@article { author = {Edalatian Shahriyari, Jamshid and Ghasemzadeh, Farzad and Mohammadi, Mahmood}, title = {Explain and Design the Process of Internationalization of Iranian Higher Education with a Mixed Approach}, journal = {Sociology of Education}, volume = {7}, number = {1}, pages = {217-229}, year = {2021}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2021.531766.1069}, abstract = {Purpose: The present study was conducted with the aim of explain and design the process of internationalization of higher education with a mixed approach. Methodology: This study was mixed in terms of practical purpose and method of implementation. The research population was in the qualitative section of documents and international experts on higher education of Payame Noor University, Georgia International Branch. According to the principle of theoretical saturation, 15 of them were selected as the sample by purposive sampling. The research population was a small part of the students of the mentioned university in the academic year of 2009-2010. According to Krejcie and Morgan table, 350 students were selected as a sample by random sampling method. Semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative part and a researcher-made questionnaire (47 items) was used in the quantitative part, and their psychometric indices were confirmed. Data were analyzed by open, axial and selective coding methods and partial least squares in SPSS and Smart PLS software. Findings: The findings showed that in the process of internationalization of higher education, causal conditions included of cultural and social components and economic components, underlying conditions included of financial infrastructure, facilities and equipment components and political components, intervening conditions included of administrative components and support and service components, strategies included of organizational components and academic components and outcomes included of international communication components and educational and curricular components. Also, the process of internationalization of higher education had a good fit and causal conditions on the internationalization of higher education, internationalization of higher education, underlying conditions and intervening conditions on strategies and strategies on outcomes had a significant effect (p < 0.05). Conclusion: According to the results of the present study, it is necessary to plan for the internationalization of higher education, which for this purpose the use of identified components can be effective.}, keywords = {Internationalization,Higher Education,mixed approach}, title_fa = {تبیین و طراحی فرایند بین المللی شدن آموزش عالی ایران با رویکرد آمیخته}, abstract_fa = {هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و طراحی فرایند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی با رویکرد آمیخته انجام شد.روششناسی: این مطالعه از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا آمیخته بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی اسناد و مدارک و خبرگان بین‌المللی‌شدن آموزش عالی دانشگاه پیام نور واحد بین‌الملل گرجستان بودند که طبق اصل اشباع نظری تعداد 15 نفر از آنها با روش نمونه‌گیری هدفمند به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی دانشجویان دانشگاه مذکور در سال تحصیلی 99-1398 بودند که طبق جدول کرجسی و مورگان تعداد 350 نفر از دانشجویان با روش نمونه‌گیری تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه‌ساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه محقق‌ساخته (47 گویه‌ای) استفاده شد که شاخص‌های روانسنجی آنها تایید شدند. داده‌ها با روش‌های کدگذاری باز، محوری و انتخابی و حداقل مربعات جزئی در نرم‌افزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل شدند.یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که در فرایند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی،‌ شرایط علی شامل مولفه‌های فرهنگی و اجتماعی و مولفه‌های اقتصادی، شرایط زمینه‌ای شامل مولفه‌های زیرساخت مالی، امکانات و تجهیزات و مولفه‌های سیاسی، شرایط مداخله‌گر شامل مولفه‌های اداری و مولفه‌های پشتیبانی و خدماتی، راهبردها شامل مولفه‌های سازمانی و مولفه‌های دانشگاهی و پیامدها شامل مولفه‌های ارتباطات بین‌المللی و مولفه‌های آموزشی و درسی بودند. همچنین، فرایند بین‌المللی‌شدن آموزش عالی برازش مناسبی داشت و شرایط علی بر بین‌المللی‌شدن آموزش عالی، بین‌المللی‌شدن آموزش عالی، شرایط زمینه‌ای و شرایط مداخله‌گر بر راهبردها و راهبردها بر پیامدها اثر معنادار داشت (05/0p <).بحث و نتیجه‌گیری: با توجه نتایج پژوهش حاضر، برنامه‌ریزی جهت بین‌المللی‌کردن آموزش عالی ضروری است که برای این منظور بهره‌گیری از مولفه‌های شناسایی‌شده می‌تواند موثر واقع شود.}, keywords_fa = {بین‌المللی‌شدن,آموزش عالی,رویکرد آمیخته}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_245060.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_245060_53061af14afc0ef38c89bd66c0688aee.pdf} }