TY - JOUR ID - 251574 TI - فهم سوگیریهای تصمیم‌گیری مبتنی بر رویکرد علوم شناختی (مورد مطالعه: صنعت مشاوره مدیریت) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - جهانی, حوریه AU - یزدانی, حمیدرضا AU - طهماسبی, رضا AU - خنیفر, حسین AU - ابویی اردکان, محمد AD - دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی پردیس فارابی دانشگاه تهران AD - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران-پردیس فارابی AD - استاد دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران-پردیس فارابی AD - دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه تهران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 8 IS - 1 SP - 57 EP - 71 KW - علوم شناختی KW - سوگیری شناختی KW - سوگیری تصمیم‌گیری KW - صنعت KW - مشاوره مدیرِت DO - 10.22034/ijes.2021.529218.1047 N2 - هدف: هدف پژوهش حاضر، فهم سوگیری­های تصمیم‌گیری مشاوران سازمانی مبتنی بر رویکرد علوم شناختی بود.روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت و روش کیفی  بود. جامعه آماری پژوهش، مشاوران سازمانی یک شهرک صنعتی واقع در استان تهران در سال 1399 بودند. حجم نمونه 10 نفر به دلیل اشباع نظری و از طریق نمونه­گیری گلوله برفی انتخاب شد. برای جمع آوری داده ها از روش مصاحبه ساختاریافته برای تعیین پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار (ضریب کاپای کوهن) استفاده شد، که عدد 0.86 بدست آمد و مورد تائید قرار گرفت. روایی نیز بر اساس پروتکل مصاحبه بود. تحلیل داده­ها با استفاده از کدگذاری باز معادل تحلیل محتوای کیفی در نرم افزار Maxqda 11 صورت گرفت.  یافته­ها: یافته­های حاصل از مصاحبه با مشاوران شامل: 3 مقوله اصلی، 8 مقوله فرعی، 28 مفهوم و 161 کد اولیه بود که (3 مقوله اصلی؛ اطلاعات بیش از حد، نیاز به سریع عمل کردن و فقدان معنا) و (8 مقوله فرعی؛ در دسترس بودن، چارچوب بندی، اثر مرجع، تائید، نمایندگی، پافشاری، تعهد و توهم کنترل) بودند.بحث و نتیجه­گیری: نتایج پژوهش نشان داد برای هر سه مقوله اصلی بدست آمده تجویزهای راهبردی وجود دارد، که با به کار بردن آن­ها می­توان تا حد زیادی سوگیری­های را کاهش داد. برگزاری کارگاههایی مانند تفکر انتقادی یا نقادانه به دلیل ساختارشکنی در چارچوب ذهنی افراد، شناخت تیپ شخصیتی خود و دیگران، روشن کردن اهداف قبل از دیدن و بررسی گزینه­ها، تخمین منابع اطلاعاتی به صورت موشکافانه و افزایش زمان برای تصمیم‌گیری باعث کاهش در بروز این سوگیری­ها می­شود.  UR - https://www.iase-jrn.ir/article_251574.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_251574_9d9bd113c1f98c8f7febd7b0677fc34d.pdf ER -