TY - JOUR ID - 43699 TI - نقش خود تفسیری در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی دانشجویان JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - عرب زاده, مهدی AD - Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 3 IS - 1 SP - 169 EP - 180 KW - توانایی حل مساله اجتماعی KW - خودتفسیری مستقل KW - خودتفسیری وابسته DO - 10.22034/ijes.2017.43699 N2 - پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش خود تفسیری در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی دانشجویان طراحی و انجام شد. مطالعه حاضر توصیفی از نوع همبستگی  بود. از میان جامعه دانشجویان دانشگاه خوارزمی واحدکرج در سال تحصیلی 97-96، نمونه­ای به حجم 325 نفر (223 دختر و 102 پسر) به شیوه نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی انتخاب و به پرسشنامه خودتفسیری هاردین، لونگ و باوات و پرسشنامه حل مساله اجتماعی دزوریلا و نزو  پاسخ دادند. تجزیه و تحلیل داده ها با بهره گیری از تحلیل رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام در نرم افزار 23SPSSV انجام شد. نتایج تحلیل همبستگی و رگرسیون چندگانه به شیوه گام به گام حاکی از آن بود که خود تفسیری وابسته و مستقل با توانایی حل مساله اجتماعی رابطه مثبت و معنادار دارند و  می توانند 12 درصد از واریانس توانایی حل مساله اجتماعی را بطور مثبت و معنادار پیش بینی ­کنند. با توجه به یافته­های پژوهش باید عامل خودتفسیری به عنوان یک سازه­ی فرهنگی در پیش بینی توانایی حل مساله اجتماعی مورد توجه قرار گیرد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43699.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43699_076ccc1de9ace60461b1842279e1fd06.pdf ER -