پالایش تعداد 42 مقاله با روش هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. داده‌ها با کمک مرور اسناد و یادداشت‌برداری از مقاله‌ها جمع‌آوری که پایایی یافته‌ها با کمک ضریب توافق بین دو کدگذار 86/0 بدست آمد و در نهایت، داده‌ها با روش تحلیل مضمون در نرم‌افزار MAXQDA-10 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش حاضر نشان داد که مسئولیت اجتماعی تعداد 65 شاخص، 41 مقوله و 7 بعد داشت که شامل ابعاد اقتصادی (6 مقوله)، اخلاقی (8 مقوله)، محیط‌زیستی (8 مقوله)، کارکنان (6 مقوله)، نهادهای نظارتی (5 مقوله)، جامعه (5 مقوله) و نهادهای حاکمیتی (3 مقوله) بود. در نهایت، مدل مسئولیت اجتماعی با استفاده از روش فراترکیب طراحی شد.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان‌دهنده 7 بعد اقتصادی، اخلاقی، محیط‌زیستی، کارکنان، نهادهای نظارتی، جامعه و نهادهای حاکمیتی برای مدل مسئولیت اجتماعی بود. مدیران و مسئولان سازمانی با کمک ابعاد شناسایی‌شده در پژوهش حاضر می‌توانند زمینه را برای بهبود مسئولیت اجتماعی در سازمان خود فراهم آورند.
 

کلیدواژه‌ها


Arazmjoo H, Heidari GhR, Keyghobadi M. (2020). Social responsibility in integrative corporate governance model in pursuit of the general policies of sustainable economic development. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 8(2): 370-392. (In Persian)
Bagherinezhad Z, Abdullahi B, Hassanpour A, J’afarinia S. (2020). Designing a model for social responsibility human resource management in electric power industry. Scientific Journal of Research in Human Resources Management, 12(2): 147-187. (In Persian)
Bucur M, Moica S, Ardelean F, Otel CC. (2019). The importance of corporate social responsibility among organizations in the Centre development region of Romania. Procedia Manufacturing, 32: 309-317.
Chen X, Wan P, Sial MS. (2021). Institutional investors’ site visits and corporate social responsibility: Implications for the extractive industries. The Extractive Industries and Society, 8(1): 374-382.
Donnelly GE, Simester DI, Norton MI. (2021). The short and long-run impact of empowering customers in corporate social responsibility initiatives. Journal of Economic Behavior & Organization, 192: 616-637.
Eghdampour R, Keshtiaray N, Esmaili R. (2020). Student's experiences of social responsibility in the university. Journal of Higher Education Curriculum, 10(20): 237-264. (In Persian)
Eghdampour R, Keshtiaray N, Esmaili R. (2018). Identifying factors affecting social responsibility of higher education ‎student's. Qualitative Research in Curriculum, 3(9): 139-169. (In Persian)
Erhemjamts O, Huang K. (2019). Institutional ownership horizon, corporate social responsibility and shareholder value. Journal of Business Research, 105: 61-79.
Ghasemnezhad Kh, Jazini A, Mohammadi Moghadam Y, Hendiani A. (2019). The pattern of social responsibility of organizations in social crime prevention. Police Management Studies Quarterly, 14(1): 9-32. (In Persian)
Ghorbani MJ, Faghihi A, Azizi Sh. (2020). An investigation of corporate social responsibility (CSR) model of oil refining companies via exploratory mix method. Organizational Culture Management, 18(1): 1-26. (In Persian)
Hasas Yeganeh Y, Blue Gh, Rezaei Sh. (2020). A model for impact of the selected dimensions of corporate social responsibility on avoidance and tax evasion. Journal of Financial Accounting Research. 11(4): 111-130. (In Persian)
Hirigoyen G. (2015). Relationships between corporate social responsibility and financial performance: What is the causality? Journal of Business & Management, Science and Education Centre of North America, 4(1): 18-43.
Khuong MN, Truogan NK, Hang TTT. (2021). Stakeholders and corporate social responsibility (CSR) programme as key sustainable development strategies to promote corporate reputation-evidence from Vietnam. Cogent Business & Management, 8(1): 1-8.
Lee JH, Byun HS, Park KS. (2018). Product market competition and corporate social responsibility activities: Perspectives from an emerging economy. Pacific-Basin Finance Journal, 49: 60-80.
Lee S, Han H, Radic A, Tariq B. (2020). Corporate social responsibility (CSR) as a customer satisfaction and retention strategy in the chain restaurant sector. Journal of Hospitality and Tourism Management, 45: 348-358.
Lee SY, Kim Y., Kim Y. (2021). Engaging consumers with corporate social responsibility campaigns: The roles of interactivity, psychological empowerment, and identification. Journal of Business Research, 134: 507-517.
Lin KZ, Cheng S, Zhang F. (2017). Corporate social responsibility, institutional environments, and tax avoidance: Evidence from a subnational comparison in China. The International Journal of Accounting, 52(4): 303-318.
Park E. (2019). Corporate social responsibility as a determinant of corporate reputation in the airline industry. Journal of Retailing and Consumer Services, 47: 215-221.
Rezaeian A, Vedadi A, Rabiee Mendechin MR, Jafari Taheri H. (2020). Designing a model of social responsibility in the country's banking system. Journal of Monetary & Banking Research, 13(43): 25-68. (In Persian)
Seyedi S M R, Danaeifard H, Ganjali A, Khaef Elahi AA. (2019). Designing the competency model of senior government managers with the meta-combination method. Strategic Studies of Public Policy, 9(23): 78-54.
Tian Q, Liu Y, Fan J. (2015). The effects of external stakeholder pressure and ethical leadership on corporate social responsibility in China. Journal of Management & Organization, 21(4): 388-410.
Whait RB, Christ KL, Ortas E, Burritt RL. (2018). What do we know about tax aggressiveness and corporate social responsibility? An integrative review. Journal of Cleaner Production, 204: 542-552.
Wong AKF, Koseoglu MA, Kim S. (2021). The intellectual structure of corporate social responsibility research in tourism and hospitality: A citation/co-citation analysis. Journal of Hospitality and Tourism Management, 49: 270-284.
Xu B, Costa-Climent R, Wang Y, Xiao Y. (2020). Financial support for micro and small enterprises: Economic benefit or social responsibility? Journal of Business Research, 115: 266-271.
Zhang Q, Wang LFS. (2022). Corporate social responsibility, entry and optimal privatization in an international mixed market. International Review of Economics & Finance, 77: 14-24.
دوره 15، شماره 1
فروردین 1401
صفحه 207-217
  • تاریخ دریافت: 26 مهر 1400
  • تاریخ بازنگری: 17 آذر 1400
  • تاریخ پذیرش: 23 اسفند 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1401