انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220The Effectiveness of Teaching-Learning Problem-Solving Strategy in Teaching Physical education on Motor Training of Studentsاثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانش آموزان1124376010.22034/ijes.2020.43760FAالناز ایمان زادهگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.محمدرضا اسماعیلیگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.رضا نیکبخشگروه مدیریت ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: The present study investigated the effect of problem-solving teaching-learning strategy on Physical education teaching on seventh grade students' motor training.<br />Method: The purpose of this research was applied research and its research method is quasi-experimental. The statistical population included all male and female students in seventh grade of Sarab city and all sport teachers in the school year of 97-96. According to the Sarab County Department of Education, there were 706 students and 46 sports teachers. Using purposive-random sampling method, 84 males and female seventh grade students were selected randomly into two experimental groups (22 girls and 22 boys) and two control groups (20 girls and 20 boys), were divided. After 12 sessions of 65 minutes training, the subjects were tested again using the problem-solving learning-learning strategy. Data were collected by observation and a questionnaire. Content validity of the questionnaire was confirmed by 5 experts and Cronbach's alpha coefficient was 0.80. Descriptive and inferential statistical methods including ANCOVA and Levon test were used for data analysis. <br />Results: The results showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in terms of teaching-problem solving strategy in cognitive, emotional, physical fitness and skill of basketball lessons. But the gender variable in the dimensions of motor training is not significant. <br />Conclusion: Therefore, pre-prepared maps improve teacher and classroom attitudes so that sport teachers and school coaches should use this teaching-learning strategy to further their educational goals.هدف: پژوهش حاضر، با هدف اثر بخشی راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در تدریس تربیت بدنی بر تربیت حرکتی دانشآموزان پایه هفتم انجام شد.<br />روش: این تحقیق به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی بود و روش تحقیق آن نیمه تجربی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم شهرستان سراب و کلیه معلمان ورزش در سال تحصیلی 96-97 بود، که طبق گزارش اداره آموزش و پرورش شهرستان سراب 706 دانشآموز و 46 معلم ورزش بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند-تصادفی تعداد 84 نفر از دانش آموزان دختر و پسر پایه هفتم انتخاب گردیدند که به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش ( 22 نفر دختر و 22 نفر پسر) و دو گروه کنترل (20 نفر دختر و 20 نفر پسر) تقیسم شدند که بعد از انجام 12 جلسه تمرین 65 دقیقهای با استفاده از راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله از آزمودنیها مجددا آزمون نهایی به عمل آمد. روش گردآوری دادهها به صورت مشاهدهای و پرسشنامهای بود. روایی محتوایی پرسشنامه، توسط 5 نفر از صاحبنظران تایید و پایایی درونی با ضریب آلفای کرونباخ، 80/0 بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از روشهای آماری توصیفی و نیز استنباطی شامل آنکوا و آزمون لون استفاده گردید. <br />یافتهها: نتایج نشان داد که که بین گروه آزمایش و کنترل، از لحاظ راهبرد یاددهی- یادگیری حل مساله در ابعاد شناختی، عاطفی، آمادگی جسمانی و مهارتی درس بسکتبال تفاوت معنادار وجود دارد. اما متغیر جنسیت در ابعاد تربیت حرکتی معنیدار نیست. <br />نتیجه گیری: بنابراین نقشههای از قبل آماده شده، موجب بهبود نگرش نسبت به معلم و کلاس میشود پس معلمین ورزش و مربیان مدارس باید در جهت پیشبرد اهداف آموزشی از این راهبرد یاددهی- یادگیری بیشتر بهره ببرند.https://www.iase-jrn.ir/article_43760_ffe836f86ab3a94c2a9ff1d66033de99.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Investigating the Relationship between the use of Information Technology Communication Tools (Mobile Phone, Internet, Instagram and Telegram) with Depression of Students in Mako Free Zoneبررسی ارتباط بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با افسردگی دانشآموزان منطقه آزاد ماکور13254376110.22034/ijes.2020.43761FAسجاد پاشاییدانشجوی دکتری، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.محمدرسول خدادادیاستادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.فاطمه عبدویدانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.علی سالمیدانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.میر داود حسینیدانشجوی دکتری ، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20200810Purpose: The purpose of this study was to investigate the relationship between the use of information technology communication tools (mobile phone, internet, Instagram, and Telegram) with depression in Mako Free Zone students.<br />Methodology: The current research was of correlation type and according to the purpose, it was of applied type. The statistical population of the research was made up of 17-18-year-old students, 265 of whom were randomly selected according to Morgan's table. In order to collect data from questionnaires, harmful use of mobile phones, Janar et al. (2007) with 6 items; using Internet; Yang (1998) with 3 items; adolescent depression; Kutcher (2002) with 6 items; A researcher-made questionnaire on the use of social networks with 6 items was used in the form of a five-point Likert scale. Data analysis was also done using the Smart PLS structural equation modeling method.<br />Findings: The findings of the research showed that there was a direct and significant relationship between the use of information technology communication tools (mobile phone, internet, Instagram, and Telegram) and depression among adolescents in Mako Azad Zone (P<0.001).<br />Conclusion: The use of the Internet, mobile and virtual networks, due to the false charms it creates for users, causes the loss of face-to-face communication and causes people to become introverted, thus people gradually avoid direct communication. Finally, it becomes the cause of their depression and loneliness.هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی ارتباط بین، میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) با افسردگی دانشآموزان منطقه آزاد ماکو، بود.<br />روش: پژوهش حاضر، از نوع همبستگی و با توجه به هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان نوجوان 17 تا 18 سال تشکیل دادند که، 265 نفر بصورت تصادفی طبق جدول مورگان انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های، استفاده آسیب زا تلفن همراه، جنار و همکاران(2007) با 6 گویه؛ استفاده از اینترنت؛ یانگ (1998) با 3 گویه؛ افسردگی نوجوانان؛ کوتچر (2002) با 6 گویه؛ پرسشنامه محقق ساخته میزان استفاده از شبکه های اجتماعی با 6 گویه، در قالب مقیاس لیکرت و پنج گزینه ای استفاده گردید. تحلیل داده ها نیز با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری Smart PLS انجام گرفت.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، ارتباط مستقیم و معنی داری بین میزان استفاده از ابزارهای ارتباطی فناوری اطلاعات (تلفن همراه، اینترنت، اینستاگرام و تلگرام) و افسردگی نوجوانان منطقه آزاد ماکو، وجود داشت(0/001>P).<br />نتیجهگیری: استفاده از اینترنت، موبایل و شبکههای مجازی به دلیل جذابیت های کاذبی که برای کاربران ایجاد می کند، سبب از بین رفتن ارتباطات رو در رو شده و باعث درونگرا شدن افراد می شود به این ترتیب افراد کم کم از ارتباطات مستقیم دوری میکنند، در نهایت عامل افسردگی و تنهایی آنها میشود.https://www.iase-jrn.ir/article_43761_c1b47d5d98c185644c95e5425d091cd9.