TY - JOUR ID - 43776 TI - بررسی عوامل مؤثر بر اضطراب و افسردگی حاکم در بین معلمان و تأثیر آن بر سلامت روان دانش آموزان JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - اصل مرز, فریبرز AU - ایدی, شیرین AD - دکترای روانشناختی، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی تهران، ایران AD - کارشناس ارشد، گروه آموزش زبان های بین المللی، پژوهشکدۀ مطالعات آموزش و پرورش، دره شهر، ایلام، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 1 SP - 1 EP - 12 KW - اضطراب KW - افسردگی KW - سلامت روان KW - دانش آموزان DO - 10.22034/ijes.2020.43776 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر استرس، اضطراب و افسردگی حاکم در بین معلمان مدارس ابتدایی ناحیه 2 شهر همدان و تأثیر آن بر سلامت روان دانش آموزان بود. روش: روش این مطالعه از نوع علی، مقایسه ­ای و جامعۀ آماری آن، شامل کلیۀ معلمین زن و مرد شاغل در مدارس ابتدایی پسرانه ناحیه 2 شهر همدان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونه­ گیری خوشه­ای چند مرحله ­ای، نمونه ­ای به حجم 100 نفر انتخاب شد. داده­ ها از طریق ابزار پرسشنامه استاندارد DASS (لویبوند و لویبوند، 1995)، به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده­ ها، با استفاده از ازمون t مستقل در سطح معناداری 0.005 و با استفاده از نرم افزار SPSS.22 انجام شد.یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد بین میزان افسردگی معلمین زن و مرد (61/0=sig) و میزان استرس و اضطراب آنها (70/0=sig) تفاوت معنی داری وجود ندارد. همچنین بین میزان سابقۀ تدریس و اضطراب معلمین (08/0=sig) و میزان افسردگی معلمین (09/0=sig) در گروه­ های سنی مختلف تفاوت معنی­داری مشاهده نگردید. نتیجه گیری: براساس یافته های پژوهش میتوان گفت، استرس و افسردگی از جمله عوامل مهم و اساسی هستند که رفتار، روش تدریس، سلامت روانی معلمان را تحت تأثیر قرار می دهد که خروجی آن دانش آموزانی مضطرب، دلسرد، کم سواد و منفعل را تحویل جامعه خواهد داد. تضمین آینده جامعه نیاز به معلمانی توانمند، سالم و با نشاط و دانش آموزانی فعال، پرکار و جدی دارد. این هم ایجاب می کند تا هر جامعه ای جهت پیشبرد اهداف خود برای سلامت روانی معلمان و دانش آموزان اهمیت ویژه ای قائل باشد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43776.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43776_81d8f7c01dfef66e8774a3d371aa9c1e.pdf ER -