مقداد رضی دون چالی؛ سعید صفاریان همدانی؛ مریم تقوایی آملی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 بهمن 1399
چکیده
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش شامل شناسایی ابعاد آینده پژوهی در آموزش و پرورش و ارائه مدل آینده پژوهی در آموزش و پرورش مازندران بود روش: در این پژوهش با توجه به هدف و ماهیت از روش پژوهش آمیخته با طرح اکتشافی از طریق تلفیق روشهای کیفی و کمّی استفاده شد. در بخش کیفی پژوهش، جامعه آماری تحقیق، خبرگان و متخصصین دانشگاهی بودند و برای نمونه گیری میان صاحبنظران و کارشناسان تعداد 12 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، در بخش کمی جامعه آماری شامل کلیه مدیران متخصص، که شامل روسا، معاونین، کارشناسان و کارشناسان مسئول اداره ی کل آموزش و پرورش استان مازندران بودند که نمونه گیری با استفاده از فرمول کوکران و با استفاده از نمونه گیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 132 انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی پرسشنامه نیمه ساختاریافته جهت مصاحبه و در بخش کمی شامل پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی بود. برای سنجش پایایی و تشخیص دقت اندازهگیری پرسشنامه ها، از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد و جهت بررسی مدل مفهومی تحقیق نیز از نرم افزار pls و نرمافزار SPSS،و آزمون تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. یافته ها:نتایج مرحله کیفی پژوهش برای متغیر آینده پژوهی 7 مولفه اصلی و 13 مولفه فرعی بهدست آمد که مولفه های اصلی عبارتند از برنامه ریزی ، تفکرات استراتژیک ، شناسایی تکنولوژیهای عام نوظهور ، دیده بانی جهانی و پیش بینی نتایج مرحله کمی پزوهش با توجه به ضرایب مسیر و ضرایب معنی داری مدل در بررسی مدل تاییدی ، معنی داری مدل آینده پژوهی ارایه شده، تایید می شود و شاخص GOF بزرگتر از 3/. برابر با 638/0 به دست آمده است. نتیجه گیری: آینده پژوهی دانش و معرفتی است که چشم مردم را نسبت به رویدادها، فرصت ها و مخاطرات احتمالی آینده باز نگه داشته و ابهامات مردم را کاهش داده و توانایی انتخاب گزینه های هوشمندانه جامعه و مردم را افزایش می دهد.
نادیا لشکری؛ محمد صالحی؛ فرشیده ضامنی
دوره 7، شماره 2 ، اسفند 1400، ، صفحه 255-265
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای آینده پژوهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، ...
بیشتر
هدف: هدف از پژوهش حاضر، شناسایی و رتبهبندی ابعاد و مؤلفههای آینده پژوهی در دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران بود.روش: این پژوهش از نظر هدف، کاریردی و از نظر روش توصیفی از نوع زمینهیابی است که با رویکرد آمیخته با طرح اکتشافی انجام شد. جامعه آماری آن را کلیه مدیران و معاونین واحدها، مدیران و معاونین دانشکدهها، مدیران گروههای دانشگاههای آزاد اسلامی استان مازندران به تعداد 700 نفر تشکیل میدهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 248 نفر با روش نمونهگیری «تصادفی طبقهای» به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته آینده پژوهی با 78 سوال استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS20 وآزمون تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد.یافتهها: آیندهپژوهی دارای دو بعد و 12 مولفه «سازمانی (خلق چشمانداز استراتژیک، بهبود اتحاد و توافق، فشار عملکرد در پژوهش، میل به تغییر، سازگاری با محیط، کشف روندهای گذشته پژوهش) و عملکردی (کاربرد دانش در پژوهش، پاسخگویی به نیازهای پژوهشی، استعدادیابی پژوهشی، سرنوشت مشترک در پژوهش، روحیه و حمایت پژوهشی، شناسایی فرصتهای بازار) است. تأثیر همه ابعاد و مؤلفهها بر آینده پژوهی تأیید شد. در بین ابعاد آینده پژوهی، بعد سازمانی با بار عاملی 962/0 دارای تأثیر بیشتر و بعد عملکردی با بار عاملی 950/0 دارای تأثیر کمتر است. نتیجهگیری: همه ابعاد و مؤلفهها بر آینده پژوهی تاثیر دارند و بعد سازمانی دارای بیشترین تاثیر بر آینده پژوهی است. لذا کارگاههای آموزشی و همایشها برای آشنایی مدیران و اعضای هیات علمی با آینده پژوهی برگزار گردد.