TY - JOUR ID - 242051 TI - شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد آینده پژوهی فعالیت‌‌های پژوهشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - لشکری, نادیا AU - صالحی, محمد AU - ضامنی, فرشیده AD - دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. AD - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحدساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 2 SP - 255 EP - 265 KW - آینده پژوهی KW - فعالیت های پژوهشی KW - دانشگاه آزاد اسلامی KW - استان مازندران DO - 10.22034/ijes.2022.242051 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه­بندی ابعاد و مؤلفه­های آینده پژوهی در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش­: این پژوهش­ از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه­یابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکده­ها، مدیران گروه­های دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل می­دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 248 نفر با روش نمونه­گیری «تصادفی طبقه­ای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته آینده پژوهی با 78 سوال استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 وآزمون تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.یافته­ها: آینده­پژوهی دارای دو بعد و 12 مولفه «سازمانی (خلق چشم­انداز استراتژیک، بهبود اتحاد و توافق، فشار عملکرد در پژوهش، میل به تغییر، سازگاری با محیط، کشف روند­های گذشته پژوهش) و عملکردی (کاربرد دانش در پژوهش، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، استعدادیابی پژوهشی، سرنوشت مشترک در پژوهش، روحیه و حمایت پژوهشی، شناسایی فرصت­های بازار) است. تأثیر همه ابعاد و مؤلفه­ها بر آینده پژوهی تأیید شد. در بین ابعاد آینده پژوهی، بعد سازمانی با بار عاملی 962/0 دارای تأثیر بیش­تر و بعد عملکردی با بار عاملی 950/0 دارای تأثیر کم­تر است. نتیجه­گیری: همه ابعاد و مؤلفه­ها بر آینده پژوهی تاثیر دارند و بعد سازمانی دارای بیشترین تاثیر بر آینده پژوهی است. لذا کارگاه­های آموزشی و همایش­ها برای آشنایی مدیران و اعضای هیات علمی با آینده پژوهی برگزار گردد. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_242051.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_242051_3c45112c6cd01c1d48ec3850b4909f9b.pdf ER -