%0 Journal Article %T ارائه الگویی برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A ابراهیمی, حیدر %A موسوی, سید یعقوب %A ازکیا, مصطفی %D 2022 %\ 02/20/2022 %V 7 %N 2 %P 165-177 %! ارائه الگویی برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش %K چالش های اقتصادی %K چالش های اجتماعی %K خصوصی سازی %K آموزش و پرورش %R 10.22034/ijes.2021.534752.1122 %X هدف: پژوهش حاضر با هدف ارائه الگویی برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش انجام شد.روش‌شناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا کیفی بود. جامعه پژوهش خبرگان خصوصی‌سازی، بازاریابی استراتژیک و آموزشی آموزش‌وپرورش شهر تهران در سال 1399 بودند. نمونه طبق اصل اشباع نظری 11 نفر در نظر گرفته شد که با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. داده‌ها با مصاحبه نیمه‌ساختاریافته جمع‌آوری که روایی آن با کمک چهار فرد خبره و دو همکار پژوهشی تایید و پایایی آن با روش ضریب کاپای کوهن 63/0 بدست آمد. داده‌ها با روش تحلیل مضمون شامل کدگذاری باز، محوری و انتخابی در نرم‌افزار MAXQDA12 تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که برای چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش 184 شاخص در شش مضمون فرعی مشوق‌ها، بازدارنده‌ها، قوت‌ها، ضعف‌ها، پیامدها و سازوکارها و دو مضمون اصلی سطح کلان و سطح خرد شناسایی شد؛ به‌طوری‌که 78 شاخص در سطح کلان و 106 شاخص در سطح خرد قرار داشت. در نهایت، الگوی چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش طراحی شد.بحث و نتیجه‌گیری: مضمون‌های شناسایی‌شده درباره چالش‌های اقتصادی- اجتماعی خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش برای مسئولان و برنامه‌ریزان نظام آموزش‌وپرورش تلویحات کاربردی دارد. آنان با استفاده از نتایج این پژوهش و سایر پژوهش‌ها می‌توانند زمینه را برای اجرای مناسب خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش فراهم نمایند. %U https://www.iase-jrn.ir/article_247189_154b863a479c1e58da6bbf37882bb002.pdf