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220The role of Family and School and the Meaning Relationship these Two on the Social Health Promoting in Students Life (A Case Study of Abdanan public Girls High Schools)نقش خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو بر ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموزان (مطالعه موردی دبیرستان های دخترانه دولتی آبدانان)26374376210.22034/ijes.2020.43762FAفریبرز اصل مرزدکتری تخصصی، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران.علی اصغر غلامیکارشناس گروه آموزش ابتدایی، آموزش و پرورش، آبدانان، ایلام، ایران.سلمان شادیوندکارشناسی ارشد، گروه مترجمی زبان انگلیسی، آموزش و پرورش دره شهر، ایلام، ایران.Journal Article20200810Purpose: The purpose of this study was to investigate the effect of the two basic institutions of the family and the school and the meaning of their relationship in the socialization health upgrade of the students life.<br />Methodology: The research design this study qualitative and to The method of content analysis is that in two levels of description and explanation in girls high schools Rezvan, Zeynab and Parvin Abdanan city of Ilam Province to quantity 334 girl student in 2018-19 educational year Was performed that from this them 30 People were selected as the sample. Semi-structured interview and observation were used to collect is data.<br />Findings: According to the findings of some researchers, between of social values family and school and social health upgrade and meaning of the relationships between the two in the life of a student, is a conflict and it follows that the values conflict and lack of conformance student with family and school not the benefit of another, Rather, it causes students to become discouraged and discouraged, both at home and at school. Hence, the interaction between home and school can be considered seriously and practically from a sociological perspective as one of the most important and effective ways of reducing the conflict between home and school in the direction of student health upgrade.<br />Conclusion: The result of this interaction is the positive impacts and many educational and educational benefits that play an important role in the meaning of the student health upgrade of social life and his or her future. هدف: هدف پژوهش حاضر، تأثیرگذاری دو نهاد اساسی خانواده و مدرسه و معنادهی رابطۀ متقابل آن دو در ارتقاء سلامت اجتماعی شدن زندگی دانش آموزان بود. <br />روش: طرح پژوهشی این مطالعه به شیوۀ کیفی و به روش تحلیل محتواء است که در دو سطح توصیف و تبیین در دبیرستانهای دخترانه دولتی رضوان، زینب و پروین شهرستان آبدانان از توابع استان ایلام به تعداد 334 دانش آموز دختر در سال تحصیلی 98- 1397 انجام گرفت که 30 نفر از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و مشاهده استفاده شد. <br />یافته ها: بر اساس یافته های برخی محققان، بین ارزش های اجتماعی خانه و مدرسه و معنادهی رابطۀ این دو به ارتقاء سلامت اجتماعی در زندگی دانش آموز، تضاد بالایی مشاهده شده است و چنین بر می آید که تضاد ارزشی و عدم هم نوایی دانش آموز با خانه و مدرسه به نفع دیگری تمام نمی شود، بلکه موجب روی گردانی و دل سردی دانش آموزان، هم از خانه و هم از مدرسه می گردد. از این رو تعامل خانه و مدرسه می تواند از دیدگاه جامعه شناختی، به عنوان یکی از مهم ترین و مؤثرترین راه های کاهش تضاد بین خانه و مدرسه در جهت ارتقاء سلامت دانش آموز، مورد توجه جدی و نگرش عمیق و کاربردی قرار گیرد.<br />نتیجه گیری: نتیجۀ این تعامل، تأثیرات مثبت و فواید تربیتی و آموزشی بسیاری است که در معنادهی به ارتقاء سلامت زندگی اجتماعی دانش آموز و آیندۀ او، فوق العاده نقش آفرین است.https://www.iase-jrn.ir/article_43762_9c299e89d1f3f39c61022bb254df73e0.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Predicting Attitude toward Delinquent Behavior Based on Academic Burnout, Anxiety, Stress and Depression in High School Male Studentsپیشبینی نگرش به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی38474376310.22034/ijes.2020.43763FAسپیده فرج پور نیریکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.Journal Article20200810Purpose: This study aimed to predict positive and negative attitudes to delinquent behavior based on academic burnout, anxiety, stress, and depression in high school male students.<br />Methodology: The research method was descriptive-correlational, and the statistical population included all students studying in male high schools in the Nair city in the academic year 2017-18. One hundred twenty of them were selected by the cluster sampling method and answered the questionnaires of attitude toward delinquent behavior Fazli (2010), Maslach Burnout Inventory (2002) and Lovibond, Lovibond of stress, anxiety, and depression scale (1995) (DASS-42). Data were analyzed using Pearson correlation and multiple regression methods. <br />Findings: The result showed that academic burnout and depression (p <0.01) and anxiety (p <0.05) were inversely correlated with a negative attitude to delinquent behavior and directly related to a positive attitude to delinquent behavior. The results of multiple regression analysis also showed that academic burnout, anxiety, and depression were able to explain 24% of the variance of positive and 16% of negative attitude toward delinquent behavior.<br />Conclusion: Academic burnout, anxiety, and depression in high school male students affect attitudes toward delinquent behavior. Given the present findings, it is necessary to consider the role of academic burnout, depression, and anxiety in future planning to reduce the attitude toward delinquent behavior.هدف : پژوهش حاضر باهدف پیشبینی نگرش مثبت و منفی به رفتار بزهکارانه بر اساس فرسودگی تحصیلی، اضطراب، استرس و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی انجام شد<br />روش: پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در دبیرستانهای پسرانه شهرستان نیر در سال تحصیلی 97-1396بود. 120 نفر از این افراد با روش نمونهگیری خوشهای انتخابشده و به پرسشنامههای نگرش به رفتار بزهکارانه فضلی (1389)، مقیاس فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) و مقیاس استرس، اضطراب و افسردگی لوینبند و لوینبند (1995) (DASS-42) پاسخ دادند. دادهها با روشهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 مورد ارزیابی قرار گرفتند.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که فرسودگی تحصیلی و افسردگی (01/0>p < /span>) و اضطراب (05/0> p < /span>) بهطور معکوس با نگرش منفی و بهطور مستقیم با نگرش مثبت به رفتار بزهکارانه همبستگی داشتند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی درمجموع قادر به تبیین 24 درصد واریانس نگرش مثبت و 16 درصد از واریانس نگرش منفی به رفتار بزهکارانه بودند.<br />نتیجه گیری: فرسودگی تحصیلی، اضطراب و افسردگی در دانش آموزان پسر دبیرستانی بر طرز نگرش به رفتار بزهکارانه تاثیرگذار است. با توجه به یافتههای حاضر، لازم است در برنامهریزیهای آتی در باب نگرش به رفتار بزهکارانه به نقش فرسودگی تحصیلی، افسردگی و اضطراب نیز توجه شود.https://www.iase-jrn.ir/article_43763_3a15bda9d62881c64ccd8caa6356d949.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Comparing Self-Regulation in Students Interested in Different styles of Computer Gamesمقایسه خود تنظیمی دانش آموزان علاقه مند به سبک های مختلف بازی رایانه ای48554376410.22034/ijes.2020.43764FAامین باقری کراچیاستادیار، گروه علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.محمد مهدی رزمجودانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: The purpose of this study was to compare self-regulation among students interested in computer games based on the style of play, the place of play, the history of the game, and the hours of playing the day.