تدوین الگوی رقابت پذیری بانکهای ایران با تاکید بر آموزش سرمایه های انسانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 داانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

 
هدف: این مقاله با هدف شناسایی شاخص‌های رقابت‌پذیری با تاکید بر آموزش سرمایه های انسانی در صنعت بانکداری کشور انجام گرفت.
روش شناسی: این پژوهش مبتنی بر فلسفه تجربه‌گرایانه و به روش قیاسی-استقرایی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، یک پژوهش کاربردی-توسعه‌ای و از منظر روش گردآوری داده‌ها، یک پژوهش‌های پیمایشی-مقطعی بود. جامعه آماری شامل اساتید بازاریابی و مدیران شبکه بانکی ایران بود. برای نمونه‌گیری از روش غیر احتمالی و هدفمند استفاده شد و در نهایت 12 نفر از خبرگان مذکور در این مطالعه شرکت کردند. برای گردآوری داده‌های پژوهش از روش فراترکیب و مطالعات کتابخانه‌ای استفاده شد. پس از شناسایی مقوله‌ ها به روش فراترکیب، از پرسشنامه‌ای مبتنی بر روش دلفی استفاده گردید برای شناسایی مقوله‌های زیربنایی رقابت‌پذیری و با تاکید بر آموزش منابع انسانی در صنعت بانکداری از روش فراترکیب استفاده شد. همچنین با استفاده از روش دلفی فازی به اعتبارسنجی نتایج پرداخته شد. تجزیه و  تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهای MaxQDA و MatLab انجام شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد شاخص‌های اصلی رقابت‌پذیری مبتنی بر صنعت بانکداری عبارتند از: مدیریت دانش سازمانی، آموزش و توسعه سرمایه‌های انسانی، مدیریت تجربه مشتری، بازارگرایی، ارزش ویژه برند، ساختار بانک، مدیریت تغییرات، رضایت‌مندی و وفاداری مشتریان، آﻣﯿﺨﺘﻪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ، فناوری اطلاعات و ارتباطات و مدیریت مالی. این شاخص‌ها براساس 45 گویه قابل پایش و سنجش بودند.
بحث و نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش شناسایی شاخص‌های رقابت‌پذیری با تاکید بر آموزش سرمایه های انسانی در صنعت بانکداری کشور، بستری جهت رقابت سالم ایجاد میکند و در نهایت باعث رشد و بهبود وضعیت اقتصادی کشور می شود.

