نقش واسطه ای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دوزبانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 .دانشجوی دکتری گروه روانشناسی ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

3 استادیار گروه آموزش زبان انگلیسی، واحد آیت اله آملی، دانشگاه آزاداسلامی، آمل، ایران

4 استادیار گروه آمار، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل ، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دوزبانه انجام شد.
روش ‌شناسی: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانش‌آموزان دختر دوزبانه پایه نهم شهرستان ترکمن در سال تحصیلی 99-1398 بودند. نمونه پژوهش 280 نفر بود که با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس نظریه ذهن (Steerneman, 1994)، پرسشنامه عملکرد تحصیلی (Pham & Taylor, 1999) و مقیاس پردازش هیجانی (Baker & et al, 2010) گردآوری و با روش‌های ضرایب همبستگی پیرسون و مدل‌سازی معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS-18 و AMOS-23 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که مدل نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی در رابطه بین نظریه ذهن با عملکرد تحصیلی در دانش‌آموزان دوزبانه برازش مناسبی داشت. همچنین، نظریه ذهن بر پردازش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه و پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی آنان اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). علاوه بر آن، نظریه ذهن با نقش واسطه‌ای پردازش هیجانی بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه اثر غیرمستقیم و معنادار داشت (05/0>P).
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به روابط مستقیم و غیرمستقیم پژوهش حاضر، برنامه‌ریزی برای بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دوزبانه از طریق ارتقای نظریه ذهن و پردازش هیجانی ضروری است.

