تاثیر فراهیجان بر تمایزیافتگی خود با واسطه گری خود شفقتی دانش آموزان

نویسندگان

1 دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران

2 دانشجو دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

3 استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه سیستان بلوچستان، سیستان و بلوچستان، ایران

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف تاثیر فراهیجان بر تمایز یافتگی خود با واسطه گری خود شفقتی دانش آموزان انجام شد.
روش: روش پژوهش مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99 - 1398 تشکیل دادند، که از میان آن‌ها، تعداد 420 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه­ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه فراهیجان (میتمنسگرابر و همکاران، 2009)، تمایزیافتگی خود (اسکورن و فریدلندر، 1998) و پرسشنامه شفقت خود (نف، 2003). به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزار SPSS-V23 و Lisrel-V8.8 استفاده گردید. همچنین داده ها با استفاده از روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: نتایج نشان داد فراهیجان بر تمایزیافتگی خود دانش آموزان تاثیر مثبت و معناداری داشت. همچنین نتایج نشان داد که تمایزیافتگی بر خودشفقتی دانش آموزان تاثیر مثبت داشت.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش فراهیجان بر تمایزیافتگی خود دانش آموزان با واسطه گری خودشفقتی تاثیر دارد.

کلیدواژه‌ها


احدی، بتول؛ مهری نژاد، سیدابوالقاسم و مرادی، فاطمه. (1396). نارسایی های شناختی در سالمندان: نقش ذهن آگاهی و فراهیجان. نشریه روانشناسی پیری، 3 (2): 125-115.
اسکیان، پرستو. (1384). بررسی تاثیر روان نمایش گری بر افزایش تمایزیافتگی فرد از خانواده اصلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی منطقه 5 تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران.
اسلام زاده، بابک؛ رشیدی، هاجر و فکریان، سمیه. (1395). تعیین نقش میانجی گری خودکارآمدی عمومی در رابطه تمایزیافتگی خود و هویت اجتماعی دانشجویان. پژوهش های مشاوره15(57):  57-41.
امانی، احمد؛ یوسفی، ناصر و حسینی، صالح. (1395). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و  اضطراب امتحان، با نقش واسطه ای تمایزیافتگی در دانش آموزان. مجله دانشگاه کردستان، 5 (4): 72-52.
آزادی، شهدخت و ناهیدپور، فرزانه. (1395). پیش بینی مقدار تمایزیافتگی دختران از روی مقدار تمایزیافتگی مادران: بررسی انتقال های بین نسلی. فصلنامه زن و جامعه، 7 (4): 136-125.
آقاجانی، طهمورث؛ نعیمی، سارا و شوقی، بهزاد. (1393). تحلیل روابط ساختاری بین آموزش خودمتمایزسازی با  اضطراب امتحان و باورهای خودکارآمدی. مجله دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 15 (55): 43-34.
بهادری، جعفر و مصرآبادی، جواد. (1397). نقش درگیری تحصیلی، ارزیابی شناختی و خودپنداریه تحصیلی در هیجان های تحصیلی مثبت و منفی دانش آموزان. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی، 13 (50):110-87.
خسروی، صدالله؛ صادقی، مجید و یابنده، محمدرضا. (1392). کفایت روانسنجی مقیاس شفقت خود نف. مجله روش ها و مدل های روانشناختی، 4 (13): 59-47.
رضایی، نورمحمد؛ پارسایی، ایمان؛ نجاتی، عصمت؛ نیک آمال، میترا و همکاران. (1393). ویژگی های روانسنجی مقیاس فراهیجان دانشجویان. مجله تحقیقات روانشناختی، 6 (1): 124-111.
صیف، محمدحسن. (1394). ارائه الگوی روابط علّی جهت گیری هدف تحصیلی و درگیری شناختی: نقش واسطه ای هیجان های تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی. مجله شناخت اجتماعی، 4 (2): 21-7.
قاسمی، طاهر و جمالی، سیده خدیجه. (1395). رابطه فراهیجان والدین با  ابراز وجود در دانش آموزان دختر متوسطه. کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اجتماعی، قم.
Calvert M. (2019). Emotion Identification and Beliefs about Emotions as Mediators of PTSD and Parenting Meta-Emotion Philosophies. ‏
Datu J A D, Fong R W. (2018). Examining the association of grit with test emotions among Hong Kong Chinese primary school students. School Psychology International, 39(5): 510-525.
