%0 Journal Article %T شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A علایی موسوی, سید کمال %A هاشمی, سید احمد %A باقری, مهدی %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 6 %N 2 %P 234-246 %! شایستگی‌های حرفه‌ای مدیران آموزشی براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش %K شایستگی حرفه‌ای %K شایستگی ارتباطی %K شایستگیعملکردی %K شایستگی سازمانی %K مدل‌سازی معادلات ساختاری %R 10.22034/ijes.2021.248652 %X هدف: این پژوهش با هدف شایستگی حرفه‌ای مدیران آموزش متوسطه کشور براساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می‌باشد.روش‌شناسی: روش پژوهش برحسب هدف بنیادی - کاربردی، و برحسب  نحوه گردآوری داده‌ها از نوع داده‌ها آمیخته (کیفی ـ کمی ) از نوع اکتشافی  برحسب روش گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری در بخش کیفی شامل اعضای هیات علمی و خبرگان و صاحبنظران مدیران آموزشی بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری غیراحتمالی هدفمند و اصل اشباع 15 نفر به عنوان مصاحبه‌شونده انتخاب شدند و در بخش کمی جامعه آماری شامل مدیران و معاونین آموزش و پرورش تهران که به تعداد 335 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوریداده‌ها در بخش کیفی مصاحبه نیمه‌ساخته و در بخش کمی، پرسشنامه محقق‌ساخته محیط یادگیری برگرفته از مصاحبه و بر پایه مبانی نظری به صورت محقق ساخته بود . جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات، از  تحلیل عاملی اکتشافی برای شناسایی و تحلیل عاملی تأییدی برای ارائه مدل تحقیق و همچنین تکنیک مدل‌یابی معادلات ساختاری (SEM) با نرم‌افزار AMOSاستفاده شد.یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که مؤلفه‌های  حرفه‌ای  شایستگی به ترتیب اولویت متغیر شایستگی فردی، شایستگی اخلاقی، شایستگیفنی، شایستگی اداری، شایستگی سازمانی، شایستگی ارتباطی و شایستگی عملکردی بوده که در الگو از اعتبار مناسب برخوردار بود.بحث و نتیجه گیری: در نتیجه می‌توان به رفع ابهام عملکردی مدیران آموزش و پرورش همت گذاشت و چشم‌انداز شفاف و بهینه‌ای را برای تأمین،تربیت و نگهداشت منابع انسانی آموزش و پرورش فراهم آورد. %U https://www.iase-jrn.ir/article_248652_6100900848c3b8f0a178021b8cea6045.pdf