TY - JOUR ID - 43684 TI - سیر شکلگیری مدارس زنان در دوره مشروطه (با تأکید بر مطالبات اجتماعی زنان) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - زنجانی زاده, هما AU - باغدار دلگشا, علی AD - دانشیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. AD - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه تاریخ، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 1 SP - 91 EP - 110 KW - مطالبات اجتماعی KW - زنانِ ایرانی KW - مشروطه KW - مدارسِ دختران KW - دبستان DO - 10.22034/ijes.2016.43684 N2 - هدف این پژوهش بررسی سیر ایجاد مدارس زنان، در قالب ایجاد دبستانهای نسوان در دوره مشروطه و در فاصله زمانی سالهای 1324 ق/ 1285 ش تا 1330 ق/ 1291 ش است. بررسی این موضوع نه تنها از جهت رخداد آن در دوره زمانی مشروطه به عنوان نخستین دوره تجربه های مدرنیزه شدن آموزش و پرورش در ایران، بلکه به لحاظ ایجاد مدارس دخترانه، نقش نامه نگاریهای زنان در مطبوعات این دوره در رابطه با مسئله حق تحصیل زنان و طرح آن به صورت مطالبه های اجتماعی اهمیت دارد. در این دوره همچنین، حضور فعال اجتماعی زنان برای نخستین بار به شکل شبه صنفی آغاز شده است و زنان به مطرح کردن درخواستهای اجتماعی خود پرداخت هاند که در این بین ایجاد مدارس برای دختران اصلیترین مطالبه اجتماعیِ زنانِ ایرانی بوده است. این پژوهش که به روش اسنادی با تکنیک تحلیل محتوا گردآوری شده است، به ثمر رسیدن تلاش اجتماعی و احقاق حقوق اجتماعی زنان را نشان م یدهد. تلاشی که با گذشت کمتر از یک دهه از طرح آن در مطبوعات عصر مشروطه، منجر به ایجاد مدارس دخترانه در شهرهای متفاوت ایران گردید که بر آن اساس، دختران نیز مانند پسران از حق آموزش و پرورش برخوردار شدند. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43684.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_43684_660b25aa116a340759d200ddca5e62e2.pdf ER -