مدل یابی روابط ساختاری کنش های اجرایی با درگیری تحصیلی بامیانجی گری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش آموزان دخترمتوسطه اول

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

2 استادیار، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران.

3 استادیار گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.

4 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران

10.22034/ijes.2021.530598.1059

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدل‌یابی روابط ساختاری کنش‌های اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجی‌گری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان ساری بود.
روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول در پایه نهم شهرستان ساری در سال 1398 بودند.280 دانش‌آموز به عنوان حجم نمونه بدین صورت که ابتدا از بین تمامی12 مدسه شامل دولتی 8 مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در مرحله دوم 10 کلاس (30 نفر) به صورت تصادفی از بین تمامی کلاس‌ها با توجه به معیارهای ورودی و رعایت ملاحظات اخلاقی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری شامل پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه کنش‌های اجرایی نجاتی (2013)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994) بود. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS-18 و Amos-23 و روش‌های آماری توصیفی وآمار استنباطی در سطح معناداری 99/0 استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد که کنش‌های اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجی‌گری عدم‌تحمل‌بلاتکلیفی ارتباط داشت (987/0=AGFI، =042/0RSMEA). از طرفی رابطه مستقیم معناداری بین عدم‌تحمل‌بلاتکلیفی و کنش‌های اجرایی(34/0- r= ،01/0>p) و درگیری تحصیلی (31/0- r= ،01/0>p) مشاهده شد. همچنین بین کنش‌های شناختی و درگیری تحصیلی همبستگی مستقیم معناداری(34/0 r= ،01/0>p) وجود داشت. به طور کلی مدل برازش شده نشان داد اثرات مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم 83 درصد از متغیر درگیری تحصیلی توسط عدم تحمل بلاتکلیفی و کنش‌های اجرایی قابل تبیین می‌باشد.
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، کنش‌های شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی با درگیری تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه اول در ارتباط بود.

کلیدواژه‌ها


Ahmadi A, Behpajooh A, Shokoohi-Yekta M, et al. (2017) The Effectiveness of Cognitive Plays on Executive Function and Math Achievement of Preschool Children at Risk for Mathematic Difficulties. MEJDS.2017. 7.
Alrashidi O, Phan HP, Ngu BH. (2016) Academic Engagement: An Overview of Its Definitions, Dimensions, and Major Conceptualisations. International Education Studies. 9(12):41-52.
Bailey BA, Andrzejewski SK, Greif SM, et al. (2018) the role of executive functioning and academic achievement in the academic self-concept of children and adolescents referred for neuropsychological assessment. Children. 5(7):83.
Closson LM, Boutilier RR. (2017) Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences.
Freeston MH, Rhéaume J, Letarte H, et al. (1994) Why do people worry?. Personality and individual differences. 17(6):791-802.
Greene BA, Miller RB, Crowson HM, et al. (2004) Predicting high school students' cognitive engagement and achievement: Contributions of classroom perceptions and motivation. Contemporary educational psychology. 29 (4):462-82.
Kornilova TV, Chumakova MA, Izmailova AG. (2015). Implicit Theories of Intelligence and Personality, Attitudes towards Uncertainty, and Academic Achievement in College Students: A Cross-Cultural Study.
Kremer KP, Flower A, Huang J, Vaughn MG. (2016) Behavior problems and children's academic achievement: A test of growth-curve models with gender and racial differences. Children and Youth Services Review. 67:95-104.
Luu K, Hall PA. (2017) Examining the acute effects of hatha yoga and mindfulness meditation on executive function and mood. 8(4):873-80.
Mahmudaliloo M, Shahjooee T, Hashemi Z. (2011) Comparison of Intolerance of Uncertainty, Negative Problem Orientation, Cognitive Avoidance, Positive Beliefs about Worries in Patient whit Generalized Anxiety Disorder and Control Group. Journal of New Psychological, 5(20).
Malafouris L. (2019) Mind and material engagement. Phenomenology and the cognitive sciences. 18(1):1-7.
Maniaci G, Picone F, van Holst RJ, et al. (2017) Alterations in the emotional regulation process in gambling addiction: The role of anger and alexithymia. Journal of gambling studies. 33(2): 633-47.
Osmanağaoğlu N, Creswell C, Dodd HF. (2018)  Intolerance of Uncertainty, anxiety, and worry in children and adolescents: A meta-analysis. Journal of affective disorders.
Panarello B. (2018) Adolescent Experiences with the Intolerance of Uncertainty, Worry, and Anxious Arousal in Social and Academic Contexts. (Doctoral dissertation, Concordia University).
Randolph JJ, Kangas M, Ruokamo H. (2010) Predictors of Dutch and Finnish children’s satisfaction with schooling. Journal of Happiness Studies.
Rasoli S, Ahmadian H, Jadidi H, Akbari M. (2020) he Effects of a Training Package Based on Self-Regulation Strategies,Academic Engagement, and Self-Handicapping on Procrastination in High School Students..
Strobel M, Tumasjan A, Spörrle M. (2011) be yourself, believe in yourself, and be happy: Self‐efficacy as a mediator between personality factors and subjective well‐being. Scandinavian Journal of psychology. 52(1):43-8.
Weissenstein A, Ligges S, Brouwer B, et al. (2014) Measuring the ambiguity tolerance of medical students: a cross-sectional study from the first to sixth academic years. BMC family practice.
Zrang R. (2011) Relationship between learning styles and academic engagement with academic engagement of Ferdowsi University of Mashhad students.