کلیدواژه‌ها


Askari MR, Makvandi B, Neisi A. (2020). The prediction of academic performance based on academic engagement, academic self-efficacy, achievement goals and perception of school atmosphere in gifted students. Psychology of Exceptional Individuals9 9(36): 137-149.
Aslani F, Talepasand S, Mashhadi A. (2012). Comparison of the relation of theory of mind competencies to math achievement in normal and hyperactive students: The mediating role of mental conservation. Journal of Psychology & Education, 42(1): 33-50.
Baker R, Thomas S, Thomas PW, et al. (2010). The emotional processing scale: Scale refinement and abridgement (EPS-25). Journal of Psychosomatic Research, 68(1): 83-88.
Baloch H, Asgari A, Hamedinasab S. (2018). Comparison of emotional intelligence of monolingual and bilingual students and its role in attitudes toward learning English. Quarterly Journal of Child Mental Health, 4(4): 14- 23.
Bosco FM, Gabbatore I, Angeleri R, et al. (2018). Do executive function and theory of mind predict pragmatic abilities following traumatic brain injury? An analysis of sincere, deceitful and ironic communicative acts. Journal of Communication Disorders, 75: 102- 117.
Brock LL, Kim H, Gutshall CC, Grissmer DW. (2019). The development of theory of mind: Predictors and moderators of improvement in kindergarten. Early Child Development and Care, 189(112): 1914-1924.
Camping A, Graham S, Ng C, et al. (2020). Writing motivational incentives of middle school emergent bilingual students. Reading and Writing: An Interdisciplinary Journal, 33(9): -2390- 2361.
Clemmensen L, Jepsen JRM, Van Os J, et al. (2020). Are theory of mind and bullying separately associated with later academic performance among preadolescents? British Journal of Educational Psychology, 90(1): 62-76.
Effati Kalaateh M, Behrangi M, Monfaredi Raaz B. (2018). Improving bilingual students’ language skills through the use of teaching model in philosophy for children and community of enquiry. Quarterly Journal of Education, 34(3): 121-142.
Ghamarani A, Alborzi Sh, Khayyer M. (2006). Validity and reliability of the theory of mind test in a group of mentally retarded and normal students in Shiraz city. Journal of Psychology, 10(2): 181-199.
Golestani Fard M, Nikoogoftar M, Shams Esfandabad H. (2016). A comparison of executive functions and memory in bilingual and monolingual students. Social Cognition, 5(1):52-67.
Gunzenhauser C, Karbach J, Saalbach H. (2019). Function of verbal strategies in monolingual vs. bilingual students’ planning performance: An experimental approach. Cognitive Development, 50: 1- 12.
Habibi-Kaleybar R. (2020). The relationship between purposeful control, cognitive flexibility and emotional processing with academic performance students. Biquarterly Journal of Cognitive Strategies in Learning, 8(15): 183-204.
Halac E, Ciray RO, Turan S, et al. (2021). Impaired theory of mind and emotion recognition in pediatric bipolar disorder: A systematic review and meta-analysis. Journal of Psychiatric Research, 138: 246-255.
Hoogenhout M, Malcolm-Smith S. (2017). Theory of mind predicts severity level in autism. Autism: The International Journal of Research and Practice, 21(2): 242-252.
Javanmard GhH, Mohammadi Garegozlo R. (2015). The study of relationship between theory of mind and alexithymia in a nonclinical group. Social Cognition, 4(1): 127-145.
Lecce S, Caputi M, Pagnin A, Banerjee R. (2017). Theory of mind and school achievement: The mediating role of social competence. Cognitive Development, 44: 85-97.
Lin T, He Y. (2019). Does bilingual instruction impact students’ academic performance in content-based learning? Evidence from business school students attending bilingual and L1 courses. Journal of Sustainability, 11(263): 1-18.
Lockl K, Ebert S, Weinert S. (2017). Predicting school achievement from early theory of mind: Differential effects on achievement tests and teacher ratings. Learning and Individual Differences, 53: 93-102.
 Mohammadrezakhani M, Farnam A, Jenaabadi H. (2020). The analysis of the effectiveness of emotional processing strategies on academic adjustment and academic engagement of the students in Kerman city, Iran. International Journal of Pediatrics, 8(12): 12545-12554.
Moreira PAS, Dias A, Matias C, et al. (2018). School effects on students' engagement with school: Academic performance moderates the effect of school support for learning on students' engagement. Learning and Individual Differences, 67: 67-77.
Ngware MW, Ciera JM, Musyoka PK, Mutisya M. (2021). School effectiveness and academic performance in low-resourced urban settings in Kenya. Journal of Education, 49(2): 176-189.
Pham LB, Taylor SE. (1999). From thought to action: Effects of process-versus outcome-based mental simulations on performance. Personality and Social Psychology Bulletin, 25(2): 250-260.
Oliva A, Torre S, Taranto P, et al. (2021). Neural correlates of emotional processing in panic disorder: A mini review of functional magnetic resonance imaging studies. Journal of Affective Disorders, 282: 906-914.
Rayatnia A, Emadian O, Mirzayian B. (2020). Mediating role of excitement processing in the relationship between the theories of mind with academic engagement. Education Strategies in Medical Sciences, 13(5): 497-504. (In Persian)
Sangani A, Makvandi B, Asgari P, Bakhtiarpour S. (2019). Modeling structural relationships of meta-cognitive situations with tendency to virtual networks through mediating of emotional processing in gifted students. Journal of Medical Council of Iran, 37(4): 220-226.
Schlebusch GJ. (2020). Collaborative leadership and sustained learner academic performance in secondary schools: A blaming game? Africa Education Review, 17(3): 74-89.
Skerbetz MD, Kostewicz DE. (2015). Consequence choice and students with emotional and behavioral disabilities: Effects on academic engagement. Exceptionality, 23(1): 14-33.
Sosa JTR, Ojeda MA, Del Rosario LR. (2011). Theory of mind, facial recognition and emotional processing in schizophrenia. Revista de Psiquiatria y Salud Mental (English Edition), 4(1): 28-37.
Steerneman P. (1994). Theory-of-mind-screening-schaal [Theory of mind screening scale]. Leuven/Apeldoom: Garant.
Trouche S, Pompili MN, Girardeau G. (2020). The role of sleep in emotional processing: insights and unknowns from rodent research. Current Opinion in Physiology, 15: 230-237.