<br />Methodology: The method of this descriptive - comparative type. The statistical population of this research was elementary school students in Baharestan2, a sample of 372 of them selected through multi-stage cluster sampling. Bouffard questionnaire (1995) was used to measure self-regulation. <br />Findings: There was a significant difference between students self-regulatory based on computer game styles, computer games history and hours of computer games usage per day(P< .05), But there was no significant difference between self-regulatory learning of students according to the location of the computer game(P< .14). Data analysis was performed using Kruskal-Wallis statistical test.<br />Conclusion: According to the results of the research, schools should take action to identify non-destructive computer games that can help students to improve their self-regulation skills. Provide it to parents and students in the form of educational packages. Students should be justified on the amount of computer gaming hours per day.هدف: هدف این تحقیق مقایسه خود تنظیمی در دانش آموزان علاقه مند به بازی های رایانه ای بر حسب سبک بازی، محل بازی ، سابقه بازی و میزان ساعت انجام بازی در روز بود. <br />روش: روش این تحقیق توصیفی، از نوع علی مقایسه ای بود. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان منطقه بهارستان 2(شهرستان های تهران به تعداد 12184 بود که یک نمونه372 نفری از میان آنها به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شد. برای اندازه گیری خود تنطیمی از پرسشنامه بوفارد (1995) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ه با کمک آزمون آماری کراسکال والیس با استفاده از نرم افزار Spss23 در سطح معناداری 05/0 انجام شد.<br />یافته ها: یافته ها نشان داد که بین خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان بر حسب سبک های بازی های رایانه ای ، سابقه بازی های رایانه ای و میزان ساعت استفاده از بازی های رایانه ای در روز تفاوت معناداری وجود داشت (05/0 p < /span><) ،اما بین خود تنظیمی یادگیری دانش آموزان بر حسب محل بازی رایانه ای تفاوت معناداری یافت نشد (14/0 p<). <br />نتیجه گیری: با توجه به نتایج تحقیق دست اندرکاران بایستی نسبت به شناسایی بازی های رایانه ای بویژه سبک آنلاین گسترده مجاز و غیر مخرب که می تواند به افزایش مهارت خودتنظیمی دانش اموزان کمک کند اقدام کنند و آنرا در قالب بسته های آموزشی در اختیار والدین و دانش آموزان قرار دهند. همچنین در مورد میزان ساعت بازی های رایانه ای در روز بایستی فرهنگ سازی شود.https://www.iase-jrn.ir/article_43764_b591365ad328748cca7cd0f38eed286a.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Investigating Financial Knowledge, Attitude and Behavior in Students Financial Literacyبررسی دانش، نگرش و رفتار مالی در سواد مالی دانشجویان56674376510.22034/ijes.2020.43765FAعلی هراتیاندانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.محمد پیریاستادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران.0000-0002-8127-8607Journal Article20200810Purpose: The financial decisions made by students during the student period have a great impact on their financial situation after graduating from university. Also, the financial position of students in the university can affect their academic performance and affect their ability to complete the university course. This study sought to examine the knowledge, attitude and financial behavior in students' literacy.<br />Methodology: This study was descriptive-correlational. The statistical population of this study was Malayer University students in three bachelors, masters and doctoral degrees in the academic year of 2018-19, of which 415 samples were selected by staged classification method. The data collection tool was a researcher-made questionnaire. Data analysis was performed using SPSS software at a significance level of 0.05 using Spearman correlation tests and logistic regression, UM Man Whitney and Croscalwalis.<br />Findings: The results of the relationship between knowledge with financial attitude and attitude with financial behavior had a positive correlation and these dimensions have a direct effect on the level of students' financial literacy. The influence of gender was also confirmed as a factor of differentiation in the level of literacy and in the dimensions of students' knowledge and financial behavior (P <0.001).<br />Conclusion: Based on the results, there is a positive correlation between knowledge and attitude, as well as attitude and behavior, but there was no correlation between knowledge and financial behavior. These results suggest that financial knowledge alone cannot improve students' financial behaviorهدف: تصمیمات مالی اتخاذشده توسط دانشجویان دردوره دانشجویی تاثیر بسیاری بر وضعیت مالی آنها پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه دارد. همچنین موقعیت مالی دانشجویان در دانشگاه می تواند عملکرد دانشگاهی آنها را تحت تاثیر قرار داده و بر توانایی آنها برای تکمیل دوره دانشگاهی اثرگذار باشد. این پژوهش درپی بررسی دانش، نگرش و رفتارمالی در سوادمالی دانشجویان بود. <br />روش: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه ملایر در سه مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری در سال تحصیلی 1397-98 بودند که تعداد 415 نمونه از ایشان به روش طبقهبندی مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss در سطح معناداری 05/0 با استفاده از آزمون های همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک، یو من ویتنی و کروسکالوالیس انجام شد.<br />یافتهها: نتایج نشانداد بین دانش با نگرشمالی و نگرش با رفتارمالی همبستگی مثبتی برقرار بود و این ابعاد اثر مستقیمی بر سطح سوادمالی دانشجویان دارند و دراین میان رفتارمالی بیشترین سهم اثر گذاری را به خود اختصاص داد. همچنین اثرگذاری جنسیت به عنوان عامل تمایز در سطح سوادمالی و در ابعاد دانش و رفتارمالی دانشجویان تایید گردید (001/0>P < /span>).<br />نتیجه گیری: بر اساس نتایج بین دانش و نگرش و همچنین نگرش و رفتار همبستگی مثبتی وجود دارد اما بین دانش و رفتارمالی هیچگونه همبستگی و ارتباطی مشاهده نگردید. این نتایج بیان می کند که صرف کسب دانش مالی نمی تواند منجر به بهبود رفتارمالی دانشجویان گردد.https://www.iase-jrn.ir/article_43765_acfc6c7d873637eaae6da860adad1af7.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Content Analysis of Social and Persian Studies (Reading) Textbooks and Gifts of Heaven and Empirical Sciences of the Fifth and Sixth Basic Principle on the basis of Ethical Conceptsتحلیل محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی و فارسی (خوانداری) و هدیههای آسمان و علوم تجربی پایه پنجم و ششم ابتدایی بر اساس مفاهیم اخلاقی68794376610.22034/ijes.2020.43766FAزهرا نفردانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.فاطمه السادات فاطمیکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی (ره)، تهران، ایران.فائزه نفردانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose The aim of this study was to identify moral concepts in students in the fifth and sixth grade textbooks of elementary school.<br />Methodology: Content analysis was used in two steps to achieve the objectives of the research. In the first step, qualitatively, the method of analyzing conventional or inductive content was used to identify categories. In the second step, after accessing the categories, the categories were reviewed quantitatively, systematically and objectively. The statistical population of this study, all Persian books (reading), social studies, gifts of heaven and experimental sciences in the academic year 1398-1399, fifth and sixth grades of elementary school, which included 8 volumes of books, sampling in this research was done theoretically and the criterion of classification, existence Moral content was considered in the structure of textbook lessons.