TY - JOUR ID - 245212 TI - شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - شریفی, معصومه AU - عباس زاده, ناصر AU - شفیع زاده, حمید AD - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه افسری امام علی (ع)، تهران، ایران. AD - دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 7 IS - 1 SP - 310 EP - 318 KW - مدیریت استعداد KW - معلمان KW - متوسطه دوم DO - 10.22034/ijes.2021.533014.1090 N2 - هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم انجام شد.روش‌شناسی: مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان مدیریت استعداد شهر تهران در سال 1400- 1399 بودند که از میان آنان طبق اصل اشباع نظری 16 نفر با روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله‌برفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختاریافته بود که روایی آن با روش مثلث‌سازی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 62/0 بدست آمد. داده‌ها با روش کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار  MAXQDA 2020 تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عوامل موثر بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم شامل 17 مفهوم، 6 مقوله فرعی و 3 مقوله اصلی بود. مقوله‌های اصلی شامل ساختار مدرسه (با دو مقوله فرعی سیستم پاداش‌دهی و قدردانی از تلاش‌های معلمان و شرایط استخدامی و اصول اخلاقی در فرایند آن)، مأموریت و چشم‌انداز شفاف مدرسه (با دو مقوله فرعی تدوین برنامه استراتژیک و تدوین مشخص اهداف، رسالت‌ها، ارزش‌ها و چشم‌اندازها) و قوانین، مقررات و سیاست‌گذاری‌ها (با دو مقوله فرعی انعطاف‌پذیری در فرایندهای انتخاب و جذب معلمان مستعد و برداشتن محدودیت‌های ادامه تحصیل معلمان) بودند.نتیجه‌گیری: با توجه به عوامل موثر شناسایی‌شده بر مدیریت استعداد معلمان دوره متوسطه دوم، برنامه‌ریزی جهت ارتقای مدیریت استعداد آنان ضروری است که آن از طریق بهبود عوامل شناسایی‌شده محقق می‌شود.    UR - https://www.iase-jrn.ir/article_245212.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_245212_3f54b8955c5a78b121321f0917835c30.pdf ER -