TY - JOUR ID - 43736 TI - مقایسه مهارت اجتماعی، مهارت مثبت اندیشی و سبک‌های حل مسئله در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم متوسطه شهر زاهدان JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - هانی اصل حیزانی, عباس AU - خان محمد زاده, زهرا AD - دانشگاه سیستان و بلوچستان Y1 - 2019 PY - 2019 VL - 4 IS - 2 SP - 88 EP - 98 KW - مهارت مثبت اندیشی KW - مهارت‌های اجتماعی KW - سبک‌های حل مسئله KW - دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر مقایسه مهارت اجتماعی، مهارت مثبت اندیشی و سبک­های حل مسئله در دانش­آموزان دختر و پسر مقطع سوم متوسطه شهر زاهدان بود. طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری پژوهش عبارت است از کلیه دانش آموزان دختر و پسر شهرستان زاهدان که در سال تحصیلی 1397- 1396 در دوره سوم دبیرستان مشغول به تحصیل بوده‌اند. نمونه پژوهش حاضر که تعداد 152 دانش‌آموز (76 دختر و 76 پسر) به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه­ مثبت اندیشی اینگرام و ویسنیکی، مقیاس شیوه­های حل مسئله (PSS)، پرسشنامه مهارت­های اجتماعی نوجوان (TISS) بود. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آزمون t برای مقایسه میانگین دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج به دست آمده نشان‌ داد که تفاوت معناداری بین میانگین نمرات دختران و پسران در مؤلفه‌های پرسشنامه مهارت‌های اجتماعی وجود دارد و بین میانگین نمرات گروه دختران و پسران در پرسشنامه مهارت مثبت اندیشی تفاوت معنادار در سطح 95% وجود دارد. همچنین بین میانگین نمرات دختران و پسران در مؤلفه‌های اعتماد در حل مسئله و سبک اجتناب در سطح اطمینان 95% تفاوت معناداری وجود ندارد؛ ولی در نمره کل پرسشنامه و مؤلفه‌های درماندگی در حل مسئله، مهار گری حل مسئله، سبک خلاقیت و سبک گرایش تفاوت معنادار وجود دارد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43736.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43736_4e35d63a00156ed82bdfd2eb6bd19ab3.pdf ER -