مرتضی کلیج؛ مریم تقوایی یزدی؛ مریم تقوایی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیستمحیطی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحدهای اداری، آموزشی و ...
بیشتر
هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیستمحیطی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحدهای اداری، آموزشی و پژوهشی دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران در تابستان 1399 به تعداد 1950 نفر بودند که با استفاده از روش نمونه گیری؛ بصورت خوشهای نسبی براساس فرمول کوکران تعداد 321 انتخاب شدند.. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی پرسشنامه به صورت محتوایی که مقدار CVR و CVI گویههای پرسشنامه در محدوده 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای مدیریت سبز، نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی، بترتیب 82/0، 83/0 و 84/0 برآورد و تأیید شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) و همچنین از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 استفاده شد. یافته ها: در تبیین روابط بین متغیرهای تحقیق، نتایج حاکی از آن بوده که مدیریت سبز بر متغیرهای نشاط سازمانی (ضریب استاندارد 59/0 و مقادیر تی 112/6) و عملکرد زیست محیطی (42/0 و 543/4)، متغیر نشاط سازمانی بر عملکرد زیست-محیطی (62/0 و 485/5) تاثیر معنادار و مثبتی داشته است. همچنین، نشاط سازمانی (363/0 و مقدار احتمال 0009/0) در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش مدیریت سبز بر نشاط سازمانی و عملکرد زیست محیطی و نشاط سازمانی بر عملکرد زیست محیطی تاثیر دارد. همچنین، نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست محیطی، نقش میانجی را ایفا نمود
مقداد رضی دون چالی؛ سعید صفاریان همدانی؛ مریم تقوایی آملی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران و کارشناسان تعداد 12 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران متخصص، که شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بودند که نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 132 انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی پرسشنامه نیمه ساختاریافته جهت مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی بود. برای سنجش پایایی و تشخیص دقت اندازهگیری پرسشنامه ها، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و جهت بررسی مدل مفهومی تحقیق نیز از نرم افزار pls و نرمافزار SPSS،و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها:نتایج مرحله کیفی پژوهش برای متغیر آینده پژوهی 7 مولفه اصلی و 13 مولفه فرعی بهدست آمد که مولفه های اصلی عبارتند از برنامه ریزی ، تفکرات استراتژیک ، شناسایی تکنولوژیهای عام نوظهور ، دیده بانی جهانی و پیش بینی نتایج مرحله کمی پزوهش با توجه به ضرایب مسیر و ضرایب معنی داری مدل در بررسی مدل تاییدی ، معنی داری مدل آینده پژوهی ارایه شده، تایید می شود و شاخص GOF بزرگتر از 3/. برابر با 638/0 به دست آمده است. نتیجه گیری: آینده پژوهی دانش و معرفتی است که چشم مردم را نسبت به رویدادها، فرصت ها و مخاطرات احتمالی آینده باز نگه داشته و ابهامات مردم را کاهش داده و توانایی انتخاب گزینه های هوشمندانه جامعه و مردم را افزایش می دهد.
سید صدیقه سلیمانیان؛ علی اصغر شجاعی؛ بابک حسین زاده
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش ،شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و اثراتش برعملکرد و بهره وری در بخشهای ویژه مراکز آموزشی درمانی دانشگاه های شمال کشور بود. روش شناسی:روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی- کمی)بود . در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و روش نمونه گیری هدفمند وبا استفاده از ...
