بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه مدیریت، مرکز تحقیقات کارآفرینی، ایده پردازی و تجاری سازی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران

چکیده

هدف: مطالعه حاضر با هدف بررسی عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزش­وپرورش انجام شد.
روش شناسی: پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری شامل مدیران و کارشناسان سازمان آموزش­وپرورش استان سمنان در سال تحصیلی 99- 1398 و به تعداد 384 بوده است که حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران تعداد 192 نفر برآورد و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه­ای بر اساس سطح شهرستان ها افراد انتخاب شدند. روش گردآوری داده­ها پرسش­نامه محقق ساخته با 78 سوال بود.  روایی محتوایی پرسش­نامه توسط متخصصان و مدیران ارشد آموزش­و پروش تایید شد. پایایی کل پرسش­نامه از طریق ضریب آلفای کرانباخ 71/0 به دست آمد. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها از روش­های تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه  استفاده شد.
یافته­ها: یافته­های روش تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که عوامل محیطی مرتبط با اقتصاد آموزش وپرورش به ترتیب در قالب هفت بعد عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه که در مجموع 19/92 درصد از کل واریانس پرسش نامه را تببین کردند. بر اساس یافته­های آزمون همبستگی، عوامل محیطی اقتصاد آموزش­وپرورش رابطه مثبت و معناداری داشتند ویافته های رگرسیون نشان داد که عوامل محیطی به میزان 8/35 درصد، متغیر اقتصاد آموزش­وپرورش را تبیین کردند.   
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های مطالعه، عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل فرهنگی، عوامل اجتماعی، عوامل روانشناختی، عوامل قانونی و عوامل فناورانه موجب بهبود اقتصاد آموزش­وپرورش و در نهایت تعلیم و تربیت مناسب نیروی انسانی و عامل اثربخش و انگیزشی در حوزه آموزش می شوند.

کلیدواژه‌ها


Ansari A. (2010). Investigating the government in financing Iran's education. Journal of Education, 104 (4): 31-58.
Asadpour A. (2018). The study of the relationship between education, research and economic development. jiera, 12(Special Issue), 885-899.
Borujeni F. (1993). The place of cultural factors in economic development. 1ed. Tehran: Center for Statistics and Planning of Cultural and Artistic Research.
Emadzadeh M. (2008). Economics of Education, 26th Edition, Isfahan: Isfahan University Jihad Publications.
Gholamian R, Farashbandi R, Amiri V, Hajiani N. (2018). The study of the impact of economics on the education system, Tehran, The 3 rd International Conference of the Humanities and Psychology Studies.
Gilavand A. (2016). Evaluation of the effect of learning environment on student’s academic performance in nigeria. International Journal of Medical Research & Health Sciences, 5, (7S): 360-369.
Hashemian F, Zandian H, Aqamohammadi D. (2016). Analysis of private sector participation in the education system. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 3(12): 1-26.
Hoyle E. (2010). Social status of teaching, the international encyclopedia of teaching and teacher education, (2rd Ed.), New York: Elsevier Science Inc.
Johari fard R, Boromand A, Shaite C, et al. (2016). Comparison of the meaning of life, suicidal thoughts, and cognitive distortions between female patient affected by post-traumatic stress disorder and non-patient. Thoughts and Behavior in Clinical Psychology, 11(42): 67-76.
Kesekeh S, Mohebzadeghan Y. (2011). Strategic development of universities explanation of functional elements of board of trustees and trend analysis of function & combination. Social Development & Welfare Planning, 2(5): 165-202.
Keshtegar A, Tashakorian Jahromi A, Hojatdoost S. (2015). Identifying and ranking the factors influencing the commercialization of the results of academic research, Case study: Zahedan higher education institutions. Higher Education Letter, 8(31): 11-29.
Mahmudi J, Nalchigar S, Babak Ebrahimi S, Sadeghi moghaddam M. (2008). Investigating the challenges of smart schools development in Iran. Educational Innovations, 7(3): 61-78.
Maleki avarsin S, Talebi B, sudi H. (2019). An interpretive structural model design for effective components in the high schools. Jsa, 7(1): 126-146.
Monjemzadeh S, Naderi A, Garainejad G, Pourrostami N. (2019). Investigating and explaining the factors affecting the financial development of the university (Case Study: University of Tehran), Journal of Financial Economics, 13 (47): 175-198.
Motevasali M, Ahanchian M. (2007). Economics of education, 2en Edition, Tehran: Samat Publications.
Rezaei Rad M, Zarei Zavaraki E, Yousefi Saeedabad R. (2012). Identifying and prioritizing effective factors on developing intelligent schools. Journal of Instruction and Evaluation, 5(18): 109-120.
Rezaian M, Tavakol Kowsari M, Navehebrahim A. (2016). Analysis of challenges facing Iranian non-profit universities and higher education institutions. Journal of Iranian Higher Education. 8 (1): 72-9.
Sabzianpour Z, lampanah M. (2019). Return on management: Designing and explaining the new model of educational managers' competencies with the thematic analysis approach. Jsa, 7(1): 229-251.
Talebi B, Seyed Nazari N, Soodi H. (2017). Presentation perceptional policy making model of education in Iran. Rahyaft, 27(65).
Yamamoto K. (2010). Performance-oriented budgeting in public universities: The case of a national university in Japan. The Journal of Finance and Management in Colleges and Universities, (7): 43-60.
Zhang G, Kim W. (2018). A statistical analysis on environmental factors affecting education efficiency of China’s 4-year Universities, 4th International Conference on Economics, Social Science, Arts, Education and Management Engineering.  July 28-29, in Huhhot, China.