Deci E L, Ryan R M. (2000). The "what" and "why" of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4): 227- 268.
Doba K, Berna G, Constant E, Nandrino J. L. (2018). Self-differentiation and eating disorders in early and middle adolescence: A cross-sectional path analysis. Eating behaviors, 29: 75-82. ‏
Dyrenforth P S, Kashy D A, Donnellan M B, Lucas R E. (2010). Predicting relationship and life satisfaction from personality in nationally representative samples from three countries: The relative importance of actor, partner, and similarity effects. Journal of Personality and Social Psychology, 99(4): 690.
Greenberg L S. (2002). Emotion-focused therapy: Coaching clients to work through their feelings. Washington, DC, US: American Psychological Association
Haradhvala N. (2016). Meta-emotions in daily life: associations with emotional awareness and depression (Master thesis). Washington University
Hen M, Goroshit M. (2012). Academic procrastination, emotional intelligence, academic self-efficacy, and GPA: A comparison between students with and without learning disabilities. Journal of LearningDisabilities,47: 116-124
Kim H, Prouty A M, Smith D B, Ko M , et all. (2015). Differentiation and Healthy Family Functioning of Koreans in South Korea, South Koreans in the United States, and White Americans. Journal of marital and family therapy, 41(1): 72-85.
Neff K D, Whittaker T A, Karl A. (2017). Examining the factor structure of the Self-Compassion Scale in four distinct populations: Is the use of a total scale score justified? Journal of Personality Assessment, 99(6): 596-607. ‏
Neff K D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and identity, 2(3): 223-250. ‏
Neff K D. (2016). The self-compassion scale is a valid and theoretically coherent measure of self-compassion. Mindfulness, 7(1): 264-274. ‏
Ojala M. (2018). Teachers’ views on emotions in climate change education: Exploring meta-emotion philosophies, promoting critical emotional awareness. In 43rd ATEE Conference, A future for all–teaching for a sustainable society, University of Gävle, Gävle, Sweden, August 20-22, 2018. ‏
Pekrun R, Elliot A J, Maier M A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of educational Psychology, 101(1): 115.
Pekrun R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational psychology review, 18(4): 315-341.
Pietarinen J, Soini T, Pyhältö K. (2014). Students’ emotional and cognitive engagement as the determinants of well-being and achievement in school. International Journal of Educational Research, 67: 40-51.
Sheikholeslami R, Taheri J. (2017). The explanation of the educational vitality based on the attachment to parents and peers and the cognitive emotional regulation. Journal of Psychological Models and Methods. 8(29): 1-22.
Stets J E, Turner J. H. (Eds.). (2014). Handbook of the Sociology of Emotions (Vol. 2). Springer
Vierhaus M, Lohaus A, Wild E. (2016). The development of achievement emotions and coping/emotion regulation from primary to secondary school. Learning and Instruction, 42: 12-21.
Wang M T, Brinkworth M, Eccles J. (2013). Moderating effects of teacher–student relationship in adolescent trajectories of emotional and behavioral adjustment. Developmental psychology, 49(4): 690.
Yang Y, Zhang M, Kou Y. (2016). Self-compassion and life satisfaction: The mediating role of hope. Personality and Individual Differences, 98: 91-95.
Zhu X. (2019, June). Relationship between Self-differentiation and Self-disclosure of College Students: The Mediating Role of Peer Attachment. In 3rd International Conference on Economics and Management, Education, Humanities and Social Sciences (EMEHSS 2019).