@article { author = {Khatibi, Azam and RajabiFar, Mahnaz}, title = {The Relationship between Cultural Capital and Family Quality of Life with Social Health of Students in Marivan City}, journal = {Sociology of Education}, volume = {5}, number = {2}, pages = {118-132}, year = {2020}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2020.43770}, abstract = {Purpose: This study was conducted to investigate the relationship between cultural capital and family quality of life with students' social health in Marivan.Methodology: Research: The present research method was survey and correlational. The statistical population included all high school students in the city of Marivan in the academic year 2017-18. The sample size was calculated using the Cochran's formula of 375 people. The sampling method of the present study was relative and multi-stage sampling. Bourdieu's Cultural Capital Questionnaire (1973), Keys and Shapiro's Social Health (2004), WHO Quality of Life, World Health Organization (2016) were used to collect data. Data analysis was performed using Pearson correlation method and multiple regressions using SPSS22 software at a significance level of 0.05.Findings: The research findings showed that Cronbach's alpha for all research variables was above 0.70. Also between cultural capital (r = 0.362 and sig = 0.000) and quality of life (r = 0.625 and sig = 0.000) and the socio-economic base of the family (r = 0.2355 and 0.001) = sig) There was a significant relationship with children's social health.Conclusion: The final result showed that by changing the cultural capital and quality of life of families, the rate of change in children's social health can be predicted. In fact, the cultural capital and quality of life of families play a decisive role in the social health of students, and social health is highly dependent on it. They are a student community, and education officials and families must provide the necessary conditions to strengthen these two elements.}, keywords = {Cultural Capital,Quality of Life,social health,life satisfaction,Socio-economic status}, title_fa = {بررسی رابطه ی سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانواده ها با سلامت اجتماعی دانش آموزان شهر مریوان}, abstract_fa = {هدف: این پژوهش با هدف بررسی رابطه میان سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانواده­ها با سلامت اجتماعی دانش آموزان در شهر مریوان انجام گرفت.  روش پژوهش: روش پژوهش حاضر پیمایشی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دوره متوسطه شهر مریوان در سال تحصیلی 97 -1396 بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 375 نفر محاسبه شد. روش نمونه گیری پژوهش حاضر، نمونه­گیری نسبتی و چند مرحله­ای بود.  جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه های سرمایه فرهنگی بوردیو(1973)، سلامت اجتماعی کییز و شاپیرو (2004)،  کیفیت زندگی WHO  سازمان جهانی بهداشت(2016) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند گانه با استفاده از نرم افزار spss22 در سطح معناداری 05/0 ­ انجام شد.  یافته­ها: یافته های پژوهش نشان داد آلفای کرونباخ به­دست آمده برای همه متغیرهای تحقیق، بالای 70/0 بود. هم­چنین بین سرمایه فرهنگی ( 362/0= r و  000/0= sig) و کیفیت زندگی (625/0= r و  000/0= sig)  و پایگاه اقتصادی- اجتماعی خانواده (235/0= r و 001/0= sig) با سلامت اجتماعی فرزندان رابطه معنی­داری وجود داشت.نتیجه گیری: نتیجه نهایی نشان داد که با تغییر در سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانواده­ها می­توان میزان تغییر در سلامت اجتماعی فرزندان را پیش­بینی کرد. درواقع سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی خانواده­ها نقش تعیین­کننده­ای در سلامت اجتماعی دانش­آموزان دارد و سلامت اجتماعی به­شدت به آن وابسته است و به دلیل نقش مهم دو متغیر سرمایه فرهنگی و کیفیت زندگی در سلامت اجتماعی اعضای خانواده به­ویژه فرزندان که عضوی از جامعه دانش آموزی هستند، مسئولین تربیتی  و خانواده­ها باید  شرایط لازم را برای تقویت این دوعنصر فراهم آورند.}, keywords_fa = {سرمایه فرهنگی,کیفیت زندگی,سلامت اجتماعی,رضایت از زندگی,پایگاه اقتصادی- اجتماعی}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_43770.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_43770_68ee27547c4ff8d0ae119e21f1847a47.pdf} }