TY - JOUR ID - 43664 TI - دموکراتیزه‌شدن روابط علم و جامعه: از باسوادی علمی تا تولید مشترک دانش JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 1 SP - 10 EP - 15 KW - واژگان کلیدی: علم و جامعه KW - دموکراتیک شدن دانش KW - مدل کمبود عمومی KW - مدل درگیری عمومی KW - مدل مشارکت عمومی DO - 10.22034/ijes.2015.43664 N2 -     دموکراتیزه‌شدن روابط علم و جامعه: از باسوادی علمی تا تولید مشترک دانش     محمدامین قانعی‌ راد [1]   ابوالفضل مرشدی [2]     چکیده   این مقاله به بررسی وضعیت ایران و دیگر کشورهای جهان و تحلیل دیدگاه‌ها و تجربیات دانشمندان دورۀ مدرن در زمینۀ ارتباط علم و جامعه می‌پردازد. دانشمندان همواره خواهان ارتباط با جامعه و گروه‌های مردم بوده‌اند که بیشتر جریانی یک‌سویه و مبتنی بر منطق تک ­ گویی از دانشمندان به سوی عامۀ نادان و غافل بوده است؛ اما در دهه­های اخیر ارتباط علم و جامعه دگرگونی یافته و رفته رفته به فرایندی گفت‌وگویی و مشارکت باز مبدل شده است. مقالۀ حاضر در پی پاسخ‌گویی به این سؤالات است:   - صورت‌های ارتباط علم و جامعه در دهه‌های اخیر چگونه بوده‌اند؟   - این صورتبندی­ها چه ارتباطی با دگرگونی صورت جامعه داشته‌اند؟   - بین صورت‌های دموکراسی معاصر و صورت‌های ارتباط علم و جامعه چه توازنی وجود دارد؟   - وضعیت ارتباط علم و جامعه را در ایران چگونه می‌توان در سمت و سوی رابطۀ دموکراتیک ‌تر سامان داد؟   مقاله پیوند بین سه مقولۀ علم، جامعه و دموکراسی را بررسی می­کند تا پیوند صورت­بندی­های مفهومی مزبور با تحولات اجتماعی و دگرگونی در صورت­های دموکراسی معاصر را روشن کند. یافته­های این مطالعه نشان می­دهد که ظهور تحولات فرهنگی و تکنولوژیک و شکل­گیری مدرنیتۀ اخیر یا جامعۀ پسامدرن در دموکراتیزه کردن دانش و جامعه مؤثر بوده است. بخش نهایی مقاله با نگاهی به وضعیت ایران مجموعه­ای از پیشنهادها را برای گسترش فرایندهای دموکراتیک در رابطۀ علم و جامعۀ ایران طرح می­کند.         [1] . دانشیار جامعه­شناسی، مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور ghaneirad@yahoo.com   [2] . دانشجوی دکترای جامعه­شناسی، دانشگاه تهران UR - https://www.iase-jrn.ir/article_43664.html L1 - ER -