<br />Findings: Unfortunately, the alignment of ethical concepts in textbooks has not been addressed and of the 12 ethical concepts, only "thinking", "good behavior", "cooperation" has been considered.<br />Conclusion: Other concepts are inefficient in terms of the number of repetitions and variations in alignment at different bases.هدف: این پژوهش با هدف شناسایی مفاهیم اخلاقی به دانشآموزان در کتابهای درسی پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی انجام شد. <br />روش: برای دستیابی به اهداف پژوهش از روش تحلیل محتوا در دو گام استفاده شد. در گام اول بهصورت کیفی، روش تحلیل محتوای عرفی یا استقرایی برای شناسایی مقولهها به کار گفته شد. در گام دوم، پس از دستیابی به مقولهها، بهصورت کمی و نظاممند و عینی، به بررسی مقولهها پرداخته شد. جامعه آماری این پژوهش، کلیه کتابهای فارسی (خوانداری)، مطالعات اجتماعی، هدیههای آسمان و علوم تجربی سال تحصیلی 1398-1399 پایه پنجم و ششم ابتدایی که شامل 8 جلد کتاب بود نمونهگیری در این پژوهش به شیوهی نظری انجامشد و ملاک دستهبندی دروس، وجود محتوای اخلاقی در ساختار دروس کتاب در نظر گرفته شد. <br />یافته ها: یافتهها نشان داده است که متأسفانه چیدمان مفاهیم اخلاقی در کتب درسی موردتوجه قرار نگرفته است و از میان 12 مفهوم اخلاقی، تنها «تفکر»، «رفتار نیک»، «همکاری» موردتوجه قرارگرفته است و سایر مفاهیم از نظر تعداد تکرار و تنوع چینش در پایههای مختلف فاقد کارایی لازم هستند. <br />نتیجه گیری: پژوهشگران حوزه تعلیم و تربیت و اخلاق، باید به بررسی دوبارهی محتواهای اخلاقی کتابهای درسی پرداخته و نحوهی ارائه این مفاهیم را بررسی کنند.https://www.iase-jrn.ir/article_43766_2950ee07e5c3cdf8d6a1794f0eca6b98.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Content Analysis of the Tenth Grade Physics Textbook in the Field of Mathematics and Physics Using Merrill's Component Theoryتحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم رشته ریاضی فیزیک با استفاده نظریه نمایش اجزای مریل80914376710.22034/ijes.2020.43767FAیاور محمدیاستادیار، گروه فیزیک دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مرزبان ادیب منشمدرس، گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه، ایران.Journal Article20200810Purpose: The aim of this research was content analysis of tenth grade physics textbook in the field of mathematics and physics using Merrill’s component display theory.<br />Methodology: The research method was documentary and was done based on content analysis which uses both quantitative and qualitative analysis, and its statistical society was tenth grade physics textbook . Check list method was used to collect the corresponding data.<br />Findings: Our results showed that: in presenting the content the enough attention has been devoted to the different types of contents (facts, concepts, rules and presedure), but the find-performance has not been evaluated enough and the textbook doesn’t contain any inquisitory generality. The authors has been used the most of the primary presentations, except inquisitory generality, and enhance the structural contents using the secondary presentations.<br />Conclusion: Comparing our results with the purposes of the textbook showed that the main criticism is that has not utilize inquisitory generality and has not evaluated the find-performance. This procedure was unlike the is unlike the competencies, mentioned in its introduction, which must be gained by the student.هدف: پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب فیزیک پایه دهم با استفاده از نظریه نمایش اجزای دیوید مریل انجام شد. <br />روش: روش پژوهش مقاله حاضر اسنادی و مبتنی بر تحلیل محتوا با رویکرد کمی و کیفی بود و جامعه آماری آن تمام فصول کتاب فیزیک پایه دهم بود. برای جمع آوری داده ها از چک لیست استفاده شد.<br />یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که: در ارائه محتوا توجه لازم به تمام انواع مختلف محتوا (حقایق، مفاهیم، اصول و روش کار) مبذول شده است اما بیشتر ارزیابی های صورت گرفته از سطوح مختلف عملکردی مربوط به سطوح عملکردی یادآوری و کاربرد است و سطح عملکرد کشف و ابداع به ندرت ارزیابی شده است. مولفین کتاب در عرضه محتوای آموزشی از بیشتر انواع ارائه های اولیه، بجز تعمیم سوالی، استفاده کرده اند و ارئه محتواهای آموزشی را با انواع مختلف ارائه های ثانویه تقویت کرده اند.<br />نتیجه گیری: با مقایسه نتایج پژوهش و اهادف مدنظر مولفین کتاب نشان داد که کتاب نقد عمده وارد بر کتاب عدم استفاده از تعمیم سوالی و عدم ارزیابی از سطح عملکرد کشف و ابداع است که این رویه با شایستگی های مورد انتظار از فراگیر، که در ابتدای کتاب درسی ذکر شده است، مغایر می باشد.https://www.iase-jrn.ir/article_43767_40d16c0f2e140a6dc3e7beb5e0b435a0.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220The Relationship between Psychological Capital and sports Participation in High School Studentsرابطه بین سرمایه روانشناختی و مشارکت ورزشی دانشآموزان متوسطه921074376810.22034/ijes.2020.43768FAحسن مومنیکارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.سمانه لعله ئیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت برنامهریزی فرهنگی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.سجاد مومنیدبیر، گروه تربیت بدنی، آموزش و پرورش، زرین آباد، ایران.Journal Article20200810Purpose: The present study aimed to investigate the effect of psychological capital on student sports participation.<br />Methodology: The present research method was a descriptive correlation and applied in terms of type. The statistical population included secondary school students of the second period of Dehloran city, which according to Morgan table, 360 people were selected as the sample size by random sampling method. The instruments used were the Luthans Psychological Capital Questionnaire (2007) and the Gil Sports Participation Motivation Questionnaire (1983), the validity of which was obtained by the formal method and its reliability based on Cronbach's alpha of 0.86.<br />Results: Data analysis showed that the average psychological capital is 3.88 and the sports participation is 3.9, which is in the average. The correlation results showed a positive and significant relationship between all dimensions of the two variables. Also, the results of structural equations with Amos software indicated that psychological capital could predict sports participation at the level of R2 = 0.64 and P <0.01. Given that the standard coefficient of the relationship is equal to 0.64 and significant, so the variable of psychological capital has a positive effect on sports participation, and therefore the research hypothesis is confirmed.<br />Conclusion: According to the research findings, it can be concluded that in schools, the skills of strengthening the psychological capital of students should be worked on.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه روانشناختی بر مشارکت ورزشی دانشآموزان انجام گرفت. <br />روش: روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی و از نظر نوع، کاربردی بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان متوسطه دوره دوم شهرستان دهلران در سال تحصیلی 98-1397بودند که بر اساس جدول مورگان 360 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده پرسشنامههای سرمایه روانشناختی لوتانز (2007) و پرسشنامه انگیزه مشارکت ورزشی گیل(1983) بودند که اعتبار آن با روش صوری و پایایی آن نیز بر اساس آلفای کرونباخ 86/0 حاصل شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری و با نرم افزار Amos انجام شد. <br />یافتهها: تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد میانگین سرمایه روانشناختی 88/3 و مشارکت ورزشی 09/3 میباشد که در حد متوسط قرار دارند. نتایج همبستگی حاکی از رابطه مثبت و معنادار همه ابعاد دو متغیر با هم بود. همچنین نتایج معادلات ساختاری با نرم افزار Amos حاکی از این بود که سرمایه روانشناختی میتواند به میزان 64/0= R2 و 01/0≥P < /span> مشارکت ورزشی را پیش بینی نماید. با توجه به اینکه ضریب استاندارد رابطه برابر با 64/0 و معنادار است بنابراین متغیر سرمایه روانشناختی بر مشارکت ورزشی تاثیر مثبت داشت. <br />نتیجهگیری: پیامدهای سلامت ورزش محور و مشغولیت فیزیکی دانشآموزان در عصری که فضای مجازی بر تمام حوزههای زندگی سایه افکنده است نقش بسزایی ایفا می کند.https://www.iase-jrn.ir/article_43768_ec3de34b6e612cdc230ef4451f10db72.