کلیدواژه‌ها


Alexey T, Elena P, Ekaterina A,  Irina G. (2019). Measuring management pathologies: the way to improve business performance. International Journal of Public Sector Performance Management, 5(2): 237-255.
Alwani M, Budlai H. (2012). Phenomenology in Entrepreneurship Studies, Iranian Journal of Management Sciences, 5 (19): 61-33.
Atefi A, Fathi Z. (2020). Investigating the effectiveness of financial health indicators and symbols of banking financial crisis, Quarterly Journal of Financial Engineering and Securities Management, 14 (42), 333-361.
Egbendewe A Y, Oloufade D K. (2019). Good institutions and banking sector competitiveness: A semi-parametric evidence. Finance Research Letters, 101342.
Egberi A K, Ediri J O. (2018). "Effect of market orientation on organizational performance (A study of the Nigerian banking industry)." International Journal of Business and Social Science 10.12 (2019): 93-102.
Fakorsaghih A, Sadeghi F. (2015). Investigating the role of mediators of sustainable marketing and market orientation in the effect of internal marketing on performance (Case study: Bank Mellat Bank, Mashhad), Business Management, Faculty of Management, University of Tehran, 8 (3): 680-659.
Fedyshyn M F, Abramova A S, Zhavoronok A V, Marych M G. (2019). Management of competitiveness of the banking services. Financial and credit activity: problems of theory and practice, 1(28): 64-74.
Habibi A, Izadiyar P, Sarafrazi A. (2019). Fuzzy Multi-Criteria Decision Making, Publishers: Azar, Danesh TV.
Ho K L P, Nguyen C N, Adhikari R, et all. (2018). Exploring market orientation, innovation, and financial performance in agricultural value chains in emerging economies. Journal of Innovation & Knowledge, 3(3): 154-163.
Jalali R, Khaledi B. (2018), Metasynthesis: Methods and Techniques, Kermanshah University of Medical Sciences Publications.
Jalali R. (2012), Sampling in Qualitative Research, Journal of Qualitative Research in Health Sciences, 1 (4): 310-320.
Jaworski B J, Kohli A K. (2017). Conducting field-based, discovery-oriented research: lessons from our market orientation research experience. AMS Review, 7(1-2), 4-12.
Karjaluoto H, Haapio H, Mero J. (2019). Antecedents of Market Orientation in The Banking Sector During Its Digital Transformation. In Bled eConference. University of Maribor.
Kemunto E R, Kagiri A. (2018). Effect Of Implementation Of FINTECH Strategies On Competitiveness In The Banking Sector In Kenya: A Case Of KCB Bank Kenya. European Journal of Business and Strategic Management, 3(3): 29-40.
Khatibi S; Salem A. (2015), Assessing the Capability of Islamic Banks in Competition with Conventional Banks from the Perspective of Comparing Cost Efficiency, Economic Research Journal, 15 (57): 69-86.
Louhichi A, Louati S, Boujelbene Y. (2020). The regulations–risk taking nexus under competitive pressure: What about the Islamic banking system?. Research in International Business and Finance, 51, 101074.
Mohammadizad S. (2014). The role of higher education in entrepreneurship and competitiveness, the second national conference on entrepreneurship and competitiveness, Sari, Center for Entrepreneurship and Industry Relations of Mazandaran University.
Mousavi M, Noorbakhsh H, Shafi'i M. (2015). The effects of organizational culture on the development of market orientation in the banking system of J.A. Iran: Mehr Eghtesad Bank, Tehran. Strategic and Macro Policies, 9 (67), 25-39.
Naderifar M, Goli H, Qaljai F. (2017), Snowball a purposeful method in sampling qualitative research, Journal of Developmental Steps in Medical Education, 14 (41): 101-121.
Postinchi M, Academic H, Karimi M. (2016), The effect of competition in the banking industry on the stability of banks, Monetary Economics Quarterly, 23 (11): 123-145.
Ranjbar H, Haghdost A, Salsali M, Khoshdel A. (2012). Sampling in Qualitative Research: A Guide to Getting Started. Health and Military Sciences Research, 2 (3), 238-250.
Rusta A, Venus D, Ebrahimi A. (2016), Marketing Management, Tehran: Samat Publications.
Sandelowski M, Barroso J. (2006). Handbook for synthesizing qualitative research. springer publishing company.
Sendaro A A, Baharun R. (2020). Mediating Role of Individual Market Orientation in Emotional Intelligence and Job Performance Relationship for Banking Industry. Global Business Review, 21(1), 18-30.
Sukkar A A, Hawasli O, Al-Samman S. (2020). Organization strategic orientation: Special focus on Community banks and Generation Z.
Tulai R. (2019), Techniques and tools of research method in management, Tehran University Jihad Publications.
Wang W. (2011). A Content Analysis of Reliability in Advertising Content Analysis Studies., East Tennessee State University.
Wu W W. (2008). Choosing knowledge management strategies by using a combined ANP and DEMATEL approach. Expert Systems with Applications, 35(3): 828-835.
Zhang T, Matthews K. (2019). Assessing the degree of financial integration in ASEAN—A perspective of banking competitiveness. Research in International Business and Finance, 47, 487-500.
Zhang Y, Tang X F. (1993). Monitoring Eletroless Nickel Plating Process by Delphi Programming [J]. Electroplating & Pollution Control, 4.