ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران

3 استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه و اعتباریابی ابزار سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس استان قم انجام شد.
روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی - همبستگی بود. جامعه این پژوهش مدیران مدارس استان قم در سال تحصیلی 99-1398 بودند که تعداد آنها 944 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 274 نفر برآورد که با توجه به ریزش‌های احتمالی تعداد 300 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، اما به دلیل 10 پرسشنامه مفقوده تحلیل‌ها برای 290 نفر انجام شد. برای رهبری فرهنگی پرسشنامه محقق‌ساخته 129 گویه‌ای با طیف لیکرت 5 درجه‌ای طراحی و شاخص‌های روانسنجی آن مورد بررسی قرار گرفت. روایی محتوایی پرسشنامه با نظر متخصصان و روایی سازه ابزار با روش تحلیل عاملی اکتشافی و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ در نرم‌افزار SPSS نسخه 25 بررسی شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که روایی محتوایی ابزار با نظر متخصصان تایید و بررسی روایی سازه حاکی از آن بود که تعداد 11 گویه به دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 از ابزار حذف و ابزار نهایی 118 گویه داشت. پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس دارای 25 عامل بود که بار عاملی و روایی همگرای همه عامل‌ها بالاتر از 5/0 و پایایی همه آنها بالاتر از 70/0 بود.
بحث و نتیجه‌گیری: پرسشنامه سنجش رهبری فرهنگی در مدیران مدارس با 25 عامل دارای شاخص‌های روانسنجی مناسبی بود. بنابراین، مسئولان

کلیدواژه‌ها


Agarwal UA, Dixit V, Nikolova N, et al. (2021). A psychological contract perspective of vertical and distributed leadership in project-based organizations. International Journal of Project Management, 39(3): 249-258.
Arden C, Okoko JM. (2021). Exploring cross-cultural perspectives of teacher leadership among the members of an international research team: A phenomenographic study. Research in Educational Administration & Leadership, 6(1): 51-90.
Babashams A, Salehi Amiri R, Azizabadi Farahani F. (2017). Proposal of constructive exemplar of cultural development at national library. Journal of Cultural Management, 11(35-36): 1-21.
Blackwell DH, Young T. (2021). Understanding the relationship between urban-centric locale and teachers' perceptions of school leadership as a working condition. Urban Education, 56(1): 91-122.
Brown BA. (2018). Hubris syndrome in the relationship between school-heads and board-chairs in private commercial secondary schools in Botswana: Implications for school leadership. International Journal of Educational Development, 60: 157-164.
Costa P, Harris L, Rothstein DH, et al, (2021). Dissecting a department of surgery: Exploring organizational culture and competency expectations. The American Journal of Surgery, 221(2): 298-302.
Evans D., Bolden R., Jarvis C., et al. (2021). How do you develop systems leadership in public health? Insights from a scoping study. Public Health, 196: 24-28.
Goksoy S. (2017). The relationship between principals' cultural intelligence levels and their cultural leadership behaviors. Educational Research and Reviews, 12(20): 988-995.
Griffith JA, Baur JE, Buckley MR. (2019). Creating comprehensive leadership pipelines: Applying the real options approach to organizational leadership development. Human Resource Management Review, 29(3): 305-315.
Hanges PJ, Aiken JR, Park J, Su J. (2016). Cross-cultural leadership: leading around the world. Current Opinion in Psychology, 8: 64-69.
Hapeta J, Palmer F, Kuroda Y. (2019). Cultural identity, leadership and well-being: how indigenous storytelling contributed to well-being in a New Zealand provincial rugby team. Public Health, 176: 68-76.
Hristov D, Scott N, Minocha S. (2018). Distributed leadership typologies in destination management organisations. Tourism Management Perspectives, 28: 126-143.
Jawas U. (2017). The influence of socio-cultural factors on leadership practices for instructional improvement in Indonesian schools. School Leadership & Management, 37(5): 500-519.
Kamullof S, Asadikord Gh. (2018). Pathology management cultural services in Tajikistan. Central Eurasia Studies, 11(1): 177-196.
Kliewer BW, Ndirangu BW. (2019). Advancing reciprocity in cross-cultural leadership coaching. Journal of Leadership Education, 18(4): 178-187.
Koulaei Gh, Zahed Babelan A, Moeinikia M, Rezaeisharif A. (2019). Modeling school leadership in teachers work engagement through school culture, empowerment and job characteristics. Journal of Management and Planning in Educational Systems, 12(1): 212-238.
LaGuardia M, Oelke ND. (2021). The impacts of organizational culture and neoliberal ideology on the continued existence of incivility and bullying in healthcare institutions: A discussion paper. International Journal of Nursing Sciences, 8(3): 361-366.
Levey J, Levey M. (2020). Re: Mindful leadership for personal and organisational resilience: A reply. Clinical Radiology, 75(5): 393-394.
Martinelli D, Erzikova E. (2017). Public relations leadership development cycle: A cross-cultural perspective. Public Relations Review, 43(5): 1062-1072.
Mishra P, Misra RK. (2017). Entrepreneurial leadership and organizational effectiveness: A comparative study of executives and non-executives. Procedia Computer Science, 122: 71-78.
Mohammadi M, Rahimekeya A, Daraei M. (2021). Identifying and analyzing credibility of cultural capital model from managers of education’s viewpoint. Journal of New Approaches in Educational Administration, 11(46): 127-149.
Oubrich M, Hakmaoui A, Benhayoun L, et al. (2021). Impacts of leadership style, organizational design and HRM practices on knowledge hiding: The indirect roles of organizational justice and competitive work environment. Journal of Business Research, 137: 488-499.
Pourmoosavi SA, Abdollahi B, Naveh Ebrahim A, Abbasian H. (2020). Designing a multicultural management model in Iranian elementary schools. Journal of Educational Sciences, 27(1): 1-24.
Qiu S, Alizadeh A, Dooley LM, Zhang R. (2019). The effects of authentic leadership on trust in leaders, organizational citizenship behavior, and service quality in the Chinese hospitality industry. Journal of Hospitality and Tourism Management, 40: 77-87.
Tafazzoli R, Hoseini MS. (2017). The relationship between managers leadership style with using information technology in school of Bandar Jask. Quarterly Research on Educational Leadership & Management, 3(12): 149-173.
Vervaet R, Van Houtte M, Stevens PAJ. (2018). Multicultural school leadership, multicultural teacher culture and the ethnic prejudice of Flemish pupils. Teaching and Teacher Education, 76: 68-77.
Yosri M, Fakohhi N, Salehi Amiri SR. (2018). Presenting the model of cultural development management in Tehran metropolis. Journal of Iranian Social Development Studies, 10(4): 51-62.
Zimmerman J. (2015). Lessons from abroad: Teaching cultural and global leadership in the U.S. classroom. Journal of Leadership Education, 14(4): 114-125.