@article { author = {Keshavarz, Monireh}, title = {The effect of professional ethics on organizational agility with the mediating role of cognitive empowerment (case study: education and training in district 5 of Tehran)}, journal = {Sociology of Education}, volume = {3}, number = {2}, pages = {141-156}, year = {2018}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {}, abstract = {}, keywords = {}, title_fa = {تأثیر اخلاق حرفه‎ای بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمند سازی شناختی (مورد مطالعه: آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران)}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر اخلاق حرفه‎ای بر چابکی سازمانی با نقش میانجی توانمند سازی شناختی در آموزش و پرورش منطقه ۵ شهر تهران انجام شد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی؛ برحسب زمان اجرای پژوهش، مقطعی؛ برحسب نوع داده، کمی؛ برحسب روش گرداوری داده­ها و یا ماهیت و روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش منطقه 5 تهران به تعداد 403 نفر بود که با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی-طبقه­ای و از طریق فرمول کوکران، تعداد 270 نفر به­عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفه‎ای کادوزیر (2002)، پرسشنامه چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999) و پرسشنامه توانمندسازی شناختی اسپریتز (1995) استفاده شد. به­منظور سنجش روایی از روایی محتوا و سازه و به منظور سنجش پایایی از ضریب آلفای کرونباخ و ضریب پایایی ترکیبی استفاده شد که ضرایب به دست آمده نشان دهنده روایی و پایایی مناسب ابزار بودند. تجزیه و تحلیل داده­های پژوهش در دو بخش توصیفی (میانگین، انحراف معیار، جدول، شکل و نمودار) و استنباطی (مدلسازی معادلات ساختاری) با استفاده از نرم‌افزار LISREL-v8.80 انجام گرفت. نتایج حاصل از پژوهش نشان دادند اخلاق حرفه‎ای بر چابکی سازمانی (0.42) تاثیر دارد؛ اخلاق حرفه‎ای بر توانمندسازی شناختی (0.88) تأثیر دارد؛ توانمندسازی شناختی بر چابکی سازمانی (0.57) تأثیر دارد؛ در تأثیر اخلاق حرفه ای بر چابکی سازمانی متغیر توانمندسازی شناختی نقش میانجی دارد (0.93).}, keywords_fa = {اخلاق حرفه‎ای,چابکی سازمانی,توانمندسازی شناختی}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_43714.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_43714_d1d8d8401918e69aa344978cc4cd5138.pdf} }