بیشتر
هدف: هدف از این پژوهش ،شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و اثراتش برعملکرد و بهره وری در بخشهای ویژه مراکز آموزشی درمانی دانشگاه های شمال کشور بود. روش شناسی:روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی- کمی)بود . در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و روش نمونه گیری هدفمند وبا استفاده از پرسشنامه نیمه ساختار یافته با تعداد 20 نفراز خبرگان(روسای دانشگاه، دانشکده ها، بیمارستانها و مدیران پرستاری وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، بابل، گیلان و گلستان تا رسیدن به اشباع مصاحبه به عمل آمد و در بخش کمی روش نمونه گیری با توجه به جامعه آماری مورد نظر (پرستاران بخشهای ویژه بیمارستانهای وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی شمال کشور)، به صورت نمونهگیری طبقه ای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران و به تعداد 338 نفر انتخاب شدند. ابزار اصلی این پژوهش، جهت جمع آوری اطلاعات لازم، پرسشنامه محقق ساخته بود. دادهها با روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرم افزارهای SPSS و AMOS تحلیل گردید. یافته ها: نتایج حاکی از آن بوده که مدل مورد نظر دارای سه بعد و بیست مولفه بوده است که20مولفه شناسایی شده، تبیین کننده ابعاد شخصی، سازمانی و محیطی قصد ترک شغل پرستاران بخشهای ویژه بوده و بین هر یک از ابعاد و مولفههای تبیین کننده آن، همبستگی معناداری وجود دارد. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پوهش تنها یک سوم پرستاران (34 درصد) از شغل خود راضی هستند که در این میان وجود امنیت شغلی و رضایت از محیط کار بالاترین امتیاز رضایت و از سویی شرح وظایف حرفه پرستاری، وجه اجتماعی این حرفه در جامعه و روش ها و نحوه ارتباط با مدیران پرستاری به ترتیب بیشترین امتیاز مربوط به نارضایتی پرستاران را به خود اختصاص داده بودند.
علی حلیمی؛ وحید فلاح؛ سیده عصمت رسولی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران بود. روش : پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهشات کاربردی و از لحاظ مطالعه متغیرها در زمره پژوهشهای ترکیبی یا آمیخته بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان دانشگاه علوم ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران بود. روش : پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهشات کاربردی و از لحاظ مطالعه متغیرها در زمره پژوهشهای ترکیبی یا آمیخته بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان دانشگاه علوم پزشکی آشنا به برنامه درسی به تعداد 15 نفر و در بخش کمّی شامل دانشجویان علوم پزشکی به تعداد2800 نفر بود که بر اساس فرمول کوکران 210 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد. روش نمونه گیری در بخش کیفی، روش نمونه گیری هدفمند و در بخش کمّی، با روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم جامعه آماری انجام گرفت. روش و ابزار جمع آوری اطلاعات در بخش کیفی از روش دلفی که با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و در بخش کمّی، از روش میدانی با ابزار پرسشنامه محقق ساخته 85 سوالی صورت گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های معناداری از طریق نرم نرم افزارهای spss و pls مشخص و تأیید شد یافته ها : تجزیه و تحلیل داده ها با تحلیل عامل اکتشافی و انجام گرفت. نتایج بدست آمده نشان داد که در بررسی ابعاد برنامه درسی زائد 6 بُعد و 44 شاخص شناسایی و تأیید شد. ابعاد اصلی و شاخصها شامل: عوامل فردی دانشجو(6 شاخص)، عوامل فردی استاد(9 شاخص)، برون سازمانی(3 شاخص)، عوامل سازمانی(14شاخص)، عوامل آموزشی(8 شاخص) و عوامل زمینه ای(6 شاخص) می باشد . نتیجه گیری: نتایج نشان داد توسعه پایدار نظام آموزشی دوره پزشکی مستلزم رشد موزون و متعادل همه ابعاد درگیر در آموزش پزشکی به موازات یکدیگر است.
سکینه خاتون غضنفری؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ وحید فلاح
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود. با استفاده ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود. با استفاده از روش نمونهگیری "نمونههای حاوی اطلاعات غنی" با 20 نفر از معاونین با روش دلفی و استفاده از پرسشنامههای نیمه ساختاریافته؛ مصاحبه به عمل آمد. جامعه آماری پژوهش، در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی(مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام) مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 98-97 بودندکه با روش نمونهگیری طبقهای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران تعداد 338 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه های مدیریت منابع انسانی و انتصاب مطلوب مدیران بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و پذیرفته شد. روش تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرم افزارهای Spss و Amos تحلیل شد. یافته ها: نتایج بخش کیفی حاکی از آن بوده که سیستم مدیریت منابع انسانی دارای هشت بعد و انتصاب مدیران مبتنی بر شایستگی دارای دوازده بعد بودهاست. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد سیستم مدیریت منابع انسانی و انتصاب مدیران مبتنی بر شایستگی مورد تائید واقع شدند. نتیجه گیری: انتصاب مطلوب مدیران در مراکز آموزشی منجر به تقویت و عملکرد درست منابع انسانی و متعاقبا راندمان بالای نظام آموزشی می شود.
