واکاوی شاخصه‌های نوع‌دوستی در برنامه‌درسی هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی:‌ یک تحلیل کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان شهید مطهری خوی، خوی، ایران.

2 دکتری مطالعات برنامه درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان ، تهران، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصه‌های نوع‌دوستی در برنامه درسی هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی انجام شد.
روش شناسی: رویکرد پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش اجرا کیفی از نوع مطالعه اسنادی بود. جامعه پژوهش شامل کتب هدیه‌های آسمان دوره ابتدایی(پایه دوم تا ششم) در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با توجه به ماهیت موضوع کتب همه پایه‌ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت اعتباربخشی به دقت و صحت داده‌ها از روش خودبازبینی محقق و مرور همتایان و برای پایایی داده‌ها از بررسی همزمان استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از فهرست وارسی و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل محتوا به شیوه کدگذاری دستی استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های این تحقیق 6 مقوله اصلی، 16 مقوله فرعی و 98 مفهوم را در‌‌‌بر‌گرفت که مقوله‌های اصلی تعلق خانوادگی (خویشاوند دوستی، حب‌ذاتی)، دوست‌گزینی (مهارت ارتباطی، پیوندگرایی زیستی، مردم‌مداری)، اجتماعی‌سازی (شهروندگرایی، هم‌نوع‌گرایی، همزیست پذیری)، آموزش‌پذیری (آگاه‌سازی، مشاوره‌پذیری، خوش‌بین‌سازی)، اصال‌ت‌پروری (اعتمادسازی، امنیت اقتصادی)، خویشتن‌شناسی (خودستیزی، خودسازی، دغدغه‌مندی) در آن شناسایی گردید.
بحث و نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که نوع‌دوستی از طریق آموزش، ضمن ارتقاء جایگاه و نقش دانش‌آموزان، صلاحیت‌های فردی و  گروهی‌شان را توسعه داده و آنها را نسبت به کنش‌ها و پدیده‌های زنده جامعه مسئولیت‌پذیر به بار آورد.

کلیدواژه‌ها


Acun  I. (2018). Human Rights and Democracy Education. Pegem Academy Publishing.
Ahmed JU. (2010). Documentary research method: new dimensions. Journal of Management & Social Sciences, 4(1): 1-14.
Alipour  F, Heidari  Z, Sanjari  F. (2019). Investigating the level of attention to the six areas of education in the document of fundamental change in education in the textbooks of hedyehhaie aseman of the second elementary school. Quran and Atrat, 2(3): 7-30.
Apostolou M,  Keramari D,   Kagialis A, Sullman  MJM. (2020). Why people make friends: the nature of friendship. Personal Relationships, 28(1): 1-15.
Babasafari  R, Sajjadian  I, Nadi  M. (2018). Path analysis model of the relationship between altruism, attitudes and beliefs with prosocial behavior among female students.  Journal of Social Psychology, 6(48): 11-22.
Barblett L, Barratt-Pugh C,  Knaus M,   Cooper T. (2020). Supporting aboriginal families' and children's developing sense of belonging at kindiLink.  Australasian Journal of Early Childhood, 45(4): 309-321.
Carro N, D’Adamo N, Lozada M. (2020). An effective intervention can contribute to enhancing social integration while reducing perceived stress in children. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 18(50): 183-200.
Chaplain  J. (2017). Altruism and Volunteering  Among  High School Students: A Mixed Methoods Study. Colorado, United States: Colorado State University.
Egilmez E,  Naylor-Tincknell J. (2017). Altruism  and  popularity. International Journal of  Educational Methodology, 3(2): 65-74.
Eynur R B, Akalan O,  Sahinler Y. (2020). A study on the altruism levels of physical education teachers in kutahya. Journal of Educational Issues, 6(2): 321-335.
Gonzales S M. (2019). Cultivating familismo: belonging and inclusion in one latina/o learning community. International Journal of Inclusive Education, 23(9): 937- 949.
Haddara W,  Lingard L. (2017). Exploring the premise of lost altruism: content analysis of two codes of  ethics. Advances in Health Sciences Education, 22(4): 839-852.
Istiqomah I,  Supriatna  M,  Budiman N. (2019). Fostering altruism in elementary school. Advances in Social Science, Education and Humanities Research, International Conference on Educational Psychology and Pedagogy, 399,  110-113.
Kj M, Karthick S,  Rai S. (2016). Evolution of altruismin in humans. International Journal of Social Science & Interdisciplinary Research, 5(12): 45-65.
Kondratiev SV, Pavlova NG,  Rodionova N, et al.  (2020). Personalized learning as a method of moral and intellectual development in the humanitarization of the post-industrial society. Journal of Education Psychology, 8(2): 1-8.
Laohasongkram S. (2017). Saving the world the right way: altruistic education. Master of Applied Positive Psychology(MAPP) Capstone Projects, 112: 1-79.
Mehraban  Z. (2016). Qualitative content analysis of sky gifts textbooks from the amr-bil-ma’ruf and nahi-anil-munkar perspective. Educational Innovations, 15(1): 23-46.
Nouri  M,  Ahmadvand  M,  Ghaffari   M. (2018). A Content analysis of grades 2-6 hedyehayeh aseman textbooks  to assess their consistency with core competencies of the national curriculum. Journal of Family and  Research, 15(3): 51-70.
Nourian  M. (2020). Practical guide to quantitative and qualitative content analysis of elementary school textbooks. Tehran: Shura Publishing. Fifth Edition.
Paulus M,  Worle  M,  Christner N. (2020). The emergence of human altruism: preschool children develop a norm for empathy-based comforting. Journal of Cognition and Development,  21(1): 104-124.
Razeqi  A,  Valavi  P,  Marashi  S,  Safai Moghaddam  M. (2016). An analytical study of the islamic principles of altruismas an educational objective. Islam va Pazhuheshhaye Tarbiyati, 8(1): 5-24.
Saigushev NY, Vedeneeva OA, Melekhova YB. (2020). Socialization of Students’Personality in the Process of Polytechnic Education. Advances in Economics, Business and Management Research, International Scientific Conference "Far East Con", 128: 1414-1419.
Scott  W. (2019). Financial  accounting  theory. Tehran: Termeh.
Soltani A, Adib Y, Mahmody F, Vahedi S. (2019). The content analysis of Elementary school textbooks "gifts of heaven" based on the multiple intelligence components: the shannon's entropy model. Studies in Islamic & Psychology, 12(23): 27-52.
Yigit S,  Acar E. (2020). Investigation of physical education teachers’ altruism features. International Education Studies, 13(7): 177-182.