%0 Journal Article %T تاثیر رهبری تحول‌آفرین بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطه‌ی شهر تهران %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A کریمی, مارال %A خزایی پول, سمیه %A یوسفی خواه, عاطفه %D 2018 %\ 08/23/2018 %V 4 %N 1 %P 158-170 %! تاثیر رهبری تحول‌آفرین بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطه‌ی شهر تهران %K رهبری تحول‌آفرین %K تعهد سازمانی %K رضایت شغلی %K انگیزش الهام‌بخش %R 10.22034/ijes.2018.43742 %X این پژوهش با هدف تعیین تاثیر رهبری تحول آفرین بر تعهد سازمانی با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطه‌ی شهر تهران در سال 1397 صورت گرفت. روش پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده‌ها توصیفی-پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل معلمان مدارس مقطع دوم متوسطه‌ی شهر تهران بودند که از این میان با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده و بر اساس فرمول کوکران برای جوامع نامحدود 384 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده‌ها سه پرسشنامه‌ی استاندارد تعهد سازمانی، رهبری تحول آفرین و رضایت شغلی بود. پس از جمع­آوری پرسشنامه­ها، توصیف داده­ها از طریق میانگین، انحراف معیار و ... با استفاده از نرم‌افزار Spss-21 و استنباط آماری داده­ها از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری و به کمک نرم‌افزار LISREL-v8.80 انجام پذیرفت. ویژگی­های فنی پرسشنامه شامل پایایی، روایی همگرا و روایی واگرا بررسی گردید و همچنین ضرایب مسیر و ضرایب معناداری نرم‌افزار برای بررسی فرضیه­های پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند. در نهایت یافته‌های پژوهش تاثیر رهبری تحول‌آفرین و ابعاد آن شامل نفوذ آرمانی، انگیزش الهام‌بخش، تحریک فرهیختگی و حمایت‌های توسعه‌گرا را بر تعهد سازمانی معلمان با توجه به نقش میانجی رضایت شغلی معلمان مدارس مقطع دوم متوسطه‌ی شهر تهران مورد تأیید قرار داد. %U https://www.iase-jrn.ir/article_43742_c52c4585e57ebaab04a060ac399c7404.pdf