مقاله پژوهشی
ناصر کمالی پور؛ سامره شجاعی؛ روح اله سمیعی؛ فریدون آزما
چکیده
هدف: هدف این تحقیق ارائه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید به طردشدگی درسازمان تامین اجتماعی استانهای شمال کشور بود.روش: روش تحقیق آمیخته (کمی –کیفی ) و ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه ی برگرفته از نظر خبرگان (اساتید دانشگاهی و کارشناسان تامین اجتماعی ) بود. کل جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان تامین اجتماعی حدود ۱۲۸۹نفر بود ، که ...
بیشتر
هدف: هدف این تحقیق ارائه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید به طردشدگی درسازمان تامین اجتماعی استانهای شمال کشور بود.روش: روش تحقیق آمیخته (کمی –کیفی ) و ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه ی برگرفته از نظر خبرگان (اساتید دانشگاهی و کارشناسان تامین اجتماعی ) بود. کل جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان تامین اجتماعی حدود ۱۲۸۹نفر بود ، که براساس فرمول کرجسی –مورگان 29۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد ند. برای شناسایی مولفه ها از روش دلفی فازی، برای میزان تاثیر متغیرهای تحقیق ازتحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار smart.PLS استفاده شد.یافته ها: پس از شناسایی مؤلفههای پنهان سازی دانش و طردشدگی در سازمان تأمین اجتماعی و انجام مراحل تحقیق، روابط درونی بین متغیرها بیانگر این بود که طردشدگی محل کار متغیر مستقل (تأثیرگذار) و پنهان سازی دانش متغیر وابسته (تأثیرپذیر) بود؛ و در این مدل ضعیف بودن کار تیمی، بالا بودن میزان تنش شغلی و سطح انگیزش شغلی به ترتیب مؤثرترین شاخصهای علی بود و عدم مشارکت، سازمانی، پیچیدگی دانش و منحصربهفرد بودن دانش در سازمان تأمین اجتماعی استانهای شمال کشور به ترتیب مهمترین شاخصهای معلول بودند، درنهایت برای اعتبار و برازش مدل از شاخص اشتراک و افزونگی استفاده که مقادیر مثبت شاخصها نشانگر کیفیت مناسب و اعتبار مدل بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد متغیرهای شناسایی شده طردشدگی محل کار بر پنهان سازی دانش تاثیر دارد. در سال های اخیر، انتقال و تعمیم دانش سازمانی در میان کارکنان که موجب هم افزایی کارکردی سازمان ها میشود، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است.
زهره یوسفی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی بود.روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه اعضای هیاتعلمی تماموقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان مرکزی ...
بیشتر
هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی بود.روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه اعضای هیاتعلمی تماموقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی، تعداد آنها 4300 نفر بود برای انتخاب نمونه از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای استفاده شد. تعداد حجم نمونه بر اساس فرمول معادلات ساختاری تعداد 576 نفر محاسبه و تعیین شد. [j1] در این پژوهش گردآوری دادهها با روش کتابخانهای، و پرسشنامه محقق ساخته (بخش کمی)انجام شد روایی پرسشنامه محقق ساخته نیز از طریق روایی صوری، محتوا و سازه و پایایی آن با ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تایید شد. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار Lisrel- استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که مولفههای ارزش، رضایت شغلی، انگیزش، شخصیت، خلاقیت، جزء مولفههای فردی و ارتباطات سازمانی، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، سبکهای تصمیمگیری، نقشها و انتظارات، هدفها و استراتژی، به عنوان مولفههای هنجاری بودند که تاثیر معناداری بر رهبری اخلاقی داشتند.بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش می توان گفت رهبری اخلاقی تحت تاثیر متغیر های فردی و هنجاری قرار دارد.
مقاله پژوهشی
علیرضا نیرومند؛ قدسی احقر؛ لیلا فتحی ورنوسفادرانی
چکیده
هدف: راهبردهای یادگیری نقش مهمی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دارند و طراحی الگوهای متنوع در این زمینه میتوانند موثر واقع شوند. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبردهای یادگیری انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و خبرگان دانشگاهی درباره راهبردهای ...
