TY - JOUR ID - 242015 TI - ارائه مدل فضیلت سازمانی دانشگاه ها ( مطالعه موردی دانشگاه های استان مازندران) JO - جامعه شناسی آموزش و پرورش JA - IJES LA - fa SN - AU - گوران شورکچالی, سلاله AU - حسین زاده, بابک AU - فلاح, وحید AD - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی،واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل،ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد بابل،دانشگاه آزاد اسلامی ،بابل، ایران AD - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی ساری، ایران Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 6 IS - 1 SP - 75 EP - 85 KW - فضیلت سازمانی KW - رهبری KW - توسعه فناورانه KW - تجاری سازی فناورانه KW - ساختار سازمانی DO - 10.22034/ijes.2021.242015 N2 - هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی ابعاد، مؤلفه ها، شاخص های فضیلت سازمانی دانشگاه و ارائه بود.روش شناسی:  این پژوهش از نوع تحقیقات توصیفی _ پیمایشی با راهبرد آمیخته بود. جامعه آماری در مرحله  کیفی خبرگان اعضای هیأت علمی دانشگاهها بودند. نمونه ی آماری در مرحله کیفی به تعداد 20 نفر از خبرگان؛ نحوه ی و روش نمونه گیری به  صورت گلوله برفی و بر اساس نگارش مقالات کیفی در حوزه مربوطه بوده. جامعه آماری در مرحله کمی، اعضای هیأت علمی دانشگاههای استان مازندران بودند این تعداد  براساس مستندات دبیرخانه هر دانشگاه درسال 1397-1398 مجموعاً 2940 نفر بود. برآورد حجم نمونه دراین مرحله براساس فرمول کوکران 334 نفر و شیوه ی نمونه گیری تصادفی طبقه ای براساس تعداد اعضای هیأت علمی در هر واحد دانشگاهی بود. داده های جمع آوری شده  از طریق نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و ایموس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافته ها:  نتایج نشان داد که در تبیین پیش بینی کنندگی فضیلت سازمانی، متغیر توسعه فناورانه در تبیین فضیلت سازمانی، برابر با 58/0، متغیر تجاری سازی فناورانه در تبیین فضیلت سازمانی، برابر با 63/0و تمامی شاخص­های برازندگی در حد قابل قبول و مناسب قرار داشتند.نتیجه گیری: عوامل رهبری، فرهنگ ، ساختارسازمانی، منابع انسانی، توسعه فناورانه، تجاری سازی فناورانه از ابعاد فضیلت سازمانی در دانشگاه ها می باشند و در تبیین فضیلت سازمانی مؤثرند.  UR - https://www.iase-jrn.ir/article_242015.html L1 - https://www.iase-jrn.ir/article_242015_eb1d174da03bf45b04b07037a7d6c04d.pdf ER -