سکینه خاتون غضنفری؛ رضا یوسفی سعیدآبادی؛ وحید فلاح
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود.روش: روش پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود که با استفاده از ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، مدلیابی روابط سیستم مدیریت منابع انسانی با انتصاب مبتنی بر شایستگی مدیران در نظام آموزش عالی بود.روش: روش پژوهش ترکیبی از نوع آمیخته (کمی-کیفی) اکتشافی بود. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل معاونین دانشگاه در بخش معاونت توسعه مدیریت و منابع (معاونت پشتیبانی) مراکز آموزش عالی استان مازندران بود که با استفاده از روش نمونهگیری «نمونههای حاوی اطلاعات غنی» با 20 نفر از معاونین با روش دلفی و استفاده از پرسشنامههای نیمه ساختاریافته؛ مصاحبه به عمل آمد. جامعه آماری پژوهش، در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی (مربی، استادیار، دانشیار و استاد تمام) مراکز آموزش عالی استان مازندران در سال تحصیلی 98-1397 بودندکه با روش نمونهگیری طبقهای نسبی چندمرحلهای با فرمول کوکران تعداد 338 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها در بخش کمی پرسشنامه های مدیریت منابع انسانی و انتصاب مطلوب مدیران بود. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی پرسشنامه ها از طریق ضریب آلفای کرونباخ محاسبه و پذیرفته شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با نرم افزارهای Spss و Amos انجام شد.یافته ها: نتایج بخش کیفی حاکی از آن بود که سیستم مدیریت منابع انسانی دارای هشت بعد و انتصاب مدیران مبتنی بر شایستگی دارای دوازده بعد بود. نتایج بخش کمی نشان داد که تمامی ابعاد سیستم مدیریت منابع انسانی و انتصاب مدیران مبتنی بر شایستگی مورد تائید واقع شدند.نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش انتصاب مطلوب مدیران در مراکز آموزشی منجر به تقویت و عملکرد درست منابع انسانی و متعاقبا راندمان بالای نظام آموزشی می شود.
مریم باقی مرقی؛ سعید علیزاده؛ رضا سورانی یانچشمه
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، واکاوی ، رتبه بندی و ارزیابی مؤلفههای شایستگی مدیران گروههای آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی بود.روش: پژوهش حاضر به لحاظ هدف، کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری داده ها ، از نوع آمیخته (اکتشافی) بود. جامعه پژوهش حاضر عبارت بودند از کلیه مدیران گروه های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در سال تحصیلی 98-97 بودند که 201 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند . برای تدوین مؤلفهها از بررسی اسناد و مدارک و همچنین مصاحبه نیمهساختارمند به عنوان ابزار گردآوری اطلاعات استفاده شده است. جهت تحلیل یافتهها از روش تحلیل محتوا به شیوه مقولهبندی استفاده گردید. همچنین جهت شناسایی جامع مؤلفههای اصلی و فرعی شایستگی مدیران گروههای آموزشی، 48 واحد مطالعاتی در زمینه مؤلفههای شایستگی مدیران به صورت تصادفی در دسترس انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفت و همچنین مصاحبه به صورت نیمهساختارمند با 10 نفر از خبرگان حوزه شایستگی و مدیران گروههای آموزشی صورت گرفت که به صورت هدفمند انتخاب شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که شایستگیهای مدیران گروههای آموزشی شامل سه بخش اصلی شایستگیهای مدیریتی، اجتماعی و فردی و 9 مؤلفه اصلی ادراکی، رهبری، تصمیمگیری، اجرایی، ارتباطی، کار تیمی، مدیریت افراد، ویژگیهای شخصیتی و ویژگیهای اخلاقی میباشند. رتبه بندی و تعیین میزان اهمیت هر مولفه و زیر مولفه از روش AHP < /span> استفاده شد. ضرایب رتبه ی مؤلفهها به ترتیب رتبه به صورت: شایستگیهای مدیریتی (رهبری، 388/0؛ ادراکی، 268/0؛ اجرایی، 210/0 و تصمیمگیری، 134/0)، شایستگیهای اجتماعی (مدیریت افراد، 445/0؛ ارتباطی، 294/0 و کار تیمی، 261/0)، و شایستگیهای فردی (ویژگیهای شخصیتی، 703/0 و ویژگیهای اخلاقی، 297/0) مشخص شد. همچنین با روش دیمتل معیارهای شایستگی مدیریتی و شایستگی اجتماعی مولفه های تاثیرگذار و شایستگی فردی معیار تاثیرپذیر است.نتیجه گیری: تلاش برای انجام کار با همکاری دیگران به جای انجام کار به صورت رقابتگونه؛ ایجاد انسجام بین اعضای گروه آموزشی پذیرش مسئولیت رشد و تعالی افراد گروه و حمایت همهجانبه از آنها؛ ایجاد محیطی امن و قابل قبول برای همکاری با اعضای گروه آموزشی؛ در دسترس بودن برای اعضای گروه آموزشی نمونه ای از شایستگی های لازم مدیران هستند.
اکبر زارع شاه آبادی؛ لیلی بنیاد؛ فاطمه صیادی؛ لیلی بنیاد
دوره 3، شماره 2 ، اسفند 1396، ، صفحه 121-140
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ نقش عوامل خانوادگی در میزان شایستگی فارغالتحصیلان دانشگاهی از نظر خانوادههای یزدی میباشد. تحقیق از نوع پیمایش بوده و برای جمع آوری دادههای آن از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را خانوادههای یزدی دارای دانش آموخته دانشگاهی، تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران تعداد384 نفر از خانوادهها ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ نقش عوامل خانوادگی در میزان شایستگی فارغالتحصیلان دانشگاهی از نظر خانوادههای یزدی میباشد. تحقیق از نوع پیمایش بوده و برای جمع آوری دادههای آن از پرسشنامه استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش را خانوادههای یزدی دارای دانش آموخته دانشگاهی، تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران تعداد384 نفر از خانوادهها به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. پس از محاسبۀ روایی و پایایی ابزار، دادهها با نرم افزار spssو روشهای آماری آزمون تحلیل واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد نقش عوامل خانوادگی (نظم در خانواده شامل: همگامی، همفکری، همبختی، همدلی و همچنین پایگاه اجتماعی- اقتصادی خانواده شامل: تحصیلات والدین، شغل پدر، درآمد و وضعیت مالکیت مسکن خانواده)، در میزان شایستگی دانشآموختگان تایید شد. نتایج حاصل از معادله رگرسیونی در میان پاسخگویان نشان داد که در مجموع به ترتیب 3 متغیر همگامی، هم بختی و همفکری توانستند 17/0درصد از واریانس متغیر شایستگی را تبیین کنند. و متغیر همگامی با ضریب 279/0 بیشترین تاثیر را در تبیین شایستگی داشته است.