بیشتر
هدف: راهبردهای یادگیری نقش مهمی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دارند و طراحی الگوهای متنوع در این زمینه میتوانند موثر واقع شوند. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبردهای یادگیری انجام شد.روششناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و خبرگان دانشگاهی درباره راهبردهای یادگیری در سال 1400 بودند. نمونه پژوهش 15 سند و 20 نفر از خبرگان دانشگاهی بودند که بر اساس اصل اشباع نظری و بعد از بررسی ملاکهای ورود به مطالعه با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش حاضر یادداشتبرداری و مصاحبه نیمهساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلثسازی تایید و پایایی آن با روش ضریب توافق بین دو کدگذار 85/0 بدست آمد. دادهها با روش کدگذاری در نرمافزار MAXQDA تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها نشان داد که الگوی راهبردهای یادگیری دارای 47 شاخص، 7 مولفه و 2 بعد بود؛ بهطوریکه بعد راهبردهای شناختی دارای 4 مولفه راهبرد تکرار، راهبرد بسطدهی، راهبرد سازماندهی و راهبرد ارزشیابی و بعد راهبردهای فراشناختی دارای 3 مولفه راهبرد برنامهریزی، راهبرد نظارت و راهبرد نظمدهی بود.نتیجهگیری: با توجه به شاخصها، مولفهها و ابعاد الگوی راهبردهای یادگیری، برای بهبود عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران میتوان از طریق ارتقای ابعاد و مولفههای شناساییشده راهبردهای یادگیری اقدام کرد.
مقاله پژوهشی
اکرم انصاری؛ وحید فلاح؛ محمد صالحی
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر شوک فرهنگی بر روی روابط بین فردی دانشجویان تربیت بدنی استان مازندران به منظور ارائه مدل صورت گرفت.روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کمی بود و به شکل میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های آزاد و دولتی استان مازندران بود که با توجه به ملاک ...
بیشتر
هدف: این پژوهش با هدف تاثیر شوک فرهنگی بر روی روابط بین فردی دانشجویان تربیت بدنی استان مازندران به منظور ارائه مدل صورت گرفت.روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کمی بود و به شکل میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های آزاد و دولتی استان مازندران بود که با توجه به ملاک حداقل حجم نمونه لازم در تحلیل عاملی تعداد 237نفر بر اساس روش تصادفی طبقه ای بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته شوک فرهنگی و پرسشنامه روابط بین فردی محمودی و همکاران (1395) استفادهگردید. روایی پرسشنامه به لحاظ محتوایی و سازهای تأیید شد. برای آزمون پایایی از پایایی ترکیبی و روایی واگرا و همگرا استفاده گردید. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss و Amos استفاده گردید.یافته ها: بر اساس یافتههای تحقیق مشاهده شد که شوک فرهنگی بر روابط بین فردی دانشجویان دانشگاههای استان مازندران (001/0=Sig، 6/896t=) با ضریب مسیر (703/0-=β) تأثیر منفی مستقیم معناداری دارند.نتیجه گیری: نتایج نشان داد مؤلفه استرس بین فردی، مؤلفه فاصله فرهنگی، مؤلفه فاصله بین فردی، مؤلفه غم و اندوه، مؤلفه فاصله اخلاقی، مؤلفه فشار روانی- جسمانی و مولفه سردرگمی بر روابط بین فردی دانشجویان اثر منفی معناداری دارند اما اثر مؤلفه طرد شدن و اضطراب و خستگی بر روابط بین فردی دانشجویان معنادار نبود.