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Investigate the Relationship between Accountability and Defensive Styles Internet Addiction of High School Youth in Qazvin in Female Studentsپیش بینی اعتیاد به اینترنت نوجوانان شهر قزوین بر اساس مسئولیت پذیری و سبکهای دفاعی در دانش آموزان دختر1081174376910.22034/ijes.2020.43769FAسارا ضیافرکارشناسی ارشد، گروه روانشناسی عمومی ، دانشگاه آزاد اسلامی،واحد زنجان، زنجان، ایران.فاطمه علیجانیاستادیار،گروه مشاوره، واحد ابهر،دانشگاه آزاد اسلامی، ابهر، ایران.Journal Article20200810Purpose: The Purpose of the present study was to investigate the prediction of Internet addiction in adolescents in Qazvin based on responsibility and defensive styles.<br />Methodology: The research method was descriptive-correlational in terms of applied data collection method and quantitative data type in terms of data type. The statistical population of all high school students in Qazvin was in the academic year of 2019-20. Using the stepwise cluster sampling method, 325 people were selected as the sample size. Internet addiction questionnaires (Yang, 1996), Responsibility (California, 1948) and Defense Styles (Anders et al, 1993) were used to measure the variables studied. The analysis of the information obtained from the implementation of the questionnaires was performed through SPSS20 software in two descriptive and inferential sections (Pearson correlation, step-by-step regression).<br />Findings: The results showed that responsibility is negatively associated with Internet addiction. Growing defense mechanisms are negatively associated with Internet addiction and have a positive relationship with underdeveloped and psychotic defense mechanisms. Also, the results of step-by-step regression analysis showed that responsibility along with developed defense mechanisms and psychologically impaired defense mechanisms can explain 10% of Internet addiction variance.<br />Conclusion: Addiction is associated with the influence of conscientious personality and developed defensive styles and disorders I and II, and people with conscientious personality with less developed defensive styles are less addicted to the Internet.هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی پیش بینی اعتیاد به اینترنت در نوجوانان شهر قزوین بر اساس مسئولیت پذیری و سبکهای دفاعی بود. <br />روش: روش پژوهش بر حسب هدف کاربردی، از نظر روش گردآوری دادهها توصیفی-همبستگی و همین طور از نظر نوع داده کمّی بود. جامعه آماری تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر قزوین در سال تحصیلی 99 -1398 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای، تعداد 325 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسشنامه های اعتیاد به اینترنت (یانگ، 1996)، مسئولیت پذیری (کالیفرنیا، 1948) و سبکهای دفاعی (اندرز و همکاران، 1993) استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات بهدست آمده از اجرای پرسشنامهها از طریق نرمافزار SPSS20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام) در سطح معناداری 05/0 انجام پذیرفت.<br />یافته ها: نتایج نشان داد که مسئولیت پذیری با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی؛ مکانیسمهای دفاعی رشد یافته با اعتیاد به اینترنت رابطه منفی و با مکانیسمهای دفاعی رشد نایافته و روان آزرده رابطه مثبت داشت. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد مسئولیت پذیری به همراه مکانیسمهای دفاعی رشد یافته و مکانیسمهای دفاعی روان آزرده میتواند 10% واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین کنند. <br />نتیجه گیری: اعتیاد با تاثیر شخصیت وظیفه شناس و سبک های دفاعی رشد یافته و اختلالات محور I و II رابطه دارد و افراد با شخصیت وظیفه شناس با سبک های دفاعی رشد یافته اعتیادی کمتری به اینترنت دارند.https://www.iase-jrn.ir/article_43769_27f4810477a623eaa19763ae0c579491.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220The Relationship between Cultural Capital and Family Quality of Life with Social Health of Students in Marivan Cityبررسی رابطه ی سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانواده ها با سلامت اجتماعی دانش آموزان شهر مریوان1181324377010.22034/ijes.2020.43770FAاعظم خطیبیدانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.مهناز رجبی فردانشجوی کارشناسی ارشد، گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: This study was conducted to investigate the relationship between cultural capital and family quality of life with students' social health in Marivan.<br />Methodology: Research: The present research method was survey and correlational. The statistical population included all high school students in the city of Marivan in the academic year 2017-18. The sample size was calculated using the Cochran's formula of 375 people. The sampling method of the present study was relative and multi-stage sampling. Bourdieu's Cultural Capital Questionnaire (1973), Keys and Shapiro's Social Health (2004), WHO Quality of Life, World Health Organization (2016) were used to collect data. Data analysis was performed using Pearson correlation method and multiple regressions using SPSS22 software at a significance level of 0.05.<br />Findings: The research findings showed that Cronbach's alpha for all research variables was above 0.70. Also between cultural capital (r = 0.362 and sig = 0.000) and quality of life (r = 0.625 and sig = 0.000) and the socio-economic base of the family (r = 0.2355 and 0.001) = sig) There was a significant relationship with children's social health.<br />Conclusion: The final result showed that by changing the cultural capital and quality of life of families, the rate of change in children's social health can be predicted. In fact, the cultural capital and quality of life of families play a decisive role in the social health of students, and social health is highly dependent on it. They are a student community, and education officials and families must provide the necessary conditions to strengthen these two elements.هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت. <br />روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونهگیری نسبتی و چند مرحلهای بود. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه فرهنگی بوردیو(1973)، سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004)، کیفیت زندگی WHO سازمان جهانی بهداشت(2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار spss22 در سطح معناداری 05/0 انجام شد. <br />یافتهها: یافته های پژوهش نشان داد آلفای کرونباخ بهدست آمده برای همه متغیرهای تحقیق، بالای 70/0 بود. همچنین بین سرمایه فرهنگی ( 362/0= r و 000/0= sig) و کیفیت زندگی (625/0= r و 000/0= sig) و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (235/0= r و 001/0= sig) با سلامت اجتماعی فرزندان رابطه معنیداری وجود داشت.