علوم اجتماعی
الناز یوسفی تازه کند قشلاق؛ شهرام رنجدوست؛ محمد عظیمی
چکیده
هدف: تعلیم و تربیت انقلابی در ایران بخشی از جامعه و معرف یک سیستم و گفتمان اجـتماعی پیـچیده بـا ویـژگیهای مـنحصربهفرد میباشد. از آنجائی که دانشگاه فرهنگیان با تربیت نیروی انسانی کارآمد و معلمانی انقلابی میتواند در ترویج و ترغیب تربیت انقلابی اسلامی نقش بسزایی ایفا نماید، این پژوهش درصدد است تا ویژگیهای اهداف برنامه درسی ...
بیشتر
هدف: تعلیم و تربیت انقلابی در ایران بخشی از جامعه و معرف یک سیستم و گفتمان اجـتماعی پیـچیده بـا ویـژگیهای مـنحصربهفرد میباشد. از آنجائی که دانشگاه فرهنگیان با تربیت نیروی انسانی کارآمد و معلمانی انقلابی میتواند در ترویج و ترغیب تربیت انقلابی اسلامی نقش بسزایی ایفا نماید، این پژوهش درصدد است تا ویژگیهای اهداف برنامه درسی تعلیم و تربیت انقلابی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آیندهنگرانه را تدوین نماید.روش: روش پژوهش ترکیبی (کیفی- کمی) است. جامعه پژوهش در مرحله کیفی، محیط پژوهش اساتید دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی بودند که از بین آنها 13 نفر طبق اصل اشباع نظری به روش نمونهگیری در دسترس، قضاوتی و غیرتصادفی انتخاب شدند. جامعه پژوهش در مرحله کمی تمام اساتید دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی بودند که همه آنها یعنی 234 نفر با روش نمونه گیری تمامشماری بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه محققساخته با شاخصهای روانسنجی مناسب بودند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون در نرمافزار MAXQDA10 و روشهای تحلیل عاملی اکتشافی و مدل معادلات ساختاری در نرمافزار SPSS و نرمافزار AMOS تحلیل شدند.یافتهها: یافتهها حاکی از آن است که شامل سه بعد اهداف عاطفی، اهداف شناختی و اهداف مهارت عملکردی و سیزده مولفه بود. مدل مذکور برازش مناسبی داشت و همه عوامل بر هدف اثر معناداری داشتند.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه میتواند به متخصصان، مسئولان، مدیران و برنامهریزان نظام آموزشی در بهبود برنامه درسی تعلیم و تربیت انقلابی در دانشگاه فرهنگیان کمک نماید.
مژده نورمحمدیان؛ شمس الدین هاشمی مقدم؛ فائزه ناطقی
چکیده
هدف:هدف این پژوهش بررسی تفاوت نگرش هایِی که از تأثیرگذارترین روش های فلسفه تعلیم وتربیت یعنی نئوپراگماتیسم رورتی و به تبع آن پراگماتیسم در دنیای غرب به ویژه در آموزش وپرورش ایالات متحده ومقایسه آن باشیوه تربیتی است که ازتعالیم اسلام بدست آمده است. روش شناسی: روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع بررسی اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه ...
بیشتر
هدف:هدف این پژوهش بررسی تفاوت نگرش هایِی که از تأثیرگذارترین روش های فلسفه تعلیم وتربیت یعنی نئوپراگماتیسم رورتی و به تبع آن پراگماتیسم در دنیای غرب به ویژه در آموزش وپرورش ایالات متحده ومقایسه آن باشیوه تربیتی است که ازتعالیم اسلام بدست آمده است. روش شناسی: روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع بررسی اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه ای و اینترنتی انجام شده است. یافته ها: یافته ها نشان میدهد که اصلِ فلسفه تربیتی نو عملگرایی طرد موضوع حقیقتی فرای زبان وعینیت داشتن حقایق است و به همین لحاظ برای پرکردن شکاف هایی که باعث نسبی گرایی درحلت نازعات می گردد، دست به دامان اصولی شده است که این خلل هارا پرکند اما به این دلیل که نمیتوان اصلیت فرد را درجامعیت یک فلسفه ی تربیتی جامع تبیین نمود بنابراین اصل برساخت زبان نوین را که طرحی آرمانی وایده هآ است مطرح می کند؛ و این موضوع بدین لحاظ که اصلی آینده نگراست نمیتواند مبنایی براین فلسفه تربیتی که اصولی عملی را پیشنهاد میدهد، باشد. نتیجه گیری: باید توجه نمود که بدون تحقیق و بررسی جوانبِ اصلی هیچ نوع فلسفه ی تربیتی غربی و مقایسه آن با فلسفه ی تربیتی اسلام که سالیانی بسیار در موردِ انسان و توجه به ابعاد دنیوی و معنوی آن پرداخته است، نمی توان نسخه ای برای شیوههای تعلیم و تربیت در ایران به دست داد.