مقاله پژوهشی
فاطمه ظهیری؛ مریم صفری؛ حسنیه گودرزی؛ علی اصغر بیانی
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود.روش: روش تحقیق کیفی بود، جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود.روش: روش تحقیق کیفی بود، جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی برای خبرگان و نمونه گیری هدفمند برای اسناد، 15 خبره و 35 سند (متن) مناسب با اهداف و سوالات تحقیق، تعیین شد. برای تحلیل دادهها، روش تحلیل محتوا با کدگذاری باز، محوری و انتخابی بکارگرفته شده و برای تعیین روایی و پایایی دادههای حاصله، از بررسیهای لازم شامل مقبولیت (بازنگری خبرگان) و قابلیت تائید (بازبینی خبرگان)، استفاده شد. دادهها در نرم افزار One Note تحلیل گردید.یافته ها: نتایج حاکی از آن بوده که در عنصر «هدف»، 162 کد نهایی در قالب 5 مولفه(مفهوم) بشرح: اهداف اکتسابی، اهداف شناختی و فراشناختی، اهداف مبتنی بر یادگیرنده، اهداف زیباشناختی و اهداف اخلاقی، دستهبندی شد.نتیجه گیری: بعد از کدگذاری انتخابی، در 2 بعد(مقوله) بشرح: مهارتی و فردی، در عنصر «محتوا»، 141 کد نهایی در قالب 8 مولفه(مفهوم) بشرح: محیط یادگیری، محتوای مبتنی بر یادگیرنده، محتوای مبتنی بر اجتماع و فرهنگ، محتوای مبتنی بر هنر و زیبایی شناسی، فرم ادبی، فرم نمایشی، فرم تجسمی و فرم ترسیمی / بصری، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 3 بعد(مقوله) بشرح: هنری- فرهنگی، محیطی و فرم محتوا جای گرفتند. در عنصر «روشهای تدریس»، 129 کد نهایی در قالب 7 مولفه(مفهوم) بشرح: زیباشناختی محور، طبیعت محور، رسانه محور، پروژه و کارگاه محور، قابلیت معلم در تدریس، خلاقیت محور و تیم و مشارکت محور، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 3 بعد(مقوله) بشرح: هنری، فنی - انسانی و نوآورانه و در عنصر «ارزشیابی»، 53 کد نهایی در قالب 4 مولفه(مفهوم) بشرح: ارزشیابی کیفی، ارزشیابی مبتنی بر نتایج، ارزشیابی زیباشناختی و ارزشیابی اخلاقی، دستهبندی شده و بعد از کدگذاری انتخابی، در 2 بعد(مقوله) بشرح: علمی و هنری - اخلاقی جای گرفتند
مقاله پژوهشی
سیده بتول حسینی؛ علیرضا صادقی؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ مهدی دوایی
چکیده
فعالیتهای فوق برنامه از جمله مهمترین عوامل رشد و تکامل شخصیت دانشآموزان و دانشجویان هستند. هدف از این پژوهش استخراج مهم ترین مولفههای برنامه درسی فوق برنامه به منظور دست یابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائه چارچوبی جامع از مولفههای برنامه درسی فوق برنامه است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب میباشد. ...
بیشتر
فعالیتهای فوق برنامه از جمله مهمترین عوامل رشد و تکامل شخصیت دانشآموزان و دانشجویان هستند. هدف از این پژوهش استخراج مهم ترین مولفههای برنامه درسی فوق برنامه به منظور دست یابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائه چارچوبی جامع از مولفههای برنامه درسی فوق برنامه است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری شامل حدود 200 مقاله در حوزه فوق برنامه بود، تعداد 113 نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و با استخراج مولفههای بکار برده شده در این تحقیقات و تحلیل این موارد چارچوبی برای مولفههای برنامه درسی فوق برنامه ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بعضی از مهمترین مولفههای برنامه درسی فوق برنامه شامل اثربخشی فعالیتهای فوق برنامه، تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر رشد اجتماعی و تمامی ابعاد مهارتهای اجتماعی، اجرای اصول و ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه میباشد.فعالیتهای فوق برنامه از جمله مهمترین عوامل رشد و تکامل شخصیت دانشآموزان و دانشجویان هستند. هدف از این پژوهش استخراج مهم ترین مولفههای برنامه درسی فوق برنامه به منظور دست یابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائه چارچوبی جامع از مولفههای برنامه درسی فوق برنامه است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب میباشد. جامعه آماری شامل حدود 200 مقاله در حوزه فوق برنامه بود، تعداد 113 نمونه به صورت هدفمند انتخاب شد و با استخراج مولفههای بکار برده شده در این تحقیقات و تحلیل این موارد چارچوبی برای مولفههای برنامه درسی فوق برنامه ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بعضی از مهمترین مولفههای برنامه درسی فوق برنامه شامل اثربخشی فعالیتهای فوق برنامه، تأثیر فعالیتهای فوق برنامه بر رشد اجتماعی و تمامی ابعاد مهارتهای اجتماعی، اجرای اصول و ویژگیهای فعالیتهای فوق برنامه میباشد.