هدف: هدف این مطالعه بررسی نقش مجلههای رشد دانشآموزی بر ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانشآموزان بود. روش: این مطالعه از نوع پسرویدادی بود. جامعه آماری دانشآموزان دوره دوم ابتدایی و دوره اول و دوم متوسطه استانهای تهران و البرز در سال تحصیل 97-96 به تعداد 683989 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران 1890 نفر حجم نمونه تعیین و با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. پرسشنامه ای تلفیقی از دو پرسشنامه مهارت برنامه ریزی و مطالعه دکتر سیف و و مجلههای رشد سؤال استفاده شد .روایی صوری پرسشنامه با نظر 10 نفر از افراد متخصص بررسی و تعیین شد. پایایی پرسشنامه با آلفای کرانباخ 7/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از درصد فراوانی ، میانگین و انحراف معیار ، آزمون t تک متغیره، خی دو و تحلیل واریانس و با استفاده از نرمافزارSPSS انجام شد. یافته ها: نتایج حاصل از اجرای آزمون تحلیل واریانس دوراهه (تعامل جنسیت و دوره تحصیلی) نشان داد که بین میزان تاثیر مطالعه مجلههای رشد بر مهارتهای عمومی مطالعه، در بین دانشآموزان دختر و پسر و در دورههای تحصیلی تفاوت معنیداری وجود داشت .به عبارت دیگر میزان تاثیر این مجلهها بر مهارتهای عمومی مطالعه در دختران بیشتر از پسران است (907/3=f ، 048/0p <،02/0=θ). نتیجه گیری: نتایج نشان داد مطالعه مجلههای رشد مهارت های برنامه ریزی و مطالعه درسی شامل : برنامه ریزی و زمانبندی مطالعه درسی و ایجاد آمادگی برای امتحان در دانشآموزان را ارتقاء داده است. میزان این تاثیر در بین دانش آموزان دختربیشتر از دانش آموزان پسر بوده است.
شاه محمدی, نیره. (1399). نقش مجلات رشد در ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانش آموزان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 13(1), 86-97. doi: 10.22034/ijes.2021.242016
MLA
نیره شاه محمدی. "نقش مجلات رشد در ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانش آموزان". انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 13, 1, 1399, 86-97. doi: 10.22034/ijes.2021.242016
HARVARD
شاه محمدی, نیره. (1399). 'نقش مجلات رشد در ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانش آموزان', انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 13(1), pp. 86-97. doi: 10.22034/ijes.2021.242016
VANCOUVER
شاه محمدی, نیره. نقش مجلات رشد در ارتقای مهارتهای برنامه ریزی و مطالعه درسی در بین دانش آموزان. انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش, 1399; 13(1): 86-97. doi: 10.22034/ijes.2021.242016