%0 Journal Article %T تدوین و شناسایی مؤلفه های محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد شهروند جهانی %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A رضائی, امین %A سعادتمند, زهره %A رحمانی, جهانبخش %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 8 %N 2 %P 27-36 %! تدوین و شناسایی مؤلفه های محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی با رویکرد شهروند جهانی %K برنامه درسی %K دوره ابتدایی %K شهروند جهانی %R 10.22034/ijes.2022.539605.1166 %X هدف: یکی ازدغدغه های اصلی جامعه کنونی که پایه ریزی درجهت تشکیل جامعه ای سالم و رشدیافته است، بحث  شهروندی و تربیت شهروند جهانی است. پژوهش حاضر باهدف تدوین و شناسایی مؤلفه های محتوای برنامه درسی دوره ابتدایی بارویکرد شهروند جهانی انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش به‌صورت کیفی و به شیوه تحلیل مضمون انجام‌شده است. بدین منظور 65 سند و مقاله داخلی و خارجی که قرابت معنایی نزدیکی به این پژوهش داشتند مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش از روش شبکه مضامین استفاده شد. روایی و پایایی پژوهش با استفاده از روش گوبا و لینکن (1985) بررسی و مورد تائید قرار گرفت. یافته ها: پس از تکمیل فرایند مصاحبه‌ها و کدگذاری، تعداد 31 مضمون پایه، 10 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر در خصوص مولفه های محتوای برنامه درسی با رویکرد شهروند جهانی شناسایی شد. مضامین فراگیر عبارت بودند از: الف) مؤلفه‌های دانشی ب) مؤلفه‌های ارزشی و نگرشی و ج) مؤلفه‌های مهارتی. بحث و نتیجه گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که بنابراین، با توجه به پدیده جهانی‌شدن و ضرورت و نیاز به‌نوعی نگاه جهانی به آموزش در جامعه و به‌تبع آن در فراگیران، همچنین بنا بر تأکید پاره‌ای از اسناد چشم‌اندازی موجود در داخل و خارج از کشور، بر تعامل سازنده و مؤثر با جهان، نیاز به تدوین مؤلفه‌های برنامه درسی می‌تواند جایگاه خاصی در برنامه درسی تربیت شهروند جهانی داشته باشد %U https://www.iase-jrn.ir/article_699860_1731a4724af2b4480e863c413b05e52c.pdf