ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران)

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری رشته مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران

2 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند، دماوند، ایران

3 استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

چکیده

هدف:  پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران) انجام شد.
روش شناسی: روش پژوهش حاضر، ترکیبی (کیفی و کمی) به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی بود. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی اساتید دانشگاهی متخصص در آموزش ابتدایی و در بخش کمی معلمان ابتدایی شهر تهران در سال 1398 بودند. تعداد 12 نفر نمونه در بخش کیفی به روش هدفمند از اساتید دانشگاه و 196 نفر از معلمان ابتدایی آموزش و پرورش 22 گانه شهر تهران به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار تحقیق مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود. داده‌ها در بخش کیفی به روش گراندد تئوری اکتشافی و سپس با آزمون مدل معادلات ساختاری در نرم افزار Smart PLS و SPSS تحلیل شدند.
یافته ها:  نتایج ‌ نشان داد دوازده مولفه در ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سازمان یادگیرنده (مطالعه موردی: مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران) نقش دارند که به ترتیب الویت عبارتند از: شایستگی‌های معلمان، سیاست های آموزشی، توانمندسازی نیروی انسانی، فعالیت های فوق برنامه، استقرار نظام یاددهی و یادگیری، شایستگی‌های مدیران، امکانات تکنولوژیک، آینده‌نگری، روش ها و ابزار نوآورانه، ارتقای سطح سلامت، بهداشت و ایمنی مدرسه، اعتقاد به خرد جمعی، مدیریت و رهبری، به عنوان مولفه ها و شاخص های موثر بر ارائه الگوی مدارس اثربخش مبتنی بر سازمان یادگیرنده در مدارس مقطع ابتدایی شهر تهران است. بررسی‌ها نشان از برازش مدل بود.
بحث و نتیجه گیری:  با توجه به یافته های پزوهش مدارس اثر بخش منجر به اجرای مداوم برنامه ریزی میشوند که با حمایت بهتر از آموزش، منجر  به تسریع فرآیند یادگیری می شوند.

کلیدواژه‌ها


Abbasian H, Rajabi Firoozabadi A. (2016). ‌ The role of group organizational citizen behavior of teachers in the effectiveness of primary schools. Journal of School Management, 4 (2): 109-121.
Abdullahi S. (2015). A comparative study of the relationship between creativity and effectiveness among staff and faculty members, M.Sc. Thesis, Tehran University of Science and Culture.
Boonla D, Treputtharat S. (2014). The Relationship between the Leadership Style and School Effectiveness in School under the office of Secondary Education Area 20. Procedia - Social and Behavioral Sciences 112 /991 – 996.
Deeboonmee W, Wallapha A. (2014). Relationship between Strategic Leadership and School Effectiveness. Procedia - Social and Behavioral Sciences 112 / 982 – 985.
Gal M, Borg W, Gall J. (2014). Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology (Volume I). Translated by Nasr Esfahani et al. Tehran: Samat.
Gomes G, Wojahn R. M. (2016). Organizational learning capability, innovation and performance: study in small and medium-sized enterprises (SMES). Revista de Administração.
Hoi J, Mixil M.. (1996). Educational management (theory, research and practice). Translated by Seyed Mohammad Seyed Abbaszadeh (2015). Urmia: Urmia University Press.
Jensen J D. (2017).The Learning Organization: A Strategic Approach to Today’s Global Business Environment. The Journal of International Management Studies, 12(1):  55-67.
Johnson R.R. (2015). Police Organizational Commitment: The Influence of Supervisor Feedback and Support.  Crime & Delinquency, 61(9): 1155– 1180
Joo B. (2012). Leader–Member Exchange Quality and In-Role Job Performance: The Moderating Role of Learning Organization Culture. Journal of Leadership & Organizational Studies, 19(1): 25– 34
Maier  A, Daniel J, Oakes J, Lam L. (2017). Community schools as an effective school improvement strategy: A review of the evidence. Palo Alto, CA: Learning Policy Institute.
Marquardt B. (2014). Build a learning organization. Five dimensions of participatory learning in the organization. Translated by Zali, M. Tehran: Tehran University Entrepreneurship Center Publications.
Max Evans M (2012). Knowledge Sharing: An empirical study of the Role of trust and other social - cognitive factors in an organizational setting. A thesis submitted in conformity with the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. Faculty of Information University of Toronto
Mohammadi M, Mirzamani S M and Azadikta M. (2015). The relationship between principals 'creativity and the effectiveness of teachers in Robat Karim girls' primary schools. Journal of Counseling and Psychotherapy, 4 (16): 25-38
Narimani M, Pour-Abdul S, Basharpur S. (2016). The effectiveness of acceptance / commitment-based education on reducing social anxiety in students with special learning disabilities. Learning Disabilities, 6 (1): 121-140.
Nateghi Jahromi S. (2014). The effect of organizational justice, trust and organizational commitment on organizational citizenship behavior. Master Thesis, unpublished, Allameh Tabatabai University of Tehran.
Niaz Azari K.. (2014). Behavior and organizational relationships in educational organizations of the third millennium. Tehran: Metacognitive Thought.
Qaltash A, Salehi M, Mohammad Jani S. (2013). Assessing the level of citizenship skills of third grade female high school students. Quarterly Journal of Women and Society. 4 (3): 107 -121.
Qasemzadeh Alishahi A. (2015). The role of intellectual capital and learning organization culture on organizational learning capacity. Journal of Urmia School of Nursing and Midwifery. 13 (3): 180-187.
Robbins S P. (2011). Organization Theory: Structure, Design, Applications, Seyed Mehdi Alvani and Hassan Danaeifard, Fifth Edition, Tehran, Saffar.
Stan M M. (2013).Predictors of the Organizational Commitment in the Romanian Academic Environment. Procedia-Social and Behavioral Sciences, (78): 672-676.
Vally V S, Daud K H. (2015).The Implementation of School Based Management Policy: An Exploration. Global Conference on Business & Social Science, December Kuala Lumpur.
Viner R M, Hargreaves D S, Ward J, et all. (2017). The Health Benefits of secondary education in adolescents and young adults: An international analysis in 186 low-, middle-and high-income countries from 1990 to 2013. SSM-Population Health.
Wei Y, Miraglia S. (2017). Organizational culture and knowledge transfer in project-based organizations: Theoretical insights from a Chinese. International Journal of Project Management, 35(4): 571-585.