اثربخشی تلفیق آموزش خودتعیین‌گری و هنر بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

2 دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن ، ایران

3 دانشیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

4 استادیار گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران

10.22034/ijes.2021.535578.1136

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی تلفیق آموزش خودتعیین‌گری و هنر بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر انجام شد.
روش‌شناسی: مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری سه ماهه با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی منطقه یک شهر تهران در سال تحصیلی 97-1396 بودند. نمونه پژوهش 60 دانش‌آموز بودند که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در چهار گروه (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. هر یک از گروه‌های آزمایش 8 جلسه 40 دقیقه‌ای تحت مداخله قرار گرفتند و گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. ابزار پژوهش پرسشنامه فرسودگی تحصیلی (Schaufeli, Martinez, Pinto, Salanova & Bakker, 2002) بود و داده‌ها با روش‌های تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی در SPSS-19 نرم‌افزار تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر سه روش مداخله یعنی آموزش خودتعیین‌گری، آموزش هنر و آموزش تلفیق خودتعیین‌گری و هنر باعث کاهش معنادار فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شدند و نتایج در مرحله پیگیری نیز حفظ شد (05/0P<). دیگر یافته‌ها نشان داد که بین سه روش مداخله در کاهش فرسودگی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>).
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر برای متخصصان، برنامه‌ریزان درسی و معلمان تلویحات کاربردی دارد. آنان با آموزش روش‌های مذکور و یا بهره‌گیری از آنها می‌توانند گام موثری در جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانش‌آموزان بردارند.
 

