ارائه الگویی برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه جامعه شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه جامعه شناسی ، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

3 استاد، گروه جامعه شناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش انجام شد.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان خصوصی‌سازی، بازاریابی استراتژیک و آموزشی آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه طبق اصل اشباع نظری 11 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری که روایی آن با کمک چهار فرد خبره و دو همکار پژوهشی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 63/0 بدست آمد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار MAXQDA12 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش 184 شاخص در شش مضمون فرعی مشوق‌ها، بازدارنده‌ها، قوت‌ها، ضعف‌ها، پیامدها و سازوکارها و دو مضمون اصلی سطح کلان و سطح خرد شناسایی شد؛ به‌طوری‌که 78 شاخص در سطح کلان و 106 شاخص در سطح خرد قرار داشت. در نهایت، الگوی چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش طراحی شد.
بحث و نتیجه‌گیری: مضمون‌های شناسایی‌شده درباره چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش برای مسئولان و برنامه‌ریزان نظام آموزش‌وپرورش تلویحات کاربردی دارد. آنان با استفاده از نتایج این پژوهش و سایر پژوهش‌ها می‌توانند زمینه را برای اجرای مناسب خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش فراهم نمایند.

کلیدواژه‌ها


Adamson F, Galloway M. (2019). Education Privatization in the United States: Increasing Saturation and Segregation. Education Policy Analysis Archives, 27(129): 1-48.
Azizi N, Jafari P, Farzad V, Senobari M. (2012). Investigating the strategies of government-private sector participation in education and selecting the most appropriate mechanism with using the analysis hierarchical process (AHP). Journal of Educational Planning Studies, 1(1): 7-31.
Bania Sh. (2020). Privatization of higher education in India: Issues, challenges and suggestions for quality improvement. Aegaeum Journal, 8(4): 1556-1564.
Baum DR, Cooper R, Lusk-Stover O. (2018). Regulating market entry of low-cost private schools in Sub-Saharan Africa: Towards a theory of private education regulation. International Journal of Educational Development, 60: 100-112.
Diaz Rios C. (2019). Domestic coalitions in the variation of education privatization: An analysis of Chile, Argentina, and Colombia. Journal of Education Policy, 34(5): 647-668.
Ebrahimi H, Mousavi SY, Azkia M. (2019). Analysis and identification of socio-economic challenges of macro-level education privatization. Journal of Islamic Life Style Centered on Health, 3(4): 152-164.
Gamlath S, Lahiri R. (2018). Public and private education expenditures, variable elasticity of substitution and economic growth. Economic Modelling, 70: 1-14.
Hashemian F, Zandian H, Aqamohammadi D. (2016). Analysis of private sector participation in the education system. Quarterly Journal of the Macro and Strategic Policies, 3(3): 1-26.
Hassani Shalmaani MH. (2014). Factors affecting public-private sector's support for the elementary schools. Quarterly Journal of Education, 30(1): 61-90.
Ikemba-Efughi I, Raj R. (2020). Managerial behavior and corporate social responsibilities of private education providers in Nigeria: A case of private primary education. Journal of Global Responsibility, 11(4): 387-405.
Joshi P. (2019). The growth, roles and needs of the private education system: Private stakeholder perspectives from Nepal. International Journal of Educational Development, 65: 57-67.
Kambutu J, Akpovo SM, Nganga L, et al. (2020). Privatization of early childhood education (ECE): Implications for social justice in Nepal and Kenya. Policy Futures in Education, 18(6): 700-724.
Khedri A, Saeedian Khorasgani N, Shahtalabi Hosseinabadi B. (2018). Study of privatization practices in education in selected countries in order to provide the appropriate perceptual framework for privatization in Iranian education. Journal of Research in Educational Systems, 12(Special Issue): 469-487.
Le HM. (2019). Private encroachment through crisis-making: The privatization of education for refugees. Education Policy Analysis Archives, 27(126): 1-23.
Rezaeian M. (2020). Challenges of the private sector of higher education in Iran. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 13(1): 349-378.
Rivera MD. (2018). Paying for financial expertise: Privatization policies and shifting state responsibilities in the school facilities industry. Journal of Education Policy, 33(5): 704-737.
Saltman KJ. (2020). Artificial intelligence and the technological turn of public education privatization: In defense of democratic education. London Review of Education, 18(2): 196-208.
Tavakol M, Ebrahim A, Rezaeian M. (2018). Implications and consequences of private sector participation in higher education. Sociological Review, 24(2): 593-627.
Termes A, Edwards DB, Verger A. (2020). The development and dynamics of public-private partnerships in the Philippines' education: A counterintuitive case of school choice, competition, and privatization. Educational Policy, 34(1): 91-117.
Verger A, Fontdevila C, Zancajo A. (2017). Multiple paths towards education privatization in a globalizing world: A cultural political economy review. Journal of Education Policy, 32(6): 757-787.