<br />نتیجه گیری: نتیجه نهایی نشان داد که با تغییر در سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها میتوان میزان تغییر در سلامت اجتماعی فرزندان را پیشبینی کرد. درواقع سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانوادهها نقش تعیینکنندهای در سلامت اجتماعی دانشآموزان دارد و سلامت اجتماعی بهشدت به آن وابسته است و به دلیل نقش مهم دو متغیر سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی در سلامت اجتماعی اعضای خانواده بهویژه فرزندان که عضوی از جامعه دانش آموزی هستند، مسئولین تربیتی و خانوادهها باید شرایط لازم را برای تقویت این دوعنصر فراهم آورند.https://www.iase-jrn.ir/article_43770_68ee27547c4ff8d0ae119e21f1847a47.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220The Role of Organizational Silence in Organizational Commitment and Willingness to Leave the Serviceنقش سکوت سازمانی در تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت1331454377110.22034/ijes.2020.43771FAناصر کمالپورخوبدبیر آموزش و پرورش، تهران ایران.خسرو نظریاستادیار، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: The present study was conducted to investigate the role of organizational silence in organizational commitment and willingness to leave the service.<br />Methodology: The method of the present study was descriptive-correlational. The statistical population consisted of 700 managers and experts from Kohgiluyeh and Boyer-Ahmad Provinces, of which 248 were selected based on Morgan's table by stratified random sampling. To summarize the data from the organizational silence questionnaires of Van Diane et al. (2003), the organizational commitment of Allen and Meyer (1990) and the resignation of Meyer Kim et al. (2007) with a reliability coefficient of 72%, 91% And 85% Used in order, In order to analyze the data, Kolmogorov-Smirnov tests, path analysis and structural equation modeling were used with Smart-PLS software.<br />Finding: The results showed that friendly silence had a positive and significant effect on organizational commitment, while the effect of defensive silence on organizational commitment was not confirmed. But obedient silence had a significant effect on organizational commitment and kept employees in the organization. Among the components of organizational silence, friendly silence had the greatest impact on the tendency to leave the service. Defensive and submissive silence had a lesser effect on employees' willingness to leave, respectively.<br />Conclusion: Paying attention to friendly silence and identifying its positive and negative points can help managers and policy makers to pay more attention to the development of the organization and to increase organizational commitment and reduce the desire to leave the service of employees to the components of organizational silence and organizational voice.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش سکوت سازمانی در تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت انجام شد. <br />روش : روش پژوهش حاضر، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل 700 نفر از مدیران و کارشناسان استان کهگیلویه و بویراحمد بودند که 248 نفر از آنها بر اساس جدول مورگان به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. برای جمع آوی داده ها از پرسش نامههای سکوت سازمانی ون داین و همکاران (2003)، تعهد سازمانی آلن و مایر (1990) و ترک خدمت مایر کیم و همکاران (2007) با ضریب پایایی 72/.، 91/. و 85/. به ترتیب استفاده گردید. به منظور تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف-اسمیرنوف، تحلیل مسیر و مدل یابی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart-PLS استفاده شد. <br />یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که سکوت دوستانه بر تعهد سازمانی تاثیر مثبت و معناداری داشت، درحالیکه تاثیر سکوت تدافعی بر تعهد سازمانی تایید نشد. اما سکوت مطیع تآثیر معناداری بر تعهد سازمانی داشت و باعث ماندن کارکنان در سازمان شد. از بین مؤلفههای سکوت سازمانی، سکوت دوستانه بیشترین تأثیر را بر تمایل به ترک خدمت داشت. سکوت تدافعی و مطیع به ترتیب تاثیر کمتری بر تمایل به ترک خدمت در بین کارکنان داشت. <br />نتیجه گیری: توجه به سکوت دوستانه و شناسایی نقاط مثبت و منفی آن میتواند به مدیران و سیاستگذاران سازمانی کمک تا جهت توسعه سازمان و برای افزایش تعهد سازمانی و کاهش تمایل به ترک خدمت کارکنان به مؤلفههای سکوت سازمانی و آوای سازمانی توجه بیشتری نشان دهند.https://www.iase-jrn.ir/article_43771_e792e0eb39206f7985f2594735e4848b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220An Evaluation of the Elementary Schools Extracurricular Activities Based on the Fundamental Reform Documentارزیابی فعالیت های پرورشی مدارس ابتدایی مبتنی بر سند تحول بنیادین1461554377210.22034/ijes.2020.43772FAافسانه ایمن ارشادیکارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.کلثوم نامیاستادیار، گروه علوم تربیتی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.Journal Article20200810purpose: The purpose of the present study was to evaluate the developmental activities of elementary schools based on a document of fundamental change.<br />Methodology: The present research method was descriptive-survey. The statistical population, including all educators and deputy principals of primary schools in the first district of Bandar Abbas, which was 131 people, and the full census method was used to collect data from the evaluation form of primary school activities based on the document of fundamental change in education. Its content validity was confirmed by experts and its reliability was estimated to be 0.83 using Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was performed using SPSS22 software at a significance level of 0.05 and using a single sample t-test.<br />Findings: The results of the analysis of the questions showed that the status of the implementation of the Spring of Knowledge, friendship groups in the color of God, performance of empowerment, holding Islamic Education Week and national events, development and equipping of libraries, The Quran and Atrat, the celebration of prosperity, the holding of Quranic competitions and provincial occasions based on the document of fundamental change are at the desired level, and the situation of practical prayer training, the connection of mosque, school and family, the performance of Imam Jamaat and the performance of prayer based on the document of transformation Basic in primary schools in the first district of Bandar Abbas is not at the desired level (p <0.005).<br />Conclusion: According to the research findings, extracurricular activities, including sports, religious, artistic, camp, and visiting, scientific and research activities, and student organizations have a significant impact on students' academic achievement.<br /> هدف: هدف از پژوهش حاضر ارزیابی فعالیت های پرورشی مدارس ابتدایی مبتنی بر سند تحول بنیادین بود.<br />روش: روش تحقیق حاضر توصیفی - پیمایشی بود. جامعه آماری شامل کلیه مربیان و معاونین پرورشی مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر بندرعباس که 131 نفر بودند و از روش سرشماری کامل استفاده شد، جهت گردآوری دادهها از فرم ارزیابی فعالیت های پرورشی مدارس ابتدایی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش استفاده شد، که روایی محتوایی آن مورد تایید خبرگان امر قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۸۳/۰ برآورد شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS22 در سطح معناداری 0.05 و با استفاده از آزمون t تک نمونه ای انجام شد.<br />یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل سوال ها نشان داد که وضعیت اجرای بهار معرفت ،گرو های دوستی به رنگ خدا، عملکرد توانمند سازی ، برگزاری هفته تربیت اسلامی و مناسبهای ملی،توسعه و تجهیز کتابخانه ها، ، انس با قرآن و عترت ، برگزاری جشن شکوفایی، برگزاری مسابقات قرآنی و مناسبت های ولایی مبتنی بر سند تحول بنیادین در سطح مطلوب قرار دارد و وضعیت آموزش عملی نماز، پیوند مسجد، مدرسه و خانواده، عملکرد امام جماعت و اجرای ساعت اقامه نماز مبتنی بر سند تحول بنیادین در مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر بندرعباس در سطح مطلوب قرار نداردp < /span><0.005))<br />نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش فعالیت های فوق برنامه من جمله فعالیت های فوق برنامه ورزشی، مذهبی، هنری، اردو، و بازدید، علمی و پژوهشی و تشکل های دانش آموزی بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر معنی داری دارد.