@article { author = {Rastgar, Fereshteh and Sadeghi, Jamal and Homayouni, Alireza and Fallah, Vahid}, title = {Modeling the Structural Relationships of Executive Actions with Academic Conflict Mediated by Intolerance of Uncertainty in First Secondary Female Students}, journal = {Sociology of Education}, volume = {7}, number = {1}, pages = {299-309}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2021.530598.1059}, abstract = {Purpose: The aim of this study was to model the structural relationships of executive actions with academic conflict mediated by intolerance of uncertainty in junior high school students in Sari.Methodology: This was a correlational study using structural equation modeling. The statistical population of the study was all female high school students in the ninth grade of Sari city in 1398.280 students as a sample size so that first from all 12 schools, including 8 public schools were selected randomly and in the stage Second, 10 classes (30 people) were randomly selected from all classes according to the entry criteria and observing ethical considerations. Collection tools included the Clever Academic Involvement Questionnaire (2012), the Rescue Executive Action Questionnaire (2013), and the Freeston et al. Uncertainty Intolerance Questionnaire (1994). Data were analyzed using SPSS-18 and Amos-23 software and descriptive and inferential statistical methods at a significance level of 0.99.Findings: The results showed that executive actions were associated with academic engagement mediated by ambiguity intolerance (AGFI = 0.987, RSMEA = 0.042). On the other hand, a significant direct relationship was observed between intolerance of uncertainty and executive actions (r = -0.34, p <0.01) and academic conflict (r = -0.31, p <0.01). There was also a significant direct correlation between cognitive actions and academic engagement (r = 0.34, p <0.01). In general, the fitted model showed that the effects of direct and indirect paths of 83% of the educational engagement variable can be explained by intolerance of uncertainty and executive actions.Based on the research findings, cognitive actions and intolerance of uncertainty were associated with academic involvement of students in junior high school.Conclusion: According to the research findings, cognitive actions and intolerance of uncertainty were associated with academic involvement of students in junior high school. Due to the fact that cognitive actions are multidimensional and acquired variables, the pleasure of learning and effort in academic performance can be increased by improving cognitive and metacognitive strategies. Therefore, educational professionals can influence students' academic engagement and improve their academic performance by teaching cognitive actions and increasing the level of uncertainty tolerance in the form of educational programs.}, keywords = {Executive actions,Academic conflict,Intolerance of uncertainty}, title_fa = {مدل یابی روابط ساختاری کنش های اجرایی با درگیری تحصیلی بامیانجی گری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش آموزان دخترمتوسطه اول}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدل‌یابی روابط ساختاری کنش‌های اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجی‌گری عدم تحمل بلاتکلیفی در دانش‌آموزان متوسطه اول شهرستان ساری بود.روش: این پژوهش همبستگی با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول در پایه نهم شهرستان ساری در سال 1398 بودند.280 دانش‌آموز به عنوان حجم نمونه بدین صورت که ابتدا از بین تمامی12 مدسه شامل دولتی 8 مدرسه به صورت تصادفی ساده انتخاب شد و در مرحله دوم 10 کلاس (30 نفر) به صورت تصادفی از بین تمامی کلاس‌ها با توجه به معیارهای ورودی و رعایت ملاحظات اخلاقی انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری شامل پرسشنامه‌های درگیری تحصیلی زرنگ (1391)، پرسشنامه کنش‌های اجرایی نجاتی (2013)، پرسشنامه عدم تحمل بلاتکلیفی فریستون و همکاران (1994) بود. برای تجزیه وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای SPSS-18 و Amos-23 و روش‌های آماری توصیفی وآمار استنباطی در سطح معناداری 99/0 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد که کنش‌های اجرایی با درگیری تحصیلی با میانجی‌گری عدم‌تحمل‌بلاتکلیفی ارتباط داشت (987/0=AGFI، =042/0RSMEA). از طرفی رابطه مستقیم معناداری بین عدم‌تحمل‌بلاتکلیفی و کنش‌های اجرایی(34/0- r= ،01/0>p) و درگیری تحصیلی (31/0- r= ،01/0>p) مشاهده شد. همچنین بین کنش‌های شناختی و درگیری تحصیلی همبستگی مستقیم معناداری(34/0 r= ،01/0>p) وجود داشت. به طور کلی مدل برازش شده نشان داد اثرات مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم 83 درصد از متغیر درگیری تحصیلی توسط عدم تحمل بلاتکلیفی و کنش‌های اجرایی قابل تبیین می‌باشد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌های پژوهش، کنش‌های شناختی و عدم تحمل بلاتکلیفی با درگیری تحصیلی دانش آموزان در مقطع متوسطه اول در ارتباط بود.}, keywords_fa = {کنش‌های اجرایی,درگیری تحصیلی,عدم تحمل بلاتکلیفی}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_245146.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_245146_74725026eb440c58974898588da175ce.pdf} }