%0 Journal Article %T بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان متوسطه شهر مشهد %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A کمالی, افسانه %A خاوری, زهرا %D 2015 %\ 08/23/2015 %V 1 %N 1 %P 159-189 %! بررسی عوامل مؤثر بر تفکر انتقادی در بین دانش‌آموزان متوسطه شهر مشهد %K تفکر انتقادی %K انتظارات ذهنی %K انگیزۀ تحصیلی %K معلم %K مباحثه %K عقلانیت %K انسجام اجتماعی %K تعهد %R 10.22034/ijes.2015.43658 %X   این مقاله، به بررسی عوامل مو ثر بر تفکر انتقادی در بین دانش­آموزان شهر مشهد می­ پردازد. در این پژوهش، بر اساس دیدگاه­های نظریه­پردازانی مانند: هابرماس، بوردیو، ویلیام پری، فریره، لیپمن، اینس و... شاخص‌های تأثیر­گذار بر تفکر انتقادی گزینش و بررسی شدند. این شاخص‌ها عبارت­اند از: گرایش­های تحصیلی، انتظارات ذهنی در دو بعد انتظارات از مدرسه و انتظارات از رشتۀ تحصیلی، انگیزۀ تحصیلی، سطح مدرسه، انسجام اجتماعی درون مدرسه، تعهد، معلم در دو بعد شیوۀ تدریس و ویژگی­های ظاهری، عقلانیت، گفت­وگو در دو بعد مکان گفت­وگو و نحوۀ گفت­وگو، امکانات مدرسه، سرمایۀ فرهنگی.   یافته­های پژوهش بنابر محاسبۀ توزیع فراوانی، ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چندمتغیره، و تحلیل مسیر به دست آمده است.     [1] . استادیار و عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا afsane_kamali@yahoo.com   [2] . کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا     %U https://www.iase-jrn.ir/article_43658_7340d6b8591ac85e6e9b9b8c71c9889a.pdf