روانشناسی
محمد قاسم شبانی؛ احمد صادقی؛ هاجر ترکان
چکیده
هدف: موفقیت و رضایت تحصیلی از مهمترین متغیرهای مطرحی است که میتوانند به عنوان شاخصی جدی در میان دانشجویان مدنظر قرار گرفته و از طریق آنها بسترهای رو به آینده تحصیل دانشجویان را از طریق آنها رصد و بررسی نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس بر موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان دارای ...
بیشتر
هدف: موفقیت و رضایت تحصیلی از مهمترین متغیرهای مطرحی است که میتوانند به عنوان شاخصی جدی در میان دانشجویان مدنظر قرار گرفته و از طریق آنها بسترهای رو به آینده تحصیل دانشجویان را از طریق آنها رصد و بررسی نمود. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس بر موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان دارای فرسودگی تحصیلی اجرا شد.
روش شناسی: این پژوهش از نوع مطالعه نیمه آزمایشی بود که با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و دوره پیگیری اجرا شد. جامعه آماری، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در سال 1400 که دارای فرسودگی تحصیلی بودند و به مرکز مشاوره دانشگاه ارجاع شدند، بودند. از بین آنها 30 نفر به صورت در دسترس انتخاب و سپس به صورت تصادفی ساده در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جایگزین شدند. دادهها با استفاده از مقیاس موفقیت تحصیلی ولز (2010) و رضایت تحصیلی احمدی (1388) در مراحل پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به دست آمد. آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس در 8 جلسه 75 دقیقهای (هر هفته یک جلسه) انجام شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازههای تکرار شدهو آزمون تعقیبی بنفرونی با نرمافزار 26.SPSS استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاکی از آن بود که آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس در افزایش موفقیت و رضایت تحصیلی اثربخش بود (01/0=P)، و این اثربخشی تا مرحله پیگیری ماندگار بود (05/0=P).
بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش طرحریزی مسیر تحصیلی-شغلی ساویکاس برای افزایش موفقیت و رضایت تحصیلی دانشجویان مؤثر است و میتوان این رویکرد را در مراکز مشاوره دانشجویان استفاده کرد.
محسن نوغانی؛ محمد رضا آهنچیان؛ محمدتقی رفیعی
چکیده
هدف این پژوهش تعیین سهم سرمایۀ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در احتمال موفقیت داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه است. دادههای مورد نظر با استفاده از روش پیمایش، از بین کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ پیشدانشگاهی مدارس دولتی و غیردولتی شهر اصفهان جمعآوری شده است که همگی داوطلب ورود به دانشگاه و متقاضی شرکت در ...
بیشتر
هدف این پژوهش تعیین سهم سرمایۀ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را در احتمال موفقیت داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه است. دادههای مورد نظر با استفاده از روش پیمایش، از بین کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ پیشدانشگاهی مدارس دولتی و غیردولتی شهر اصفهان جمعآوری شده است که همگی داوطلب ورود به دانشگاه و متقاضی شرکت در آزمون سراسری سال 1389 بودهاند. حجم نمونه 400 نفر و روش نمونهگیری، خوشهای طبقهای بوده است. در کنار سرمایههای سهگانه، سهم متغیرهایی همچون پیشینۀ تحصیلی، جنسیت، رشتۀ تحصیلی و نوع مدرسه نیز سنجیده شده است. بر اساس تحلیل رگرسیون لوجستیک، یافتهها نشان میدهد که در پرتو حضور سایر متغیرها، سرمایۀ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی سهم معناداری در احتمال موفقیت داوطلبان آزمون سراسری ورود به دانشگاه دارند.