%0 Journal Article %T شناسایی و اعتبارسنجی مولفه‌های اصلی دوره‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یادگیری معکوس فراترکیب و مصاحبه %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A احتشامی, محمدرضا %A گلزاری, زینب %A فتحی ورنوسفادرانی, لیلا %D 2023 %\ 02/20/2023 %V 8 %N 2 %P 13-26 %! شناسایی و اعتبارسنجی مولفه‌های اصلی دوره‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یادگیری معکوس فراترکیب و مصاحبه %K توسعه حرفه‌ای %K یادگیری معکوس %K اعضای هیات علمی %K فراترکیب %K مصاحبه %R 10.22034/ijes.2021.541526.1181 %X هدف: پژوهش حاضر، به جهت طراحی الگوی دوره‌های توسعه حرفه‌ای اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد یادگیری معکوس انجام شد.روش شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و روش مورد استفاده فراترکیب بود. نمونه اولیه‌ای مشتمل بر 3152 پژوهش که از پایگاههای علمی از سالهای 2000 تا 2020 به دست آمد که  پس از غربالگری از نظر عنوان، چکیده، محتوا، روش‌شناسی پژوهش‌ها، 60 مطالعه انتخاب و مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج فراترکیب منجر به شناسایی 9 مولفه اصلی و  58 مولفه فرعی شد. در مرحله بعد به جهت غنای داده‌های پژوهش، مصاحبه‌ای با خبرگان (اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان و آشنا به دوره‌های توسعه حرفه‌ای) انجام شد که 12 مولفه اصلی و 50 مولفه فرعی مورد شناسایی قرار گرفت. در این مرحله تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش تحلیل تم انجام گردید. سپس داده‌های هر دومرحله با یکدیگر ترکیب شدند که در نهایت 15 مولفه اصلی و 55 مولفه فرعی به دست آمد. در مرحله بعد از مولفه‌های شناسایی شده پرسشنامه‌ای استخراج و جهت رتبه‌بندی مولفه‌ها در اختیار خبرگان قرار گرفت.یافته ها: مولفه‌های عوامل نهادی، حمایت و پشتیبانی، پداگوژی، ارزیابی و تضمین کیفیت، قالب‌های یادگیری  از نظر خبرگان بیشترین اهمیت را در دوره‌های توسعه حرفه‌ای با رویکرد یادگیری معکوس داشتند.بحث و نتیجه گیری: در نهایت به جهت اعتبارسنجی مولفه‌ها از ضریب لاوشه استفاده شد و در نهایت 10 مولفه اصلی و 38 مولفه فرعی مورد تایید قرار گرفت.  %U https://www.iase-jrn.ir/article_699859_693d7c7e45f7c59b25cbabcf297fc153.pdf