کلیدواژه‌ها


Atari B, Shafiabadi A, Salimi H. (2012). The effectiveness of teaching painting on decreasing the amount of anxiety in elementary school boys. Culture Counseling, 2(8): 47-64. (In Persian)
Ball JW, Maljak KA, Bice MR, Valley J, Parry T. (2019). Exploring the relationship between self-determination theory and physical education teachers meeting recommended weekly physical education minutes. Physical Educator, 76(5): 1306-1318.
Chang E, Lee SM. (2020). Mediating effect of goal adjustment on the relationship between socially prescribed perfectionism and academic burnout. Psychology in the Schools, 57(2): 284-295.
Chao PC, Chou YC. (2017). Correlation and predictive relationship between self-determination instruction and academic performance of students with disabilities. Universal Journal of Educational Research, 5(5): 799-805.
Cook RM, Fye HJ, Jones JL, Baltrinic ER. (2021). Self-reported symptoms of burnout in novice professional counselors: A content analysis. Professional Counselor, 11(1): 31-45.
Coyle T, Miller EV, Rivera Cotto C. (2020). Burnout: Why are teacher educators reaching their limits? Excelsior: Leadership in Teaching and Learning, 13(1): 63-79.
Dashti Daryan E, Hashemian K, Abolma'ali AlHusseini K. (2019).Combining the education of psychological capital and self-determination on reducing academic burnout among students. Middle Eastern Journal of Disability Studies, 9(31): 1-10. (In Persian)
De Francisco C, Sanchez-Romero EI, Conesa MDPV, Arce C. (2020). Basic Psychological needs, burnout and engagement in sport: The mediating role of motivation regulation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(4941): 1-13.
Denmead T. (2021). Time after whiteness: Performative pedagogy and temporal subjectivities in art education. Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 62(2): 130-141.
Edgar SN, Morrison B. (2021). A vision for social emotional learning and arts education policy. Arts Education Policy Review, 122(3): 145-150.
Falsafinejad MR, Azizi Abarghuei M, Ebrahimi Ghavamabadi S, Dortaj F. (2016). Developing a causal model of academic burnout among BA students: The mediating role of self-efficacy. Culture Counseling, 6(24): 1-27. (In Persian)
Gall D. (2019). Ethnocentrism and higher art education: Lingering legacies, imperative nondualities. International Journal of Art & Design Education, 38(4): 840-852.
Groenendijk T, Karpati A, Haanstra F. (2020). Self-assessment in art education through a visual rubric. International Journal of Art & Design Education, 39(1): 153-175.
Holmberg PM, Sheridan DA. (2013). Self-determined motivation as a predictor of burnout among college athletes. The Sport Psychologist, 27(2): 177-187.
Jannatfereidooni M, Sharifi T, Nikkhah M, Khalatbari J. (2018). Validation of Maslach burnout inventory: student survey in Iranian second high school students. Quarterly Journal of Career & Organizational Counseling, 10(37): 91-116. (In Persian)
Kim B, Kim E, Lee SM. (2017). Examining longitudinal relationship among effort reward imbalance, coping strategies and academic burnout in Korean middle school students. School Psychology International, 38(6): 628-646.
Krettenauer T, Curren R. (2020). Self-determination theory, morality, and education: Introduction to special issue. Journal of Moral Education, 49(3): 275-281.
Krijgsman C, Vansteenkiste M, Van Tartwijk J, Maes J, Borghouts L, Cardon G, et al. (2017). Performance grading and motivational functioning and fear in physical education: A self-determination theory perspective. Learning and Individual Differences, 55: 202-211.
Leyton M, Batista M, Jimenez-Castuera R. (2020). Prediction model of healthy lifestyles in physical education students based on self-determination theory. Revista de Psicodidactia (English ed.), 25(1): 68-75.
Lotfali H, Hajhosseini M, Madani Y. (2019). Effectiveness of art-based group training on anxiety and self-esteem of students. Empowering Exceptional Children Journal, 10(3): 15-28. (In Persian)
Mousavi SF, Ajam A. (2021). Investigating the relationship between responsibility and academic burnout in students of public schools in Torbat Heydariyeh secondary school. Journal of New Approaches in Educational Sciences, 3(1): 1-11. (In Persian)
Ozhan MB, Yuksel G. (2021). The effect of school burnout on academic achievement and well-being in high school students: A holistic model proposal. International Journal of Contemporary Educational Research, 8(1): 145-162.
Potash JS, Ho AHY, Chan F, Wang XL, Cheng C. (2014). Can art therapy reduce death anxiety and burnout in end-of-life care workers? A quasi-experimental study. International Journal of Palliative Nursing, 20(5): 233-240.
Reed K, Cochran KL, Edelblute A, Manzanares D, Sinn H, Henry M, Moss M. (2020). Creative arts therapy as a potential intervention to prevent burnout and build resilience in health care professionals. AACN Advanced Critical Care, 31(2): 2-13.
Salgado S, Au-Yong-Oliveira M. (2021). Student burnout: A case study about a Portuguese public university. Education Sciences, 11(31): 1-35.
Salikhova NR, Lynch MF, Salikhova AB. (2020). Psychological aspects of digital learning: A self-determination theory perspective. Contemporary Educational Technology, 12(2):ep280: 1-13.
Schaufeli WB, Martinez IM, Pinto AM, Salanova M, Bakker AB. (2002). Burnout and engagement in university students: A cross- national study. Journal of Cross-Cultural Psychology, 33(5): 464-481.
Stephenson P. (2019). Building resilience and minimizing burnout in school-based practice. Journal of Occupational Therapy, Schools & Early Intervention, 12(3): 354-364.
Tanhaye Rseshvanloo F, Samadiye H, Kareshki H, Manouchehri M, Alizade M. (2019). Structural relationships between perceptions of parents, basic psychological needs and academic burnout in medical students. Iranian Journal of Medical Education, 19: 542-553. (In Persian)
Thaha RM, Hasan N, Hadju V, Jafar N, Muhiddin S, Maria IL. (2021). Measuring self-regulation after nutrition education modules with self-determination theory (SDT) intervention among teachers with or at risk metabolic syndrome. Gaceta Sanitaria, 35(1): 83-86.
Vizoso C, Arias-Gundin O, Rodriguez C. (2019). Exploring coping and optimism as predictors of academic burnout and performance among university students. Educational Psychology, 39(6): 768-783.
دوره 15، شماره 1
فروردین 1401
صفحه 86-96
  • تاریخ دریافت: 17 مرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 09 شهریور 1400
  • تاریخ پذیرش: 09 دی 1400
  • تاریخ اولین انتشار: 01 فروردین 1401