دو فصلنامه علمی جامعه شناسی آموزش و پرورش
علوم اجتماعی
شناسایی ویژگی‌های اهداف برنامه‌درسی تعلیم و تربیت انقلابی در دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آینده‌نگری

الناز یوسفی تازه کند قشلاق؛ شهرام رنجدوست؛ محمد عظیمی

دوره 10، شماره 1 ، شهریور 1403

https://doi.org/10.22034/ijes.2024.2019416.1522

چکیده
  هدف: تعلیم و تربیت انقلابی در ایران بخشی از جامعه و معرف یک سیستم و گفتمان اجـتماعی پیـچیده بـا ویـژگی‌های مـنحصربه‌فرد می‌باشد. از آنجائی که دانشگاه فرهنگیان با تربیت نیروی انسانی کارآمد و معلمانی انقلابی می‌تواند در ترویج و ترغیب تربیت انقلابی اسلامی نقش بسزایی ایفا نماید، این پژوهش درصدد است تا ویژگی‌های اهداف برنامه درسی ...  بیشتر

مقایسه‌ی مولفه های تربیتی فلسفه‌ی نو عمل‌گرایی ریچارد رورتی با فلسفه‌ی تربیتی اسلام  

مژده نورمحمدیان؛ شمس الدین هاشمی مقدم؛ فائزه ناطقی

دوره 3، شماره 1 ، شهریور 1396، ، صفحه 197-211

https://doi.org/10.22034/ijes.2017.43710

چکیده
  هدف:هدف این پژوهش بررسی تفاوت نگرش­ هایِی که از تأثیرگذارترین روش های فلسفه تعلیم وتربیت یعنی نئو­پراگماتیسم رورتی و به تبع آن پراگماتیسم در دنیای غرب به ویژه در آموزش وپرورش ایالات متحده ومقایسه آن باشیوه تربیتی است که ازتعالیم اسلام بدست آمده است. روش شناسی: روش پژوهش به صورت کیفی و از نوع بررسی اسنادی و با استفاده از منابع کتابخانه ...  بیشتر