%0 Journal Article %T واکاوی و رتبه بندی مولفه های شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک AHP %J جامعه شناسی آموزش و پرورش %I انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش ایران %Z 2322-1445 %A باقی مرقی, مریم %A علیزاده, سعید %A سورانی یانچشمه, رضا %D 2020 %\ 08/22/2020 %V 6 %N 1 %P 180-189 %! واکاوی و رتبه بندی مولفه های شایستگی مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از تکنیک AHP %K مؤلفه %K شایستگی %K مدیران گروه‌های آموزشی %K ارزیابی %K دانشگاه آزاد اسلامی %R 10.22034/ijes.2021.242023 %X هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفه­های شایستگی مدیران گروه­های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش:  پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی  و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 98-97 بودند که 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند . برای تدوین مؤلفه­ها از بررسی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمه­ساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تحلیل یافته­ها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقوله­بندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع مؤلفه­های اصلی و فرعی شایستگی مدیران گروه­های آموزشی، 48 واحد مطالعاتی در زمینه مؤلفه­های شایستگی مدیران به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمه­ساختارمند با 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی و مدیران گروه­های آموزشی صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که شایستگی­های مدیران گروه­های آموزشی شامل سه بخش اصلی شایستگی­های مدیریتی، اجتماعی و فردی و 9 مؤلفه اصلی ادراکی، رهبری، تصمیم­گیری، اجرایی، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، ویژگی­های شخصیتی و ویژگی­های اخلاقی می­باشند. رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت هر مولفه و زیر مولفه  از روش AHP < /span> استفاده شد. ضرایب رتبه ی مؤلفه­ها به ترتیب رتبه به صورت: شایستگی­های مدیریتی (رهبری، 388/0؛ ادراکی، 268/0؛ اجرایی، 210/0 و تصمیم­گیری، 134/0)، شایستگی­های اجتماعی (مدیریت افراد، 445/0؛ ارتباطی، 294/0 و کار تیمی، 261/0)، و شایستگی­های فردی (ویژگی­های شخصیتی، 703/0 و ویژگی­های اخلاقی، 297/0) مشخص شد. همچنین با روش دیمتل معیارهای شایستگی مدیریتی و شایستگی اجتماعی مولفه های تاثیرگذار و شایستگی فردی معیار تاثیرپذیر است.نتیجه گیری: تلاش برای انجام کار با همکاری دیگران به جای انجام کار به صورت رقابت­گونه؛ ایجاد انسجام بین اعضای گروه آموزشی  پذیرش مسئولیت رشد و تعالی افراد گروه و حمایت همه­جانبه از آن­ها؛ ایجاد محیطی امن و قابل قبول برای همکاری با اعضای گروه آموزشی؛ در دسترس بودن برای اعضای گروه آموزشی نمونه ای از شایستگی های لازم مدیران هستند. %U https://www.iase-jrn.ir/article_242023_57602d854a2bc7076e1b23630e270596.pdf