دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش

میانجی‌گری نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست‌محیطی در سازمان‌های آموزش عالی

مرتضی کلیج؛ مریم تقوایی یزدی؛ مریم تقوایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی نشاط سازمانی در تاثیر مدیریت سبز بر عملکرد زیست­محیطی در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران، انجام شد. روش: پژوهش حاضر  از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی بود. جامعه آماری شامل اعضاء هیئت علمی، مدیران عالی، میانی و عملیاتی و مسئولین واحد­های اداری، آموزشی و ...  بیشتر

ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش استان مازندران

مقداد رضی دون چالی؛ سعید صفاریان همدانی؛ مریم تقوایی آملی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روش­های کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران ...  بیشتر

شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و عملکرد و بهره وری آنان (مطالعه ترکیبی)

سید صدیقه سلیمانیان؛ علی اصغر شجاعی؛ بابک حسین زاده

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش ،شناسایی ابعاد و مولفه های تاثیرگذار بر قصد ترک خدمت پرستاران و اثراتش برعملکرد و بهره وری در بخشهای ویژه مراکز آموزشی درمانی دانشگاه های شمال کشور بود. روش شناسی:روش تحقیق ترکیبی و طرح تحقیق نیز از نوع طرح متوالی اکتشافی (کیفی- کمی)بود . در بخش کیفی با استفاده از تکنیک دلفی و روش نمونه گیری هدفمند وبا استفاده از ...  بیشتر

شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی : ارائه مدل مفهومی

علی حلیمی؛ وحید فلاح؛ سیده عصمت رسولی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد برنامه درسی زائد در نظام آموزش عالی به منظور ارائه مدل مفهومی در دانشگاه های علوم پزشکی استان مازندران بود. روش : پژوهش از نظر ماهیت و هدف از نوع پژوهشات کاربردی و از لحاظ مطالعه متغیرها در زمره پژوهش­های ترکیبی یا آمیخته بود. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی، اعضای هیأت علمی و خبرگان  دانشگاه علوم ...  بیشتر

ارائه مدل‌ رابطه سیستم مدیریت منابع انسانی و انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی

سکینه خاتون غضنفری؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ وحید فلاح

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدل­یابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود. روش شناسی: روش تحقیق ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود.  با استفاده ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
ارانه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید بر طردشدگی

ناصر کمالی پور؛ سامره شجاعی؛ روح اله سمیعی؛ فریدون آزما

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.251571

چکیده
  هدف: هدف این تحقیق ارائه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید به طردشدگی درسازمان تامین اجتماعی استانهای شمال کشور بود.روش: روش تحقیق آمیخته (کمی –کیفی ) و ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه ی برگرفته از نظر خبرگان (اساتید دانشگاهی و کارشناسان تامین اجتماعی ) بود. کل جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان تامین اجتماعی حدود ۱۲۸۹نفر بود ، که ...  بیشتر

بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی

زهره یوسفی؛ محمدنقی ایمانی؛ اصغر شریفی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 فروردین 1401

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی تاثیر متغیرهای فردی و هنجاری بر رهبری اخلاقی بود.روش: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کمی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از کلیه اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران بود که بر اساس اطلاعات گرفته شده از سازمان مرکزی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی راهبردهای یادگیری: یک پژوهش کیفی

علیرضا نیرومند؛ قدسی احقر؛ لیلا فتحی ورنوسفادرانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 بهمن 1400

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.544208.1206

چکیده
  هدف: راهبردهای یادگیری نقش مهمی در عملکرد و پیشرفت تحصیلی دارند و طراحی الگوهای متنوع در این زمینه می‌توانند موثر واقع شوند. در نتیجه، پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی راهبردهای یادگیری انجام شد.روش‌شناسی: پژوهش حاضر از نظر زمانی مقطعی، از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش اسناد و خبرگان دانشگاهی درباره راهبردهای ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
رابطه ابعاد شوک فرهنگی با روابط بین فردی در دانشجویان

اکرم انصاری؛ وحید فلاح؛ محمد صالحی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آذر 1400

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.249581

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تاثیر شوک فرهنگی بر روی روابط بین فردی دانشجویان تربیت بدنی استان مازندران به منظور ارائه مدل صورت گرفت.روش: روش تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر گردآوری داده ها کمی بود و به ­شکل میدانی صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانشجویان تربیت بدنی دانشگاه های آزاد و دولتی استان مازندران بود که با توجه به ملاک ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
طراحی الگوی برنامه‌درسی مبتنی بر مولفه‌های زیبایی‌شناسی و هنر در دوره متوسطه دوم

فاطمه ظهیری؛ مریم صفری؛ حسنیه گودرزی؛ علی اصغر بیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 شهریور 1401

https://doi.org/10.22034/ijes.2022.556582.1333

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر، طراحی الگوی برنامه درسی مبتنی بر مولفههای زیبایی شناسی و هنر بود.روش: روش تحقیق کیفی بود، جامعه آماری شامل خبرگان و متخصصان حوزه برنامه درسی مبتنی بر زیبایی شناسی و هنر و اسناد مکتوب مرتبط با موضوع شامل مقالات و پژوهشهای علمی، کتب مرتبط تالیفی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بوده که با روش نمونه گیری گلوله برفی ...  بیشتر

مقاله پژوهشی
سنتزپژوهی مولفه‌های برنامه درسی فوق برنامه

سیده بتول حسینی؛ علیرضا صادقی؛ علی اکبر خسروی بابادی؛ مهدی دوایی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1401

https://doi.org/10.22034/ijes.2023.548972.1269

چکیده
  فعالیت‌های فوق برنامه از جمله مهمترین عوامل رشد و تکامل شخصیت دانش‌آموزان و دانشجویان هستند. هدف از این پژوهش استخراج مهم ترین مولفه‌های برنامه درسی فوق برنامه به منظور دست یابی به نقاط مشترک در این تحقیقات و ارائه چارچوبی جامع از مولفه‌های برنامه درسی فوق برنامه است. رویکرد پژوهش از نوع کیفی با استفاده از راهبرد فراترکیب می‌باشد. ...  بیشتر