@article { author = {Lashkari, Nadia and Salehi, Mohammad and Zameni, Farshideh}, title = {Identify and Rank the Dimensions of Futures Research Research Activities In Islamic Azad Universities of Mazandaran Orovince}, journal = {Sociology of Education}, volume = {7}, number = {2}, pages = {255-265}, year = {2022}, publisher = {Iranian Association for Sociology of Education (IASE)}, issn = {2322-1445}, eissn = {2322-1445}, doi = {10.22034/ijes.2022.242051}, abstract = {Purpose: The purpose of this study is to identify and rank the dimensions and components of futures research in Islamic Azad universities of Mazandaran province.Methodology: This research is practical in terms of purpose and descriptive in terms of methodology, which was done with an approach mixed with exploratory design. The statistical population consists of all managers and deputies of units, managers and deputies of faculties, heads of departments of Islamic Azad universities of Mazandaran province, numbering 700 people, which according to Cochran's formula, 248 people by sampling method "Class random" was selected as the sample. A researcher-made futures questionnaire with 78 questions .Data analysis was performed using SPSS20 software and exploratory factor analysis test.Results: Future research has two dimensions and 12 components: "organizational (creating strategic vision, improving unity and agreement, performance pressure in research, desire for change, adaptation to the environment, discovering past research trends) and functional (application of knowledge in research , Responding to research needs, research talent identification, common destiny in research, research spirit and support, identifying market opportunities). The effect of all dimensions and components on futures studies was confirmed. Among the dimensions of futures studies, the organizational dimension with a factor load of 0.962 has a greater impact and the functional dimension with a factor load of 0.950 has a lower impact.Conclusion: All dimensions and components have an impact on futures studies and the organizational dimension has the greatest impact on futures studies. Therefore, training workshops and conferences should be held to acquaint managers and faculty members with futures studies.}, keywords = {Futurology,research activities,Islamic Azad University,Mazandaran province}, title_fa = {شناسایی و رتبه‌بندی ابعاد آینده پژوهی فعالیت‌‌های پژوهشی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان مازندران}, abstract_fa = {هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه­بندی ابعاد و مؤلفه­های آینده پژوهی در دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش­: این پژوهش­ از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینه­یابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکده­ها، مدیران گروه­های دانشگاه­های آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل می­دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 248 نفر با روش نمونه­گیری «تصادفی طبقه­ای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمع­آوری داده­ها از پرسش­نامه محقق ساخته آینده پژوهی با 78 سوال استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS20 وآزمون تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.یافته­ها: آینده­پژوهی دارای دو بعد و 12 مولفه «سازمانی (خلق چشم­انداز استراتژیک، بهبود اتحاد و توافق، فشار عملکرد در پژوهش، میل به تغییر، سازگاری با محیط، کشف روند­های گذشته پژوهش) و عملکردی (کاربرد دانش در پژوهش، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، استعدادیابی پژوهشی، سرنوشت مشترک در پژوهش، روحیه و حمایت پژوهشی، شناسایی فرصت­های بازار) است. تأثیر همه ابعاد و مؤلفه­ها بر آینده پژوهی تأیید شد. در بین ابعاد آینده پژوهی، بعد سازمانی با بار عاملی 962/0 دارای تأثیر بیش­تر و بعد عملکردی با بار عاملی 950/0 دارای تأثیر کم­تر است. نتیجه­گیری: همه ابعاد و مؤلفه­ها بر آینده پژوهی تاثیر دارند و بعد سازمانی دارای بیشترین تاثیر بر آینده پژوهی است. لذا کارگاه­های آموزشی و همایش­ها برای آشنایی مدیران و اعضای هیات علمی با آینده پژوهی برگزار گردد.}, keywords_fa = {آینده پژوهی,فعالیت های پژوهشی,دانشگاه آزاد اسلامی,استان مازندران}, url = {https://www.iase-jrn.ir/article_242051.html}, eprint = {https://www.iase-jrn.ir/article_242051_3c45112c6cd01c1d48ec3850b4909f9b.pdf} }