TY - JOUR ID - 251571 TI - ارانه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید بر طردشدگی JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - کمالی پور, ناصر AU - شجاعی, سامره AU - سمیعی, روح اله AU - آزما, فریدون AD - دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران AD - گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - IS - SP - EP - KW - اشتراک دانش KW - پنهان سازی دانش KW - طردشدگی KW - سازمان تامین اجتماعی DO - 10.22034/ijes.2022.251571 N2 - هدف: هدف این تحقیق ارائه الگوی پنهان سازی دانش با تاکید به طردشدگی درسازمان تامین اجتماعی استانهای شمال کشور بود.روش: روش تحقیق آمیخته (کمی –کیفی ) و ابزار گردآوری در این تحقیق پرسشنامه ی برگرفته از نظر خبرگان (اساتید دانشگاهی و کارشناسان تامین اجتماعی ) بود. کل جامعه آماری شامل مدیران و کارکنان تامین اجتماعی حدود ۱۲۸۹نفر بود ، که براساس فرمول کرجسی –مورگان 29۶ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد ند. برای شناسایی مولفه ها از روش دلفی فازی، برای میزان تاثیر متغیرهای تحقیق ازتحلیل عاملی تاییدی و نرم افزار smart.PLS استفاده شد.یافته ها: پس از شناسایی مؤلفه‌های پنهان سازی دانش و طردشدگی در سازمان تأمین اجتماعی و انجام مراحل تحقیق، روابط درونی بین متغیرها بیانگر این بود که طردشدگی محل کار متغیر مستقل (تأثیرگذار) و پنهان سازی دانش متغیر وابسته (تأثیرپذیر) بود؛ و در این مدل ضعیف بودن کار تیمی، بالا بودن میزان تنش شغلی و سطح انگیزش شغلی به ترتیب مؤثرترین شاخص‌های علی بود و عدم مشارکت، سازمانی، پیچیدگی دانش و منحصربه‌فرد بودن دانش در سازمان تأمین اجتماعی استان‌های شمال کشور به ترتیب مهم‌ترین شاخص‌های معلول بودند، درنهایت برای اعتبار و برازش مدل از شاخص اشتراک و افزونگی استفاده که مقادیر مثبت شاخص‌ها نشانگر کیفیت مناسب و اعتبار مدل بود.نتیجه گیری: نتایج نشان داد متغیرهای شناسایی شده طردشدگی محل کار بر پنهان سازی دانش تاثیر دارد. در سال های اخیر، انتقال و تعمیم دانش سازمانی در میان کارکنان که موجب هم افزایی کارکردی سازمان ها میشود، از اهمیت ویژه ای برخوردار شده است. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_251571.html L1 - ER -