TY - JOUR ID - 242019 TI - بررسی وضعیت موجود آموزش بهداشت روانی در برنامه های درسی دوره متوسطه اول JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - حدیدچی, زهرا AU - ناطقی, فائزه AU - سیفی, محمد AD - دانشجوی دکتری گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. AD - استادیار گروه برنامه ریزی درسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. AD - استاد گروه تکنولوژی آموزشی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 1 SP - 121 EP - 131 KW - بهداشت روان KW - برنامه درسی KW - دوره اول متوسطه DO - 10.22034/ijes.2021.242019 N2 - هدف: هدف این پژوهش شناس بررسی وضعیت موجود آموزش بهداشت روانی در برنامه های درسی دوره متوسطه اول بود.روش شناسی: روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب نوع داده، کیفی از نوع اکتشافی و برحسب زمان گرداوری داده، توصیفی بود. در این پژوهش گردآوری داده‌ها با روش کتابخانه­ای و از روش تحلیل محتوا برای بررسی وضعیت موجود محتوای کتب درسی هدیه های آسمانی، علوم تجربی و تفکر و سبک زندگی در چهار بعد بهداشت روان یعنی سلامت جسمی و رفتاری، اضطراب و روحیات فردی، کنش ورزی اجتماعی، افسردگی و ناامیدی استفاده شد.یافته ها: نتایج نشان داد که برنامه درسی دوره متوسطه اول از نظر آموزش بهداشت روان در دروس مورد بررسی وضعیت مناسبی نداشت.نتیجه گیری: بهداشت روانی برابر با سلامت بدنی، روانی، اجتماعی، خشنودی و شاد زیستن می باشد که در آن دانش آموزان قادرند توانایی های خود را شکوفا ساخته، با فشار های روانی روزمره مواجه شده و بر آنها فایق شوند. UR - https://www.iase-jrn.ir/article_242019.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_242019_d9c8c50c4890cc950c8db4cbfed750e2.pdf ER -