دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه ازاد اسلامی، مرودشت، ایران

4 دانشیار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران

10.22034/ijes.2021.533013.1089

چکیده

هدف: با توجه به نقش برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری در موفقیت و عملکرد تحصیلی، هدف این پژوهش ارائه الگوی عناصر برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بود.
روش‌شناسی: نوع تحقیق بر اساس هدف، کاربردی و بر اساس روش اجرا اکتشافی از نوع کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و متون برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری و خبرگان برنامه‌درسی دانشگاه فرهنگیان در سال 1399 بودند. نمونه پژوهش 20 مورد از اسناد و متون مرتبط با عنوان و 28 نفر از خبرگان بودند که پس از بررسی ملاک‌های ورود به مطالعه و طبق اصل اشباع نظری با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از روش‌های فیش‌برداری و مصاحبه نیمه‌ساختاریافته استفاده که روایی مصاحبه‌ها با روش مثلث‌سازی و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار (76/0=r) تایید شد. در نهایت داده‌ها با روش تحلیل محتوا با رویکرد قیاسی تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی عناصر برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری شامل چهار بخش اهداف، محتوی و فعالیت‌های یادگیری، روش‌های تدریس و ارزشیابی شناسایی شد. همچنین، بر اساس مصاحبه‌ها نیز عناصر برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری برای هر چهار بخش استخراج شد. در نهایت عناصر شناسایی‌شده هر دو بخش مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبه‌ها با هم ادغام و بر اساس آن الگوی عناصر برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان طراحی شد.
بحث و نتیجه‌گیری: با توجه به الگوی عناصر برنامه‌درسی تلفیقی تربیت هنری در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر اساس مبانی نظری و پیشینه پژوهشی و مصاحبه‌ها، متخصصان و برنامه‌ریزان برنامه‌درسی برای بهبود نظام آموزشی می‌توانند از آن در طراحی اهداف، محتوی و فعالیت‌های یادگیری، روش‌های تدریس و ارزشیابی بهره ببرند.

کلیدواژه‌ها

Bhuttah TM, Xiaoduan C, Ullah H, Javed S. (2019). Analysis of curriculum development stages from the perspective of Tyler, Taba and Wheeler. European Journal of Social Sciences, 58(1): 14-22.
Chung SK, Li D. (2020). Socially engaged art education: Exploring issues of homelessness in an elementary art classroom. International Journal of Education & the Arts, 21: 1-20.
Conkling S, Kaufman B. (2020). Equality and quality: The influence of private funds in public arts education in Boston and Baltimore. Arts Education Policy Review, 121(1): 10-22.
Cruickshank V. (2018). Considering Tyler’s curriculum model in health and physical education. Journal of Education and Educational Development, 5(1): 207-.214
Entezami M, SeyfNaraghi M, Naaderi E. (2017). Art education through the constituent elements of science curriculum. Quarterly Journal of Education, 33(1): 75-92. (In Persian)
Firuzi M, Seyfi M, HosseiniMehr A, Faghihi A. (2018). The aspects of arts education, content structure and three-dimensional model of curriculum in the culture and arts textbooks of the junior high school. Journal of Theory & Practice in Curriculum, 11(6): 31-66. (In Persian)
Gholamian R, Hashemi SA, Mashinchi AA, Behroozi M. Teaching methods - learning integrated social education curriculum in elementary school. Journal of Educational Administration Research Quarterly, 11(44): 15-26. (In Persian)
Gillespie J. (2018) Rethinking and remaking a high school art foundations curriculum. PhD Thesis, Montreal Quebec of Canada: Concordia University.
Graham M, Moore S. (2018). Elementary art education, innovation, and Darwin's paradox. Childhood Education, 94(4): 4-12.
Gurkan B. (2021). Transdisciplinary integrated curriculum: An analysis of teacher experiences through a design model within the framework of IB-PYP. Participatory Educational Research, 8(1): 176-199.
Inwood H, Kennedy A. (2020). Conceptualising art education as environmental activism in preservice teacher education. International Journal of Art & Design Education, 39(3): 585-599.
Khosravi R, Kafizadeh M. (2012). An analysis of Tyler rationale in curriculum development: Identification of justifiable and neglected aspects. Instruction and Evaluation, 5(18): 67-88. (In Persian)
Knnen J, Breeze T, Davies-Barnes S, John V, Thayer E. (2020). Curriculum integration: The challenges for primary and secondary schools in developing a new curriculum in the expressive arts. Curriculum Journal, 31(2): 258-275.
Lau WCM, Grieshaber S. (2018). School-based integrated curriculum: An integrated music approach in one Hong Kong kindergarten. British Journal of Music Education, 35(2): 133-152.
Lunenburg FC. (2011). Curriculum development: Deductive models. Schooling, 2(1): 1-7.
Macaulay PJR, Betts LR, Stiller J, Kellezi B. (2018). Perceptions and responses towards cyberbullying: A systematic review of teachers in the education system. Aggression and Violent Behavior, 43: 1-12.
Mansour H, Hilal N, Alhajri S, Al-Yahyai F, Al-Amri M. (2020). The education of art culture at Sultanate of Oman through the multidisciplinary integration between graphic design and eco-friendly textile printing. Part 1: Standardization of extraction and dyeing with natural wastes products. Energy Reports, 6(1): 933-939.
McFadden JR, Roehrig GH. (2017). Exploring teacher design team endeavors while creating an elementary-focused STEM-integrated curriculum. International Journal of STEM Education, 4(1): 1-22.
Milbrandt MK, Miraglia KM, Zimmerman E. (2018). An analysis of current research in "Studies in Art Education" and the "International Journal of Education through Art". Studies in Art Education: A Journal of Issues and Research in Art Education, 59(1): 39-54.
Moradpour J, Naderi E, Saif Naraghi M, Asare A. (2019). Designing integrative curriculum model for first level of secondary schools and it's validation from curriculum experts and related teachers' perspective. Journal of Research in Teaching, 6(4): 209-237. (In Persian)
Moss J, Godinho SC, Chao E. (2019). Enacting the Australian curriculum: Primary and secondary teachers' approaches to integrating the curriculum. Australian Journal of Teacher Education, 44(3): 24-41.
Nasiri F, Moradisafar A. (2018). Studying the relationship between teachers' professional qualities and students' entrepreneurial motivation and spirit. Journal of Teacher's Professional Development, 3(1): 1-18. (In Persian)
Rabeie M, Haji Hosseinnezhad Gh, Attaran M, Kiyamanesh AR, Shobeiri SM. (2021). The optimal model of curriculum in the field of ecological literacy education in the elementary schools. Journal of Curriculum Studies, 15(59): 5-30. (In Persian)
Sadik RI. (2021). A promise of practice: Community-based art education in Pakistan. Art Education, 74(4): 44-50.
Tamannaeifar MR, Amini M, Yazdani Kashani Z. (2009). Reflections on the functions of art education in the educational system. Glory of Art (Jelve-y-honar), 1(2): 5-16. (In Persian)
Wei B. (2020). An exploratory study of teacher development in the implementation of integrated science curriculum. Research in Science Education, 50(6): 2189-2206.
Wong M. (2013). Developing integrated arts curriculum in Hong Kong: Chaos theory at work? Curriculum Inquiry, 43(2): 210-232.
Wraga WG. (2017). Understanding the Tyler rationale: Basic principles of curriculum and instruction in historical context. Espacio, Tiempo y Educacion, 4(2): 227-252.