بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی ، واحد آزادشهر ، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر،ایران

3 دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران

4 استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد آزادشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، آزادشهر، ایران

10.22034/ijes.2021.532945.1088

چکیده

هدف: هدف این پژوهش بررسی بسترها و راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن بود.
روش‌: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی و خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق استان گلستان در سال تحصیلی 400-1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 27 سند مکتوب و 19 نفر از خبرگان دانشگاهی، مدیران ارشد و مدیران آموزشی موفق بودند که طبق اصل اشباع نظری و با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل فیش‌برداری از اسناد و متون و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته با خبرگان بود. داده‌ها با روش تحلیل محتوا در نرم‌افزار MAXQDA-2020 تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که بسترهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن شامل سه مقوله اصلی، پنج مقوله فرعی و 14 مفهوم بود که مقوله‌های اصلی شامل انسانی (با دو مقوله فرعی خودتنظیمی و برون‌تنظیمی)، اجتماعی (با دو مقوله فرعی بسترسازی محیطی و حمایت جامعه) و مدیریتی (با یک مقوله فرعی سابقه مدیریتی) بودند. همچنین، راهبردهای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن شامل چهار مقوله اصلی، هفت مقوله فرعی و 16 مفهوم بود که مقوله‌های اصلی شامل توسعه مدیریت (با دو مقوله فرعی فعالیت‌های عمومی و فعالیت‌های تخصصی)، پتانسیل‌های فردی (با دو مقوله فرعی روانشناختی و انسانی)، محیطی و سیاسی (با دو مقوله فرعی دیدگاه جامعه و نگاه حاکمیتی) و اعتبارات (با یک مقوله فرعی سرمایه‌گذاری مالی) بودند.
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج مطالعه حاضر و با استفاده از بسترهای و راهبردهای شناسایی‌شده می‌توان زمینه را برای توانمندسازی و ارتقاء جایگاه مدیران آموزشی زن فراهم کرد.

کلیدواژه‌ها


Amundsen S, Martinsen L. (2014). Empowering leadership: Construct clarification, conceptualization, and validation of a new scale. The Leadership Quarterly, 25(3): 487-511.
Baker M, Zareimatin H, Babashahi J. (2021). Designing a model for empowering nursing managers in teaching hospitals of Tehran University. Quarterly Journal of Nursing Management, 9(4): 96-111.
Bayani A. (2016). Quantitative, qualitative and mixed research methods in behavioral sciences. Azadshahr: Islamic Azad University Publications.
Bernacki R, Davidson P, Harman S, et all. (2019). Women in leadership: Pathways for empowerment, leadership, action and culture change . Journal of Pain Symptom Management, 57(2): 440-446.
Cheong M, Yammarino FJ, Dionne SD, et all. (2019). A review of the effectiveness of empowering leadership. The Leadership Quarterly, 30(1): 34-58.
Cho YJ, Song HJ. (2017). Determinants of turnover intention of social workers: Effects of emotional labor and organizational trust. Public Personnel Management, 46(1): 41-65.
Deininger K, Nagarajan H, Singh SK. (2020). Women's political leadership and economic empowerment: Evidence from public works in India. Journal of Comparative Economics, 48(2): 277-291.
Dortaj A, Abbaspour A, Delavar A, Abdollahi H. (2019). Identify and prioritize effective factors in empowering in technical and vocational schools managers of Kerman. Journal of Research in Educational Systems, 13(46): 7-22.
Elsetouhi AM, Hammad AA, Nagm AA, Elbaz AM. (2018). Perceived leader behavioral integrity and employee voice in SMEs travel agents: The mediating role of empowering leader behaviors. Tourism Management, 65: 100-115.
Fallah MR. (2018). Identifying and explaining antecedents of human resources empowerment through knowledge. Journal of Research in Human Resources Management, 10(1): 133-160.
Gu R, Nie F. (2021). Does empowering women benefit poverty reduction? Evidence from a multi-component program in the Inner Mongolia Autonomous Region of China. Journal of Integrative Agriculture, 20(4): 1092-1106.
Hajizadeh A, Hafezian M. (2019). Identifying the components of empowerment of female managers in education and providing a suitable model. Quarterly Journal of Woman & Society, 10(37): 45-72.
Harris CE, Clark SD, Chesak SS, et al. (2021). GRIT: Women in medicine leadership conference participants’ perceptions of gender discrimination, disparity, and mitigation. Mayo Clinic Proceedings: Innovation, Quality & Outcomes, 5(3): 548-559.
Koiv K, Liik K, Heidmets M. (2019). School leadership, teacher's psychological empowerment and work-related outcomes. International Journal of Educational Management, 33(7): 1501-1514.
Lee AN, Nie Y. (2015). Teachers’ perceptions of school leaders’ empowering behaviours and psychological empowerment: Evidence from a Singapore sample. Educational Management Administration & Leadership, 45(2): 260-283.
Lee Y, Lu T, Yang CC, Chang G. (2019). A multilevel approach on empowering leadership and safety behavior in the medical industry: The mediating effects of knowledge sharing and safety climate. Safety Science, 117: 1-9.
Mestry R. (2017). Empowering principals to lead and manage public schools effectively in the 21st century. South African Journal of Education, 37(1): 1-11.
Mohammadi M, Fadavi MS, Farhadi H. (2018). Presenting a model of empowering primary school managers. Journal of School Administration, 6(2): 204-223.
Naseer Z, Hu H, Yaseen M, Tariq M. (2021). Rural women empowerment through social protection programs: A case of Benazir income support programme in Punjab, Pakistan. Journal of the Saudi Society of Agricultural Sciences, 20(2): 67-74.
Steimanis I, Hofmann R, Mbidzo M, Vollan B. (2020). When female leaders believe that men make better leaders: Empowerment in community-based water management in rural Namibia. Journal of Rural Studies, 79: 205-215.
Taghipourzahir A, Jahanian R. (2009). A study of the dimensions of educational administration empowerment to provide an appropriate framework for school principals in Iran. Journal of Future Studies Management, 20(83): 121-136.
Van Assen MF. (2020). Empowering leadership and contextual ambidexterity – The mediating role of committed leadership for continuous improvement. European Management Journal, 38(3): 435-449.