<br /> https://www.iase-jrn.ir/article_43772_016303d67a2129d66823aa5f73fc5a9b.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220A Study of Family Fields Affecting Field Selection in High School Studentsبررسی زمینه های خانوادگی موثر بر انتخاب رشته در دانش آموزان مقطع دبیرستان1561694377310.22034/ijes.2020.43773FAحسین دهقاناستادیار، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایرانبرزو مروتاستادیار، دانشگاه فرهنگیان، شهر ری، ایران.Journal Article20200810Purpose: The aim of this study was to investigate family contexts on student choice.<br />Methodology: The study method in this study was descriptive-analytical. The statistical population of this study included all high school students located in District 8 of Tehran in 2015-16 and the sample population included 355 students with sexual intercourse, 178 boys and 177 people. It was a girl. The sampling method was cluster-type and gender-appropriate. The measurement tool was a researcher-made questionnaire. 0.8 = obtained. In order to describe the obtained information, frequency, frequency percentage, mean and scattering of standard deviation were used. Pearson correlation statistics and variance analysis were used to test the hypotheses.<br />Findings: The findings showed that effective family factors (economic capital, cultural capital and social capital) were significantly different among students of different fields.<br />Conclusion: According to the research findings, there is a relationship between the variables of economic capital, cultural capital and social capital with the choice of the field of students and the change in each of them causes a change in the choice of the field of studentsهدف: هدف از انجام این پژوهش بررسی زمینه و عوامل موثر خانوادگی(سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) بر انتخاب رشته دانش آموزان بود. <br />روش: روش مطالعه در این پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه واقع در منطقه 8 تهران در سال 95- 1394 بودند. جمعیت نمونه با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای و طبقه ای، متناسب با جنسیت شامل 355 نفر از دانش آموزان، با رعایت نسبت جنسی 178نفر پسر و 177نفر دختر بود ند. ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته بود. به منظور برآورد پایایی ابزار سنجش از پیش آزمونی با جامعه آماری30 نفر بهره گرفته شد و نتایج از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شد و پایایی 0/8 بدست آمد. به منظور توصیف اطلاعات به دست آمده از فراوانی، درصد فراوانی، میانگین وشاخص پراکندگی انحراف معیار استفاده شد. برای آزمون فرضیه ها از آماره های همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس بهره گرفته شد. <br /><br />یافته ها: یافته ها نشان داد که عوامل موثر خانوادگی (سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی) در بین دانش اموزان رشته های مختلف تفاوت معناداری داشت(p<0.05)<br />نتیجه گیری: با توجه به یافته های تحقیق بین متغییرهای سرمایه اقتصادی، سرمایه فرهنگی و سرمایه اجتماعی با انتخاب رشته دانش آموزان رابطه وجود دارد و تغییر در هریک از آنها موجب تغییر در انتخاب رشته دانش آموزان می گردد.https://www.iase-jrn.ir/article_43773_61bb905c55d2d121a27b063e015500be.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Investigating the Relationship between Organizational Learning and Teachers' Teaching Quality: A Case Study of Bandar Abbas Cityبررسی رابطه یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان: مطالعه موردی شهر بندرعباس1701794377410.22034/ijes.2020.43774FAسمیه اکبریکارشناسی ارشد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران.امید مهنیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، تهران، ایران.Journal Article20200810Purpose: The present study tries to examine the relationship between organizational learning and quality teaching of teachers’.<br />Methodology: The present study was applied in terms of purpose and descriptive in nature and correlational. The statistical population of the study consisted of all male and female secondary school teachers in Bandar Abbas with 800 people in the 2018-19 academic year. To determine the number of statistical sample, Krejcie and Morgan table (1970) was used and according to the number of statistical population, the number of statistical sample of the study was 261 people. Due to the fact that the statistical population consisted of two groups of men and women, the stratified random sampling method was used to select the statistical sample of the study. In order to collect research data, Kevashi Teaching Quality Questionnaire (2013) and Neeff Organizational Learning (2001) were used. Data analysis was performed using SPSS software version 20 software at a significance level of 0.05 and using statistical tests of Pearson correlation coefficient and multiple regressions.<br />Findings: It showed that there is a significant relationship between organizational learning and quality teaching teachers’. Other results indicated that the culture of organizational learning, teamwork, knowledge sharing, participative leadership, and employee competence development could positively and significantly predict teachers’ teaching quality of teachers at schools (P <. 0.001)<br />Conclusion: According to the findings of the study, organizational learning in schools causes new and extensive mental patterns to be developed among teachers and they learn how to learn together.هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان مدارس شهر بندرعباس انجام شد.<br />روش: تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و از حیث ماهیت توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه معلمان زن و مرد مقطع متوسطه دوم شهر بندرعباس به تعداد 800 نفر در سال تحصیلی98 -1397 تشکیل داد. جهت تعیین تعداد نمونه آماری از جدول کرجسی و مورگان (1970) استفاده شد و با توجه به تعداد جامعه آماری تعداد افراد نمونه آماری پژوهش 261 نفر تعیین گردید. با توجه به این که جامعه آماری شامل دو گروه زن و مرد بود برای انتخاب نمونه آماری پژوهش از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده شد. جهت گردآوری دادههای تحقیق نیز از پرسشنامه کیفیت تدریس کوشی (1392) و یادگیری سازمانی نیف (2001) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss ویراست 20 در سطح معنیداری 05/0 و با استفاده از آزمون های آماری ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد.<br />یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد که بین یادگیری سازمانی با کیفیت تدریس معلمان رابطه معناداری وجود داشت. همچنین نتایج نشان داد که از بین متغیرهای نه گانه وارد شده به مدل مورد نظر متغیرهای فرهنگ یادگیری سازمانی، کار گروهی، اشتراک دانش، رهبری مشارکتی، توسعه شایستگی کارکنان به صورت مثبت و معناداری توانستند کیفیت تدریس معلمان مدارس را پیش بینی کنند.(P<0.001)<br />نتیجهگیری: طبق یافته های پژوهش یادگیری سازمانی در مدارس موجب میشود که الگوهای ذهنی جدید و گستردهای در میان معلمان پرورش یابد و آنها میآموزند که چطور با یکدیگر بیاموزند.https://www.iase-jrn.ir/article_43774_060c35a16d1b925b6cda13cd0f1505c5.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Designing a Model of Capital Market Competency Indicatorsطراحی مدل شاخصهای شایستگی مدیران بازار سرمایه1801974377510.22034/ijes.2020.43775FAمحمد امین امینی هرندیدانشجوی دکتری، گروه مدیریت منابع انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان ایران.