%0 Journal Article %T رابطه هوش هیجانی و اجتناب تجربی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A سلیمانی, دانیال %A خوشبخت, نازنین %A طهماسبی بلداجی, فاطمه %D 2021 %\ 08/23/2021 %V 7 %N 1 %P 63-72 %! رابطه هوش هیجانی و اجتناب تجربی با آمادگی به اعتیاد در دانشجویان %K هوش هیجانی %K اجتناب تجربی %K آمادگی به اعتیاد %K دانشجویان %R 10.22034/ijes.2021.242050 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر پیش‌بینی آمادگی به اعتیاد در دانشجویان براساس هوش هیجانی و اجتناب تجربی بود.روش شناسی‌: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکیل داددند که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. حجم نمونه 150 نفر دانشجو بود که به شیوه نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، مقیاس ایرانی آمادگی اعتیاد (زرگر، 1385)، پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یا شرینگ (1990) و پرسشنامه‌ اجتناب تجربی (هیز و همکاران، 2004)  بودند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به­دست آمده از اجرای پرسشنامه­ ها از طریق نرم افزار spss20 در دو بخش توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه) انجام پذیرفت.یافته‌ها: نتایج تحلیل آماری نشان داد تأثیر متغیر هوش هیجانی و مؤلفه‌های آن در معادله رگرسیونی معنادار بود(01/0> p). همچنین بین اجتناب تجربی با آمادگی به اعتیاد همبستگی مثبت معنادار وجود داشت (01/0> p).بحث و نتیجه‌گیری: داده های پژوهش حاضر نشان داد دانشجویانی که هوش هیجانی پایینی دارند، آمادگی به اعتیاد بالاتری را نسبت به دانشجویانی که هوش هیجانی بالاتری داشتند از خود نشان دادند. %U https://www.iase-jrn.ir/article_242050_0af41d600b6a749a945ddd3c81cc48bb.pdf