مهدی رشیدیاستادیار، گروه مدیریت منابع انسانی ، دانشگاه اصفهان ، اصفهان، ایران.Journal Article20200810Purpose: The aim of this study was to identify and extract the key dimensions and components of competency needed by capital market managers, analysis and analysis of competency development systems of these managers and finally provide a conceptual model of capital market managers indicators.<br />Methodology: This study was conducted in two qualitative and quantitative dimensions. In the qualitative dimension, the statistical population of elites and specialists related to management were in the stock market of Tehran Stock Exchange who had executive records in decision-making levels. Qualitative research was selected and participated in the interview process. Targeted sampling method was used and 26 people were selected as interviewees. To analyze qualitative data, the research was used through content analysis and in a quantitative dimension, statistical population including all Active managers in the Tehran Stock Exchange, the sample size of which was obtained through the Cochran's formula of 225 managers and collected through a data encyclopedia, were then analyzed by SPSS and SLS software.<br />Findings: According to the literature and statistical analysis, the competency model of capital market managers includes three dimensions and 26 components, which include general knowledge and skills, including components of strategic thinking, human resource management, project management, conflict management, Knowledge management is the delegation of authority, decision-making, personal learning and development, consequentialism and change management, then knowledge and expertise skills include components of systems management and financial processes, strategic financial program management, program Financial and budgeting, investment evaluation, cost-benefit analysis, cost and revenue management, audit and financial assurance, and individual and personality dimensions including self-management components, self-confidence, external Capitalism is creative thinking, building trust, flexibility and adaptability, systemic thinking, ethics and commitment.<br />Conclusion: Therefore, considering the importance of the capital market as well as the competencies of managers for success, the mentioned model is used for decision makers and consultants in order to select managers in the capital market.هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی و استخراج ابعاد کلیدی و مولفههای شایستگی موردنیاز مدیران بازار سرمایه، تجزیهوتحلیل سیستمهای توسعه شایستگیهای این مدیران و نهایتاً ارائه مدل مفهومی شاخصهای مدیران بازار سرمایه بود. <br />روش: این تحقیق به صورت آمیخته در دو بعد کیفی و کمی انجام شد که در بعد کیفی جامعه آماری نخبگان و متخصصان مرتبط با رشته مدیریت در بازار بورس اوراق بهادار تهران بودند که از سوابق اجرایی در سطوح تصمیم گیری برخوردار بودند این گروه برای انجام بخش کیفی پژوهش انتخاب و در فرایند مصاحبه شرکت کردند و از روش نمونهگیری هدفمند استفاده شد و تعداد 26 نفر به عنوان مصاحبه شونده انتخاب شد و برای تحلیل دادههای کیفی پژوهش از طریق تحلیل محتوا استفاده شد و در بعد کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران فعال در بورس اوراق بهادار تهران که حجم نمونه از طریق فرمول کوکران 225 نفر مدیر بدست آمد و از طریق پزسشنامه دادهها جمعآوری گردید سپس با نرمافزار SPSS و SLS سوالات پژوهش تجزیه و تحلیل گردید. <br />یافته ها: بر این اساس پس از مطالعه ادبیات و تجزیه و تحلیل آماری مدل شایستگی مدیران بازار سرمایه شامل سه بعد و 26 مولفه بوده که بعد دانش و مهارت عمومی شامل مولفههای تفکر استراتژیک، مدیریت منابع انسانی، مدیریت پروژه، مدیریت تعارض، مدیریت دانش، تفویض اختیار، تصمیمگیری، یادگیری و توسعه فردی، نتیجهگرایی و مدیریت تغییر و تحول است، بعد دانش و مهارت تخصص شامل مولفههای مدیریت سیستمها و فرایندهای مالی، مدیریت برنامههای مالی استراتژیک، برنامهریزی مالی و بودجه بندی، ارزیابی سرمایهگذاری، تجزیه و تحلیل هزینه ـ منفعت، مدیریت هزینه و درآمد، ممیزی و حسابرسی و تضمین پاسخگویی مالی بوده و بعد فردی و شخصیتی شامل مولفههای مدیریت بر خود، اعتماد به نفس، برون گرایی، تفکر خلاق، اعتمادسازی، انعطافپذیری و سازگاری، تفکر سیستمی، اخلاق و تعهد میباشد.<br />نتیجه گیری: با توجه به اهمیت بازار سرمایه و همچنین شایستگیهای مدیران برای موفقیت، مدل مذکور برای تصمیمگیرندگان و مشاوران بهمنظور انتخاب مدیران در بازار سرمایه کاربرد دارد.https://www.iase-jrn.ir/article_43775_cabdfd919f4f7bd4c962c03283bb0b88.pdfانجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایرانجامعه شناسی آموزش و پرورش2322-14455220200220Investigating the Relationship between Collaborative Management and Teachers' Teaching Style in Elementary Schoolبررسی رابطه مدیریت مشارکتی با سبک گرایش معلمان به تدریس در مقطع ابتدایی19821070711010.22034/ijes.2020.707110FAخدانظر شهنوازیدکتری تخصصی، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایرانسیمین اصغری نژاددانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، حق التدریس دانشگاه فرهنگیان، سیستان و بلوچستان، ایرانJournal Article20190929Purpose: The purpose of this research was to examine the relationship between participatory management and teachers' approach to teaching in elementary schools in Nikshahr city.<br />Methodology: The statistical population of this research included all elementary school teachers in Nikshahr city, which was used as the basis of the sample due to the limited statistical population. This research is one of the applied researches in terms of its purpose, and in terms of its nature and method, it is one of the correlational descriptive researches. The tools of data collection in this research were two participatory management questionnaires and teachers' approach to teaching questionnaires, which have acceptable reliability and validity.<br />Findings: The results of data analysis showed that there was a negative and significant relationship between participatory management and the student-centered approach to teaching in elementary schools in Nikshahr, but the relationship between participatory management and the student-centered approach to teaching was positive and significant. .<br />Conclusion: It was also found that each of the dimensions of collaborative management separately had a negative and meaningful relationship with the teacher-centered approach to teaching and a positive and meaningful relationship with the student-centered approach to teaching.هدف: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین مدیریت مشارکتی با رویکرد معلمان به تدریس در مدارس مقطع ابتدائی شهرستان نیک شهر بود.<br />روش: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان نیک شهر بود که با توجه به محدود بودن جامعه آماری کل جامعه مبنای نمونه قرار گرفت. این تحقیق از نظر هدف جزو تحقیقات کاربردی و از نظر ماهیت و روش جزو تحقیقات توصیفی از نوع همبستگی می باشد. ابزار جمع آوری داده ها در این تحقیق دو پرسشنامه مدیریت مشارکتی و پرسشنامه رویکرد معلمان به تدریس بود که از پایایی و روایی قابل قبول برخوردارند. <br />یافته ها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان دادکه بین مدیریت مشارکتی با رویکرد محلم محوری به تدریس در مدارس مقطع ابتدایی شهرستان نیک شهر رابطه منفی و معنادار وجود داشت اما رابطه مدیریت مشارکتی با رویکرد دانش آموز محوری به تدریس مثبت و معنادار بود. <br />نتیجه گیری: همچنین مشخص شد هریک از ابعاد مدیریت مشارکتی به تفکیک با رویکرد معلم محوری به تدریس رابطه منفی و معنادار و با رویکرد دانش آموز محوری به تدریس رابطه مثبت و معنادار داشتند.https://www.iase-jrn.ir/article_707110_b301ab3e7041a95ed8a0281b5cb6a35c.pdf